/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tal på undersiden af relæ.
Fra : RISKOGER
Vist : 1560 gange
50 point
Dato : 02-11-05 21:49

Hej.....

Står og skal montere ekstra lygter,som skal køre over et relæ.

Kan nogle fortælle mig hva de enkelte tal som står ved hvert ben på undersiden af relæet betyder???.

Ved et ben står der "30"... Ved et andet ben står der "87" osv....

Mit relæ er et fembens relæ, men ved montering af f.eks lygter skal jeg jo kun bruge de 4 ben.

På forhånd TAK

Vh Riskogeren

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-11-05 22:07

Der er flere typer af relæer
85 og 86 er spole
30 er fællespunkt for kontaktsættet.
87 er sluttet til 30 ved spændingsløs spole
30 er sluttet til 87a ved spænding
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-11-05 22:09

ups
det er omvendt
87 er sluttet til 30 ved spænding på spole No
87a er sluttet til 30 spændingsløs Nc
Undskyld mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-05 22:10

Som jeg kan se på dette diagram er
85/86 til spolen
30 er midterben
87 det ben der får strøm når relæet trækker
http://www.go-loud.dk/default.asp?show=produkt&page=1&id=1196&kategori=5&maerke=13

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-11-05 22:11
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-05 22:17

Ja den er lidt tydeligere end mit link.

Kommentar
Fra : RISKOGER

Dato : 02-11-05 22:22

Okay, men er der een som lige kan sige:" hvilket nummer som skal have PLUS"- "hvilket nr som skal have MINUS"- "hvilket nr som skal have STYRESTRØMMEN" - og "hvilket nr som skal til LYGTEN/LYGTERNE"???

På forhånd TAK

Hilsen Riskogeren

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 02-11-05 22:34

Altså hvis du kun skal kunne tænde dine nye lygter når der allerede er nærlys på forlygter, så tager du strømmen fra den ledning der giver nærlys og fører til 86 (Ellers fra batteriet gennem en sikringsholder)
85 skal så have stel(Minus) Så trækker relæet hvergang du sætter nærlys på.
(At det trækker betyder at der er forbindelse mellem 30 og 87)
Hvis du så vil kunne slukke dine nye lygter medens der stadig er nærlys på, skal du have en afbryderkontakt indsat på en af siderne.
For at de nye lygter skal få strøm, tager du strøm fra dit batteris + pol kører igennem en sikringsholder og til 30
87 føres til de nye lygter.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : RISKOGER

Dato : 02-11-05 22:36

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-05 23:01

Fra batteri gennem sikring til 30
fra 87 til lygte
fra lygte til stel

Her er styringen:
fra nærlys til 86
fra stel til 85

Helst ikke dette:
(Ellers fra batteriet gennem en sikringsholder)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-11-05 00:50

Selv tak
Ja det er rigtigt at de ny lygter også skal have en stelforbindelse, men det kommer ikke relæet ved.

Hvorfor Eyvind skriver dette ved jeg ikke:
Helst ikke dette:
(Ellers fra batteriet gennem en sikringsholder)

For skal det være ok, bør forbindelsen gennem trækkespolen 86-85 også sikres hvis den tages fra batteriet.
Men hvis den tages fra kort lysledning er den allerede sikret af forlygternes sikring.
NB: Spolen tager meget lille strøm, så forlygternes sikring er der ingen grund til at lave størrer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-11-05 08:13

så tager du strømmen fra den ledning der giver nærlys og fører til 86 (Ellers fra batteriet gennem en sikringsholder)
Hvis du sætter en ledning fra batteriet gennem en sikringsholder til 86 vil den lyse konstant.
Det var det jeg mente.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-11-05 15:19

Eyvind: Godt du er med endnu, ellers havde vi ikke vidst hvad du mente.
OK, ja det er rigtigt, men der skal jo så være en afbryder i spolekredsen, som kan slukke og tænde lyset.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-11-05 15:39

Ja nemlig