/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
VirksomhedsØkonomi
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 696 gange
86 point
Dato : 02-11-05 21:21

Er der nogle, der kan hjælpe mig med flg. opgave:
Find en oversigt over de sidste fem års hovedtal for en større dansk virksomhed.
* 1. Beregn afkastningsgraden
* 2. Vurder niveauet og udviklingen
* 3. Beregn et udtryk for produktiviteten (fx omsætning pr medarbejder) i de fem år - vurder tallene
* 4. Karakteriser konkurrencesituationen på det eller de markeder, hvor virksomheden har størstedelen af sin omsætning
* 5. Hvordan kan afkastningsgraden, produktiviten og konkurrence-situationen tænkes at hænge sammen?

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 02-11-05 21:25

Det skal du nok lige passe på med at spørge om her.

(der er NOGEN der mener at hvis de hjælper dig med dette, ødelægger det dit liv, da du så ikke selv lærer noget af det!)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-11-05 21:27

Der findes et udmærket bogværk der hedder Green's. I denne kan du se tallene for mange danske firmaer og så selv foretage dine beregninger. Hilsen

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 02-11-05 21:27

epidedymittis -> Det er mere, fordi jeg ikke kan finde ud af den måde de store virksomheder har sat deres regnskaber op på, jeg gerne vil have hjælp

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 02-11-05 21:28

Det er bare LIDT svært at få fat på lige nu. Men ellers har du ret

Hilsen

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 02-11-05 21:30

Hej lasse.

For min skyld er der intet i vejen med at du søger hjælp på denne måde.

Hvis du har masser af tid, og IKKE skal aflevere en opgave eller noget i den stil synes jeg dú skal låne den bog som anbefaler.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 02-11-05 21:32

Hvis ikke du har meget tid, skal du bare vente lidt, så kommer der nok nogle indlæg du kan bruge, hvis der er nogen der tør..

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 02-11-05 21:32

epidedumittis -> Jeg har ikke særlig meget tid, og jeg skal aflevere en lille opgave om det

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 02-11-05 21:35

ok. Det tænkte jeg godt.

Vent du bare lidt, så kommer der nok nogle indlæg du kan bruge til noget!

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 02-11-05 21:46

epidedymittis -> Det håber jeg. Jeg smutter i seng, så ser jeg på det imorgen

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 02-11-05 22:55

http://www.ks.dk/publikationer/konkurrenceredegoerelsen/kr2001/kap2-7/
Citat
Datamaterialet stammer fra Købmandstandens Oplysningsbureau. Indtjeningen er belyst ved afkastningsgraden, som er beregnet som forholdet mellem primært resultat (dvs. resultatet før finansielle poster) og anlægsaktiver plus varelager (dvs. de ikke-finansielle aktiver). Når afkastningsgraden beregnes på denne måde, kommer de finansielle poster hverken til at påvirke resultatet eller aktiverne. Dermed er det kun rentabiliteten, som stammer fra virksomhedens omsætning, der bliver fokuseret på.

og der er faktisk også hjælp til de resterende spørgsmål

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 02-11-05 22:58
Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-11-05 11:26

Find den bog som AJ refererer til og udvælg en virksomhed som du mener at kende lidt til, fx. B&O. Læs i din lærebog om definitionerne af afkastningsgrad mv. Hvis der er specifikke spørgsmål til et regnskab, så stil dem - er selv stud.merc.aud og er derfor godt hjemme i stoffet.

AMP

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 03-11-05 14:28

Hvordan vurderer man niveauet og udviklingen?

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 86 point
Dato : 04-11-05 14:50

Hvis du vælger en børsnoterede virksomhed, vil der være nøgletal for de seneste 5 år. Disse nøgletal kan du bruge til at analysere udviklingen - hvordan har deres afkast udviklet sig? Hvordan hænger udviklingen sammen med de øvrige nøgletal?

I en årsrapport (som det hedder idag), skal der være en ledelsesberetning hvor de skriver hvorledes året er gået. Du kan evt. finde regnskaber/årsrapporter for nogle af deres konkurrenter og sammenligne nøgletal, omsætning mv. med hinanden for at få en ide om virksomhedens niveau og udvikling. Hvis den valgte virksomhed har nogle rigtig gode resultateter og nøgletal, men de fx. ligger lavere end konkurrenterne kan der analyseres på dette.

Håber det var til hjælp, eller spørg igen.

AMP

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 10-01-06 10:55

Tak for svaret ampere