/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Ellipse?
Fra : rj77
Vist : 4976 gange
100 point
Dato : 02-11-05 21:15

Hej NG!

Har lige et spørgsmål ang. ellipser...
Hvad er forskellen på en ellipse og en superellipse?
Har fået at vide at jeg skal lave et bord som er i superellipse form......
Er der evt. en formel til at beregne et sådant?

MVH. RJ77

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 02-11-05 21:30

Superellipsen er en mellemting mellem et rektangel og en ellipse.
http://de.wikipedia.org/wiki/Superellipse (på tysk )

En ellipse:
http://da.wikipedia.org/wiki/Ellipse

mvh berpox

Kommentar
Fra : Brunders

Dato : 02-11-05 21:33

Jeg kan henvise til denne side

http://www.matematiksider.dk/piethein.html

Mvh Brunders

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-11-05 21:35

Her er lidt mere "formleri" med bl.a. superellipsen....
http://mathworld.wolfram.com/Superellipse.html

/berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-11-05 21:37

Brunders - super side som super ellipser

/berpox

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 03-11-05 08:52

At konstruere en bordplade som en ellipse gøres lettest ved at mærkere to punkter på en på en plade, slå evt. to stifter halvt i på bordpladens bagside. Lav en stor løkke af et stykke snor, hvor enderne er bundet sammen. Placer løkken omkring de to stifter. Tag en blyant og sæt ind i løkken. Tegn nu rundt med stram snor til ellipseformen er fuldendt. Nu skal bordpladen blot saves ud med en stiksav.

En elipse defineres ved at summen i den trekant der dannes mellem de to stifter (brændpunkter) og blyanten er konstant. Dette vil løkken sørge for.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-11-05 12:00

>viviborgen - jeps - helt korrekt - men bare ikke for superellipsen, som rj77 skal konstruere.....dér kan man ikke bruge blyant, snor og søm.

/berpox

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 03-11-05 12:05

Ups! Nej, undskyld.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-11-05 23:28

rj77 - fik du svar (nok) på dit spørgsmål?

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : rj77

Dato : 11-11-05 15:31

Undskyld at jeg ikke har lukket spg noget før.
Det var lige noget jeg kunne bruge....
Er ved at lave programmet til cnc'en så jeg kan få den lavet...
Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-11-05 23:56

Velbekomme - jeg håber det bli'r flot .... dvs. det gør det garanteret

mvh berpox