/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Digital fotografering
Fra : fluffyclaus
Vist : 725 gange
100 point
Dato : 02-11-05 11:08

Hejsa...

Jeg har just erhvervet mig et Olympus C 5000 Zoom, og kunne godt tænke mig at vide lidt mere om teknikken bag et godt billede. Jeg har altid kunnet lide at fotografere, men har indtil nu kun haft standard "point and shoot" kameraer.

Med det nye har jeg mulighed for at kontrollere lukke og blænde tid, ISO osv.

Det jeg er ude efter er:

1. Online tutorials hvor jeg kan læse om dette.

2. Anbefalelsesværdige hæfter og bøger om emnet.

På forhånd tak,

Vh fluffy

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-11-05 11:57

Prøv at læse disse sider, der er 4 (engelsk) http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/c5000.html der er mange illustationer med tekst om alle mulighederne med kameraet

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 110 point
Dato : 02-11-05 12:12

Denne er til UG+ , men på engelsk.
http://www.dpreview.com
Denne er også god.
http://www.dcresource.com

Jeg har lært en masse begge steder.

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-11-05 14:14

sådan lidt på sidelinjen - kig ind på www.fotokritik - der er debat hvor du kan stille spørgsmål - sender du billeder ind vil du højst sandsynligt også få den kritik og de råd du ønsker -

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-11-05 14:14

sorry - www.fotokritik.dk skulle det være

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-11-05 19:01

Når du har mulighed for at indstille manuelt, så skal du vide; at lukkerhastighed, blænde og filmfølsomhed hænger nøje sammen.

Lav følsomhed giver skarpere billeder, men kræver mere lys.
Hver gang du øger blendeåbningen skal du halvere lukkerhastigheden og omvendt.
Hver gang du 4 dobler ASA værdien skal du doble kukkerhastigheden.
Hver gang du 4 dobler ASA værdien skal du lukke blænden et trin.

En lille blændeåbning og lav lukkerhastighed giver større dybdeskarphed.
En stor blædeåbning og høj lukkehastighed giver en mindre dybdeskarphed.

Det du skal gå ud fra er først om det er et motiv i bevægelse, om det skal fastfryses. Ud fra det kan du så begynde at junglere med indstillingerne.

Måske virker det lidt uoverskuelig, men er en ganske spændende hobby!

Godkendelse af svar
Fra : fluffyclaus

Dato : 04-11-05 18:11

Tak for svaret natmaden.