/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Scooter på cykelstien?
Fra : hansen9
Vist : 639 gange
100 point
Dato : 01-11-05 22:07

Jeg har undret mig lidt. Når man kører rundt i den fagre danske verden, ser man skilte med "Knallert på cykelstien". Man ser også cykelstier med billede af en knallert med rød streg over. Betyder det frit valg?
Hvis jeg kører ind ad Vesterbrogade i København og det er myldretid på cykelstien, må jeg så vælge vejbanen med en uindregidtreret scooter 30?
Egentlig er den jo godkendt til at køre på vejen, bare lidt hurtigere......

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-11-05 22:14

Du skal altid benytte cykelstien...med MINDRE der er en rød streg over knallert..så skal du naturligvis ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-11-05 22:14

En "45" scooter/knallert skal køre på vejen.
En "30" scooter/knallert skal køre på cykelstien med mindre andet er angivet.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 01-11-05 22:15

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL
§ 14. Er der på vej anlagt særlige baner for forskellige færdselsarter, skal kørende benytte den bane, som er bestemt for færdsel med køretøj af den pågældende art.

Stk. 2. Ikke registreringspligtig knallert skal føres på cykelsti, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning. Hastigheden skal på cykelsti afpasses således, at der ikke fremkaldes fare eller ulempe for den øvrige færdsel på denne. Cyklist og fører af ikke registreringspligtig knallert må kun anvende cykelsti i højre side af vejen i færdselsretningen, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 02-11-05 17:00

Paragraffer er altid gode til at underbygge en påstand.

:D

Kommentar
Fra : Pellemiss

Dato : 10-11-05 21:33

du skal køre på cykel stigerne bare ikk vis der vises andet

Godkendelse af svar
Fra : hansen9

Dato : 11-11-05 18:05

Tak for svaret Benjamin.Hansen.