/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Vestindien kaptajn Dyhr
Fra : svendgiversen
Vist : 4986 gange
100 point
Dato : 01-11-05 19:01

Vi har igen været til fest, nu et 40 års jubilæum.
Og jeg kom til at love at finde et par slægtninge…

Først den lette (med sjældent navn) Olof Dyhr, måske Fynbo, født ca. 1896.
Han var kaptajn og gjorde tjeneste i Vestindien, vist St. Croix?

Hvem finder ham og hans familie, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-05 15:29

Noget undrer mig...
Solgte vi ikke de vestindiske øer i 1917?

Mon ikke Olof/Oluf Dyhr er væsentligt ældre end hans oldebarn tror,
man bliver vel ikke sø-kaptajn som tyve årig??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-11-05 16:27

øerne St. Thomas, St. Jan (eng. St. John) og St. Croix i det Caribiske Hav, der fra hhv. 1672, 1717 og 1733 var danske kolonier.
så flere oplysninger hvis du vil ha ` hjælp
evt.amt sogn osv .flere navne eller forfædre

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-05 18:28

>der fra hhv. 1672, 1717 og 1733 var danske kolonier
og indtil 1917 ?

"Unge" Dyhr, der stillede spørgsmålet, er omkring de 60 år, altså født ca 1945,
så er hans far nok fra ca 1920, og er kaptajn Dyhr hans farfar?
Så lyder født ca 1896?? som et godt bud???
(som jeg tror Jan Dyhr hurtigt lavede, uden at tænke på, at vi solgte øerne i 1917).

Så enten er Olof Dyhr ikke Jan Dyhr' s farfar, men oldefar?
Eller der må have været en eller flere efternølere i familien??

Svend, der ikke har anden information end bag på Jan' s bordkort.

PS: bliver man først Sø-kaptajn som 45-50 årig,
er Olof/Oluf Dyhr ikke født ca 1896, men ca 1866-70?
Og jeg ved ikke hvor?? (Jeg ved kun at Jan og hans kone er fynboer)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-05 19:05

Her er et par Dyhr forslag; de yngste jeg kan finde i mit FS uddrag, Svend
fra hovedstaden:
"
Oluf Søren Dyhr Birth: 29 JUN 1867 Garnisons, , Kobenhavn, Denmark
Christening: 22 MAR 1868 Garnisons, , Kobenhavn, Denmark
Father: Conrad Christian Dyhr Family
Mother: Ane Dorthea Redder
"
og fra Fyn:
"
PEDERSEN DYHR, Christian Marcus      Birth Date:   3 Jan 1876
   Christening Date:   26 Mar 1876   Recorded in:   Skrobelev, Svendborg, Denmark
   Father:   Lars PEDERSEN DYHR
   Mother:   Ane Johanne CHRISTIANSEN
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-11-05 19:07

PS: bliver man først Sø-kaptajn som 45-50 årig,
de så hvis ikke så meget på alder dengang eller

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-11-05 19:09

2 bud fra dda
Samtlige personer i husstanden

odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kjøbstad, , Vester Stationsvej 4, forhuset stue, 1, FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Søren Børgesen Wandborg Dyhr, 46 , Gift, driftsbestyrer for den sydfynske Jernbane, husfader, , Nykjøbing Mors
Marie Christine Elisabeth født Matzen, 34 , Gift, hans kone, , Sønderborg
Anna Louise Dyhr, 11 , Ugift, deres børn, , Odense
Jens Peter Dyhr, 9 , Ugift, deres børn, , Odense
Vilhelm Dyhr, 7 , Ugift, deres børn, , Odense
Carl Emil Dyhr, 4 , Ugift, deres børn, , Odense
Svend Dyhr, 3 , Ugift, deres børn, , Odense
Ellen Dyhr, 1 , Ugift, deres børn, , Odense
Dorhtea Louise Matzen, 72 , Enke(mand), enke efter senator Matzen, husfaderens svigermoder, forsørges af ham, , Sønderborg
Maren Nielsen, 25 , Ugift, tjenestepiger, , Brylle, Odense Amt
Rudolphine Sofie Nielsen, 17 , Ugift, tjenestepiger, , Odense

Samtlige personer i husstanden

odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kjøbstad, , Overgade 50, forhuset stuen, 1, FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Johan Fredrik Boye, 64 , Gift, sadelmager, husfader, , ??rsen
Karen Boye født Hansen, 57 , Gift, husmoder, , Odense
Julie Sophie Boye, 25 , Ugift, datter, , Odense
Julius Simon Petersen, 18 , Ugift, sadelmagerlærling, , Odense
Søren Christian Nielsen, 16 , Ugift, sadelmagerlærling, , Rynkeby
Carl Martin Dyhr, 30 , Gift, gjørtler, husfader, , ??renaa [Grenaa??]
Marie Dyhr født Crone, 29 , Gift, husmoder, , Odense
Anders Johannes Dyhr, 3 , Ugift, deres søn, , Odense
Johanna Andrea Dyhr, 1 , Ugift, deres datter, , Odense--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-11-05 19:11

din borddame må frem med lidt flere oplysninger
hvis hun vil finde sine aner
ellers er det
du ved den berømte nål i høstakken

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-05 19:21

Min bordherre hed Jan Dyhr...
Jytte min borddame fra Troense har du ovenfor:

Jeg har ikke Jan' s Email,
men da han arbejder på Danfoss, og jeg er ansat i Sauer-Danfoss, får jeg nok kontakt...

Der er mange Dyhr:
hvis ingen er kaptajn/Vestindien? hellere et Olof lignende fornavn?? end Fynbo???
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-11-05 19:25

vides ikke
søges nye oplysninger

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-05 11:11

Jeg har nu talt med Jan Dyhr,
Olof Dyhr er hans farfar ikke hans oldefar, og Olof er med o ikke u,
men han har måske et fornavn mere; vist Thyge Olof Dyhr (eller Olof Thyge Dyhr)
og han kan være født lidt tidligere 1885-90 ikke før.

Han var nemlig omkring 30 år da Jans far blev født i 1917/18:
Også militærperson: Major Svend Thyge Dyhr, måske kan det hjælpe os videre…

Jan sender mere præcise data, måske også navne på nogle søskende,
men han har ikke E-mail hjemme, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-05 11:33

RETTELSE: Jan har ringet tilbage:
Farfar: Rasmus Oluf Rasmussen Dyhr, født 17 maj 1884 i Taarup, Frørup sogn
Forældre: Hans Rasmussen Dyhr og Marie Olsen…

Han var ikke sø kaptajn på de Vestindiske øer, men militær kaptajn på land
(måske øverstbefalende på et dansk fort på St. Croix)?

Det var jo nogle helt andre, mere operative, oplysninger, Svend

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 100 point
Dato : 06-11-05 12:06

Dette er mit bidrag resten må du selv finde

Rasmus Olaf Rasmussen Dyhr, 5 , Ugift, barn, dreng, do [Frørup
Samtlige personer i husstanden

svendborg, Vindinge, Frørup, Frørup By, Frørup sogn, , gaard, 2, FT-1890
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Anders Tønne, 47 , Gift, husfader, gaardmand, her i sognet [Frørup]
Ane Pedersen, 35 , Ugift, husmoder, , Kullerup sogn, Svendborg Amt
Peder Jørgensen, 73 , Fraskilt, aftægtsmand, aftægt, do [Kullerup sogn, Svendborg Amt]
Hans Tønne, 9 , Ugift, barn, , her i sognet [Frørup]
Elmine Tønne, 6 , Ugift, barn, , do [Frørup]
Vilhelm Jørgensen, 18 , Ugift, tyende, karl, do [Frørup]
Rasmine Andersen, 21 , Ugift, tyende, pige, Refsvindinge sogn, Svendborg Amt
Knud Rasmussen, 62 , Gift, husfader, gaardmand, Svindinge sogn, Svendborg Amt
Abelone Andersen Bredal, 59 , Gift, husmoder, , her i sognet [Frørup]
Ane Rasmussen, 26 , Ugift, datter, husholderske, do [Frørup]
Ane Jensen, 34 , Ugift, tyende, pige, do [Frørup]
Knud Larsen Knudsen, 53 , Ugift, tyende, røgter, do [Frørup]
Christoffer Nielsen, 18 , Ugift, tyende, karl, Gislev sogn, Svendborg Amt
Rasmus Jørgensen, 16 , Ugift, tyende, dreng, Gudbjerg sogn, Svendborg Amt
Jens Pedersen, 8 , Ugift, plejebarn, , her i sognet [Frørup]
Lars Nielsen, 43 , Gift, husfader, gaardmand, her i sognet [Frørup]
Maren Pedersen, 44 , Gift, husmoder, , Gjestelev sogn, Odense Amt [Svendborg Amt]
Ane Kirstine Nielsen, 18 , Ugift, datter, pige, her i sognet [Frørup]
Niels Peder Nielsen, 17 , Ugift, søn, karl, do [Frørup]
Hans Jørgen Nielsen, 13 , Ugift, barn, , do [Frørup]
Laura Vilhelmine Catrine Nielsen, 9 , Ugift, barn, , do [Frørup]
Sidsel Marie Nielsen, 6 , Ugift, barn, , do [Frørup]
Mads Madsen, 31 , Ugift, logerende, hestehandler, Svindinge sogn, Svendborg Amt
Hans Rasmussen Dyhr, 51 , Gift, husfader, gaardmand, her i sognet [Frørup]
Maren Olsen, 29 , Gift, husmoder, , do [Frørup]
Rasmus Olaf Rasmussen Dyhr, 5 , Ugift, barn, dreng, do [Frørup]
Hans Rasmussen, 25 , Ugift, tyende, karl, Gislev sogn
Rasmus Nielsen, 17 , Ugift, do [tyende], karl, her i sognet [Frørup]
Anders Knudsen, 14 , Ugift, do [tyende], dreng, Langaa sogn
Nielsine Kirstine Jensen, 22 , Ugift, do [tyende], pige, Vindinge sogn
Johanne Marie Nielsen, 15 , Ugift, do [tyende], do [pige], her i sognet [Frørup]

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-05 13:09

Tak senta, flot og hurtigt fundet...

Ham på 5 år må jo være Jan' s farfar,
og vi har også hans oldeforældre...

Et par små skønhedsfejl, som jeg vil "forhandle om" med Jan:
-Moderen ikke Marie Olsen men Maren Olsen
-Rasmus ikke Olof eller Oluf men Olaf,

men uden tvivl: Jans familie er fundet...

men skal vi ikke finde hans tipoldeforældre?
og hvad lavede Hans Olaf på St. Croix??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-05 14:40

Her bliver Jans oldefar gift...
For 2. gang og med Jans oldemor Maren ikke Marie:
"
RASMUSSEN DYHR, Hans   Age:   45   Marriage
   Wife:   Maren OLSEN   Age:   22
   Marriage Date:   4 May 1883   Recorded in:   Frorup, Svendborg,    Husband previously married
"
Når Jans farfar tilsyneladende er den ældste kunne man jo gætte på:
Tipoldefar: Rasmus Hansen? Men der kan jo være ældre sønner i 1. ægteskab??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-11-05 16:01

Hans Rasmussen Dyhr, 41 , Gift, husfader, gaardfæster, , her i sognet [Frørup]
1 kone Dorthe Rasmussen, 43 , Gift, hans kone, , Vindinge sogn, Svendborg Amt

Samtlige personer i husstanden

svendborg, Vindinge, Frørup, Taarup by, Frørup sogn, , en gaard, 5, FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hans Jensen, 76 , Gift, husfader, gaardfæster, , do [Frørup]
Kirsten Larsen, 78 , Gift, hans hustrud, , do [Frørup]
Peder Andersen, 36 , Ugift, tjenestefolk, , do [Frørup]
Gjertrud Hansen, 39 , Ugift, tjenestefolk, , Ellested sogn, Svendborg Amt
Berte Marie Hansen, 18 , Ugift, tjenestefolk, , her i sognet [Frørup]
Johanne Marie Pedersen, 7 , Ugift, pleiebarn, , Rolfsted sogn, Odense Amt
Jørgen Lindhard, 28 , Gift, husfader, gaardfæster, , her i sognet [Frørup]
Magrette Frederiksen, 25 , Gift, hans hustrud, , do [Frørup]
Else Kirstine Lindhardsen, 7 , Ugift, deres børn, , do [Frørup]
Frederikke Lindhardsen, 3 , Ugift, deres børn, , do [Frørup]
Bend Frederik Lindhardsen, 1 , Ugift, deres børn, , do [Frørup]
Hans Villads Pedersen, 22 , Ugift, tjenestekarl, , do [Frørup]
Vilhelm Hansen, 19 , Ugift, tjenestefolk, , her i sognet [Frørup]
Hans Peder Jensen, 18 , Ugift, tjenestefolk, , do [Frørup]
Kirsten Hansen, 23 , Ugift, tjenestefolk, , do [Frørup]
Maren Kirstine Jensen, 15 , Ugift, tjenestefolk, , do [Frørup]
Rasmine Andersen, 14 , Ugift, tjenestefolk, , do [Frørup]
Hans Rasmussen Dyhr, 41 , Gift, husfader, gaardfæster, , her i sognet [Frørup]
Dorthe Rasmussen, 43 , Gift, hans kone, , Vindinge sogn, Svendborg Amt
Anders Sørensen, 24 , Ugift, tjenestefolk, , her i sognet [Frørup]
Poul Poulsen, 16 , Ugift, tjenestefolk, , her i sognet [Frørup]
Niels Kristian Markussen, 14 , Ugift, tjenestefolk, , Sønder Høirup sogn, Svendborg Amt
Ane Marie Rasmussen, 29 , Ugift, tjenestefolk, , her i sognet [Frørup]

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-11-05 16:13

dette sikkert sønnen af 1ægteskab

Samtlige personer i husstanden

svendborg, Vindinge, Frørup, Taarup By, Frørup sogn, , gaard, 6, FT-1890
Markus R. Dyhr, 47 , Gift, husfader, gaardman, her i sognet [Frørup]
Maren Christiansen, 49 , Gift, husmoder, , do [Frørup]
Rasmus Chr. Markus Dyhr, 11 , Ugift, barn, , do [Frørup]
Christian Markus Dyhr, 9 , Ugift, do [barn], , do [Frørup]
Ane Magrette Larsen, 21 , Ugift, tjeneste, tyende, do [Frørup]

Marcus RASMUSSEN DYHR Age At Marriage: 30
Sex: <M>

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Birth: <1843>

--------------------------------------------------------------------------------

Marriage:
Spouse: Maren Christiansdr HANSEN Age At Marriage: 32
Marriage: 16 May 1873 Place: Frorup, Svendborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-05 17:12

Godt tænkt at finde en tidligere folketælling senta,
Dorthe Rasmussen er helt sikkert Hans Rasmussens første kone,
men det med den ældre søn af første ægteskab kan vist ikke passe?

Ca 1837 fødes Dorthe Rasmussen i Vindinge sogn, (hvilke forældre??)
Ca 1839 fødes Hans Rasmussen Dyhr i Frørup sogn (far Rasmus måske Hansen, mor???)
De gifter de sig nok omkring 1850-55? Første ægteskab

Ved folketællingen 1880 lever de begge i Frørup sogn, uden (hjemmeboende) børn

Ca 1861 fødes Maren Olsen
De gifter de sig 4 May 1883. Andet ægteskab
17 Maj 1884 fødes Rasmus Olaf Rasmussen Dyhr. Jans farfar
Der er flere yngre søskende …

Ca 1841 fødes Maren Christiansdr HANSEN
1843 fødes Marcus RASMUSSEN DYHR
De gifter sig 16 May 1873
Ca 1879 fødes Rasmus Chr. Markus Dyhr,
Ca 1881 fødes Christian Markus Dyhr

Mon ikke Marcus er en lillebror til Hans, ikke søn i første ægteskab,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-11-05 18:37

Så må du i folketællingerne on-line eller kirkebøgerne for at finde familien -

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-05 19:55

Hvis Dorthe her er Jans oldemor? har vi nu de første tip oldeforældre?? Svend
"
svendborg, Vindinge, Vindinge, Roesilde, , do [en gaard], 59, FT-1845
Rasmus Jørgensen, 38 , Gift, , Gaardmand, Heri sognet [Vindinge]
Maren Erichsdatter, 36 , Gift, , Hans kone, Heri sognet [Vindinge]
Jørgen Rasmussen, 12 , Ugift, , Deres børn, do [Vindinge]
Dorthe Rasmussen, 9 , Ugift, , Deres børn, do [Vindinge]
Anne Rasmussen, 4 , Ugift, , Deres børn, do [Vindinge]
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-05 21:41

RETTELSE igen og mærkeligt tilfælde?

Dorthe er jo ikke Jan Dyhr' s oldemor, men Hans Rasmussen Dyhr s 1. kone,
Hans rigtige oldemor er den yngre Maren (ikke Marie) Olsen født ca 1861:
Hans Rasmussen Dyhr s 2. hustru, også fra Frørup sogn.
"
svendborg, Vindinge, Frørup, Taarup by, Frørup sogn, , gaard, 1, FT-1880
Sidsel Hansdatter, 54 , Enke(mand), husmoder, gaardmandsenke, , Vindinge sogn
Jørgen Olsen, 30 , Ugift, hendes børn, , Frørup sogn
Rasmus Olsen, 21 , Ugift, hendes børn, , do [Frørup sogn]
Anne Kirstine Olsen, 22 , Ugift, hendes børn, , do [Frørup sogn]
Maren Olsen, 18 , Ugift, hendes børn, , do [Frørup sogn]
Laurine Kristine Olsen, 14 , Ugift, hendes børn, , do [Frørup sogn]
Markus Rasmussen Dyhr, 37 , Gift, husfader, gaardejer, , Frørup sogn
Maren Christian[e] Hansen, 39 , Gift, hans kone, , Frørup sogn
Rasmus Christian Markus Dyhr, 1 , Ugift, deres søn, , Frørup sogn
Kirsten Pedersen, 15 , Ugift, tjenestepige, , Langaa sogn
Jens Pristed, 28 , Gift, skræder, inderste, , Hjadstrup sogn, Odense Amt
Gjertrud Andersen, 30 , Gift, hans kone, , Langaa sogn
Anne Andersen, 8 , Ugift, deres børn, , Langaa sogn
Karen Rasmussen, 7 , Ugift, deres børn, , Langaa sogn
Maria Rasmussen, 7 , Ugift, deres børn, , Langaa sogn
Simon Peder Jensen Pristed, 1 , Ugift, deres børn, , Hesselager sogn
"
Den 18 årige Maren Olsen er sikkert Jan' s oldemor,
men bemærk i samme husstand finder vi Markus som senta fandt:
>dette sikkert sønnen af 1ægteskab
>Marcus RASMUSSEN DYHR Age At Marriage: 30

Er der tale om et fornufts ægteskab, hvor den gamle enkemand Hans Rasmussen Dyhr
gifter sig med den fattige enke Sidsel' s unge datter Maren Olsen,
der nok begge forsørges af vist lille broderen Markus Rasmussen Dyhr...
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-11-05 22:20

stort ????
vides ikke

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-11-05 22:26

fra 1787 sikket familie
Samtlige personer i husstanden

svendborg, Vindinge, Frørup, Taarup Bye, , , 12, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Rasmus Andersen, 33 , Gift, Hosbond, Bonde og Gaardmand,
Barbara Hansdatter, 30 , Gift, Madmoder, ,
Anders Rasmussen, 2 , -, Deres Søn, ,
Hans Dinesen, 11 , -, avlet uden Ægteskab, ,
Johan Madtzen, 28 , Ugift, Tienestekarl, ,
Johanne Dyhrs, 63 , Enke(mand), Konens Moder, ,

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-11-05 22:28

Samtlige personer i husstanden

svendborg, Gudme, Gudme, Gudme Bye, , , 41, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Rasmus Jensen Dyhr, 44 , Gift, Husbonde, ,
Johanne Ibsdatter, 28 , Gift, Hans Kone, ,
Jens Rasmussen, 2 , Ugift, Mandens Barn, ,
Karen Rasmusdatter, 5 , Ugift, Mandens Barn, ,
Inger Rasmusdatter, 1 , Ugift, Mandens Barn, ,
Rasmus Jensen, 12 , Ugift, Mandens Pleiesøn, ,
Anders Hansen, 28 , Ugift, Tienestekarl, ,
Grethe Rasmusdatter, 27 , Ugift, Tienestepige, ,

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-05 22:54

>avlet uden Ægteskab,
Det bliver min ven Jan Dyhr glad for at høre...Sikken familie!
Kan først fortsætte efterforskningen tirsdag, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-11-05 22:59

du ved det skal tages med et gran salt

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-11-05 23:04

Samtlige personer i husstanden

svendborg, Vindinge, Frørup, Taarup Bye, , , 109, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hans Rasmusen, 51 , Gift, huusbonde, bonde og gaardbeboer,
Anne Jensdatter, 36 , Gift, hans kone, ,
Rasmus Hansen, 4 , Ugift, deres sønner, ,
Jens Hansen, 1 , Ugift, deres sønner, ,
Hans Dinesen, 25 , Ugift, tienestefolk, ,
Ellen Nielsdatter, 27 , Ugift, tienestefolk, ,
Anders Rasmusen, 17 , Ugift, tienestefolk, ,

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-11-05 23:12

dette er sikkert dines far ???

på FS er faderens navn % moderen
sikkert familie
Husband
DINES LARSEN Pedigree

Marriage: Wife %
Children

1. HANS DINESEN
Christening: 01 JAN 1775 Kullerup Sogn, Svendborg, Denmark

Samtlige personer i husstanden

svendborg, Vindinge, Flødstrup, Kihsendrup ( Kissendrup), , , 7, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Dines Larsen, 64 , Gift, Hosbonde, Gaardmand,
Anna Hansdatter, 56 , Gift, Madmoder, ,
Hans Dinesen, 32 , Ugift, Børn af 1ste ægteskab, ,
Lars Dinesen, 30 , Ugift, Børn af 1ste ægteskab, ,
Johanne Dinesdatter, 19 , Ugift, Børn af 1ste ægteskab, ,
Mette Dinesdatter, 15 , Ugift, Børn af 1ste ægteskab, ,
Anna Dinesdatter, 13 , Ugift, Børn af 1ste ægteskab, ,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-05 18:11

>Ca 1839 fødes Hans Rasmussen Dyhr i Frørup sogn (far Rasmus måske Hansen, mor???)
>1843 fødes Marcus RASMUSSEN DYHR (nok lillebror til Hans)

Hansen var jo kun et gæt, men senta har nu fundet
Rasmus Hansen, 4 år i 1801 dvs. født ca. 1797 med lillebror
Jens Hansen, 1 år i 1801 , dvs. født ca. 1800

Med forældre:
Hans Rasmusen, 51 år i 1801, dvs. født ca. 1750 med hustru
Anne Jensdatter, 36 år i 1801 dvs. født ca. 1765,

Evt. far til Hans Rasmussen: Igen Rasmus Hansen?? født ca. 1720 ???
Rent gæt, men fundet af senta: Barbara Hansdatter, 30 år i 1787 dvs. født ca. 67 ,
med mor Johanne Dyhrs, 63 i 1787 dvs. født ca.1724, Enke…
Måske efter ovennævnte gæt: Rasmus Hansen den ældre født ca. 1720.
Hvem finder ham? Så kommer vi nok ikke længere tilbage...
Hvoraf? Hvornår? Opstod tilnavnet Dyhr??? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-11-05 19:42

der er 22x dyhr i Svendborg på fs tilbage til 1200 tallet
You searched for: Dyhr, Svendborg, Denmark, Denmark
Exact Spelling: Off
[refine search]
Prepare selected records for download

International Genealogical Index / Denmark - 22
Select records to download - (50 maximum)
1. Miss Bo Dyre Grubbe - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 1277 Borup, Nyborg, Svendborg, Denmark

2. HENRICH DYRRHE - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 11 JAN 1722 Ringe, Svendborg, Denmark

3. BIRTHE KIRSTINA DYRRHE - International Genealogical Index

11. Miss Bo Dyre - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 1277 Borup, Nyborg, Svendborg, Denmark

12. Hans Dyre - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1578 Krivhalt, , Svendborg, Denmark

13. Jens Dyre - International Genealogical Index
Gender: <Male> Death: 1697

14. Hans Dyre - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 1634

15. Hans Dyre - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 1634

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-11-05 23:42

sikkert en bror eller ???

Samtlige personer i husstanden

svendborg, Sallinge, Ulbølle, Strandhuse By, , et boelsted, 13, FT-1860
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hans Rasm. Dyre, 41 , Gift, boelsmand, huusfader, ,
Ane Andersen, 26 , Gift, hans kone, ,
Johanne H. Dyre, 6 , Ugift, deres børn, ,
Ane Marg. H. Dyre, 5 , Ugift, deres børn, ,
Rasmine H. Dyre, 3 , Ugift, deres børn, ,
Rasmus H. Dyre, 2 , Ugift, deres børn, ,
Johanne Rasmussen, 82 , Enke(mand), huusfaderens moder, ,
Søren R. Dyre, 38 , Ugift, huusfaderens broder, ,
Marie Andersen, 17 , Ugift, tjenestepige, ,

Samtlige personer i husstanden

svendborg, Sallinge, Ulbølle, Ulbølle Strandhuse, , en gaard, 2, FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Anne Rasmussen født Andersen, 45 , Enke(mand), husmoder, lever af jordbrug, , V. Aaby sogn, Svendborg Amt
Rasmus Hansen Dyre, 21 , Ugift, hendes børn, tjener moderen, , her i sognet [Ulbølle]
Anders Hansen Dyre, 19 , Ugift, hendes børn, sømand, , do [Ulbølle]
Christiane Dortea Hansen Dyre, 17 , Ugift, hendes børn, tjener moderen, , do [Ulbølle]
Johanne Hansen Dyre, 13 , Ugift, hendes børn, , do [Ulbølle]
Anne Hansen Dyre, 10 , Ugift, hendes børn, , do [Ulbølle]
Hansine Hansen Dyre, 7 , Ugift, hendes børn, , do [Ulbølle]
Carl Hansen Dyre, 6 , Ugift, hendes børn, , do [Ulbølle]
Søren Rasmussen, 57 , Ugift, tjenende, , do [Ulbølle]

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-05 06:42

Ikke Dyre men Dyhr, to helt forskellige familier...

Vi mangler kun at finde old old Hans Rasmussen (Dyhr) født ca 1720?
Og hvorfor han blev kaldt Dyhr, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-11-05 10:13

Ikke Dyre men Dyhr, to helt forskellige familier...

hvor ved du det fra ???

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-11-05 11:34

Hvoraf? Hvornår? Opstod tilnavnet Dyhr??? Svend

vides ikke men her er Bekendtgørelse om forbeholdte navne Navne begyndende med bogstavet D (* 1)

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19871103305-regl

Dyhr

Dyhr-Hansen

Dyhr-Jensen

Dyhr-Larsen

Dyhr-Mikkelsen

Dyhr-Nielsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-11-05 11:43

på dda er der 42 med navnet dyhr fra 1787 sikkert efterkommer længere tilbage .bla.
Udtræk fra DDD Amt : svendborg
Retur til søgeside
42 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster
Samtlige personer i husstanden
svendborg, Gudme, Langaa, Langaa Bye, , 42de Familie, 44, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Lars Larsen Dyhr, 54 , Gift, Mand, Bonde og Huusmand,
Anne Margrethe Johansd., 47 , Gift, Kone, ,
Johan Larsen, 11 , Ugift, deres Børn, ,
Zidsel Larsdatter, 7 , Ugift, deres Børn, ,
Lars Larsen, 5 , Ugift, deres Børn, ,
Hans Larsen, 2 , Ugift, deres Børn, ,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-05 20:59

Ud over den sidste Lars Larsen Dyhr familie og Barbara Hansdatters mor,
også fundet af senta: >Johanne Dyhrs, 63 , Enke(mand), Konens Moder,
er der er der registreret 3 Dyhr mere i de ældste folketællinger fra Svendborg amt 1789:
"
svendborg, Gudme, Gudbjerg, Lachedrup Bye, , 9de Familie, 96, FT-1787
Jens Dyhr, 50 , Gift, Mand, Inds. gaar i Dagleje,
Maren Larsdat., 60 , Gift, hans Kone, ,

svendborg, Gudme, Gudbjerg, Lachedrup Bye, , 1ste Familie, 88, FT-1787
Hans Dyhr, 40 , Gift, Hosbonde, Bonde og Gaardbeboer,
Maren Knudsdat., 32 , Gift, Madmoder, ,
Peder Hansen, 6 , Ugift, deres Børn, ,
Knud Hansen, 4 , Ugift, deres Børn, ,
Sidsel Hansdatter, 8 , Ugift, deres Børn, ,
Maren Hansd., 2 , Ugift, deres Børn, ,

svendborg, Sunds, Stenstrup, Høirupgaard, , , 106, FT-1787
Peder Dyhr, 30 , Gift, Mand, Huusmand og Arbeider ved Teglværket,
Maren Hansdatter, 34 , Gift, hans Kone, ,
Anne Pedersdatter, 7 , , deres Døttre, ,
Karen Pedersdatter, 3 , , deres Døttre, ,
"
Bemærk både Hans, Jens og Peder har kun Dyhr som efternavn,
mon ikke denne Dyhr families vugge stod her ved Lakkendrup, hvor Jens og Hans levede.

Og når vi kommer til Peder, et mærkeligt tilfælde:
Jeg er til fest med Jytte, min borddame, og Jan, min ven og kollega,
og se så, hvad Jytte sender til mig, refereret i spørgsmålet lige ovenfor:
"
Hej Svend
Her er lidt flere oplysninger om min farfar.
Hans Albrecht Christoffersen, født d.25.februar 1883 i Stenstrup Lunde Kommune Fyn
gift med Olga Marie Christoffersen født d.200387.
Han fik næringsbevis som maler i Troense d. 25.aug 1919, og boede der til sin død 12.juni 1970. Håber disse oplysninger kan hjælpe dig lidt. Jytte
"
Ganske vist bor Jan og Jytte i samme lille by på Als: Høruphav,
men ellers har intet med hinanden at gøre...
Og så stammer de begge fra den sammme lille landsby på Sydfyn: Stenstrup,
et mærkeligt sammentræf...
Når Jens, Hans og Peder kun hedder Dyhr, hvad hed så deres far? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-11-05 11:47

Family Group Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19
Download GEDCOM

--------------------------------------------------------------------------------

Husband's Name
Hans Rasmussen DYHR (AFN:T1FC-5M) Pedigree

Born: Abt. 1685 Place:
Died: Sep 1721 Place: Ellerup, Gudbjerg

Father:
Mother:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife's Name
Barbara PEDERSDATTER (AFN:T1FC-6S) Pedigree

Born: Abt. 1689 Place:

Father:
Mother:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Sex Name
M Peder Hansen DYHR (AFN:T1FC-85) Pedigree

Born: 1711 Place: Gudbjerg
Died: 20 May 1769 Place: Gudbjerg

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-11-05 14:29

Husband
Jens Dyre Pedigree

Birth: About 1649 Skovsbo, Nyborg, Svendborg, Denmark
Christening:
Marriage:
Death: 1697
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Hille Margrethe Nielsen Lykke Pedigree

Birth: About 1653 Skovsbo,Elved,Skovby, , , Denmark
Christening:
Marriage:
Death: 1711
Burial:

Husband
Jens Dyre Pedigree

Birth: About 1649 Skovsbo, Nyborg, Svendborg, Denmark
Christening:
Marriage:
Death: 1697
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Hille Margrethe Nielsen Lykke Pedigree

Birth: About 1653 Skovsbo,Elved,Skovby, , , Denmark
Christening:
Marriage:
Death: 1711
Burial:

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-05 15:22

Glem den sidste Dyre, medmindre der kan påvises en forbindelse til Dyhr familien? Men:
>Hans Rasmussen DYHR Born: Abt. 1685 Place: Died: Sep 1721 Place: Ellerup, Gudbjerg
må være ham vi har ledt efter...Stamfaderen til den SydØst Fynske Dyhr familie,
godt fundet senta.

Nu har vi vist nok til at tilfredsstille Jan Dyhr...Bortset fra: Intet om Vestindien?
Og vi får nok aldrig at vide, hvorfor de blev kaldt Dyhr?? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-11-05 17:17

Samtlige personer i husstanden

svendborg, Sunds, Stenstrup, Høirupgaard, , , 106, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Peder Dyhr, 30 , Gift, Mand, Huusmand og Arbeider ved Teglværket,
Maren Hansdatter, 34 , Gift, hans Kone, ,
Anne Pedersdatter, 7 , , deres Døttre, ,
Karen Pedersdatter, 3 , , deres Døttre, ,

Samtlige personer i husstanden
Jens Dyhr, 50 , Gift, Mand, Inds. gaar i Dagleje,
svendborg, Gudme, Gudbjerg, Lachedrup Bye, , 9de Familie, 96, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Inger Lyders, 60 , Enke(mand), Madmoder, Bonde Kone og Gaard Beboerske,
Jens Lydersen, 26 , Ugift, hendes Børn, ,
Peder Lydersen, 20 , Ugift, hendes Børn, ,
Hans Lydersen, 15 , Ugift, hendes Børn, ,
Bodil Lydersdat., 23 , Ugift, hendes Børn, ,
Johanne Lydersd., 10 , Ugift, hendes Børn, ,
Jens Dyhr, 50 , Gift, Mand, Inds. gaar i Dagleje,
Maren Larsdat., 60 , Gift, hans Kone, ,
Poul Rasmussen, 72 , Gift, Mand, Inds. nyder Almisse,
Maren Larsdat., 68 , Gift, hans Kone, ,

--------------------------------------------------------------------------------

Samtlige personer i husstanden

svendborg, Gudme, Langaa, Langaa Bye, , 42de Familie, 44, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Lars Larsen Dyhr, 54 , Gift, Mand, Bonde og Huusmand,
Anne Margrethe Johansd., 47 , Gift, Kone, ,
Johan Larsen, 11 , Ugift, deres Børn, ,
Zidsel Larsdatter, 7 , Ugift, deres Børn, ,
Lars Larsen, 5 , Ugift, deres Børn, ,
Hans Larsen, 2 , Ugift, deres Børn, ,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-05 17:37

Nu kører vi i ring...
Dem har vi allerede fundet ovenfor.

Hvis ingen kommer med oplysninger fra Vestindien om Jan Dyrs farfar her...

>Farfar: Rasmus Oluf Rasmussen Dyhr, født 17 maj 1884 i Taarup, Frørup sogn
>Forældre: Hans Rasmussen Dyhr og Marie Olsen…
>Han var ikke sø kaptajn på de Vestindiske øer, men militær kaptajn på land
>(måske øverstbefalende på et dansk fort på St. Croix)?

>Med søn: Jans far født 1917 eller 1918:
>Også militærperson: Major Svend Thyge Dyhr, måske kan det hjælpe os videre?

lukker jeg spørgsmålet, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-05 22:57

Men ham her har vi vist ikke set før:
"
Peder Dyhr Fødsel ca. 1701
Ægteskab 28 marts 1765 (Alder 64) Cathrine Marie Junge -
Begravelse 2 august 1775 (Alder 74) Bederslev K.
"
Fundet her:
http://www.vinbjerggaard.dk/php/individual.php?pid=I5717&ged=andersen-310105.ged

Bederslev er dog langt nordligere på Fyn, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-05 13:06

Et par mere:
"
1851 viet Dines Andersen 46 Hesselager og Johanne Hansdatter 46 boende hos Rasmus Hansen Dyhr i Taarup
http://www.virgo-fyn.dk/html/kirkehtm/fror33.html

Baptismus den 15. søndag efter trinitatis 1781: Poul Larsen's datter i Lakkendrup og kaldet Anne Barbara. Niels Rasmussen's bar barnet, Lars Smed's gik hos. Fadderne var Anders Knudsen, Lyders Gregersen og Hans Dyhr [Gudbjerg Sogn, sogn 115 bog 1 film 3/7 side 69].
http://www.engbaek.com/familien/nielsped/mamopoan.htm
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-05 14:00

Her er et par omtaler af St Croix
"
I 1665 købte det fransk vestindiske selskab det hele tilbage og byggede Fort St. Jean ( Fort Louise Augusta ). En skønne dag I 1676 overtog den franske konge styret og forlod Santa Cruz I 1695. Nogle engelske fyre blev boende indtil Dansk Vestindisk Kompagni købte Santa Cruz fra Frankrig. Tyve år senere overtog den danske konge styret og startede en bomuldsplantage. Englænderne erobrede øen I 1801, men det varede ikke længe, I 1803 endte Danmark slavehandelen på St. Croix. I 1848 erklærede guvernør Peter von Scholten slavernes frigivelse I Frederiksted (Frihedsbyen).
I 1867 bragte naturen et jordskælv og en flodbølge, og I 1876 fulgte efter med en orkan. Endelig købte Amerikas forenede stater St. Croix, St. John og St. Thomas for sølle 25 millioner dollars

St. Croix er den største af de 3 øer. Den byder på afvekslende og frugtbart landskab, spækket med ruiner af danske sukkermøller, der vidner om svundne tiders velmagts-dage. St. Croix er den ø, der bedst har formået at bevare de historiske bygningsværker fra tiden som dansk tropekoloni. På nordkysten ligger hovedbyen Christiansted. Originale danske huse fra det 18. og 19. århundrede pryder gadebilledet. En væsentlig årsag til at de har overlevet utallige ødelæggende orkaner, er at fundamentet er bygget af rubuste Flensborgmursten, bragt til øerne som ballast i handelsskibene. Byens vartegn, det smukke gule fort Christiansværn, er i dag museum. Og på bastionerne står kanoner med forskellige danske kongers monogrammer. Udenfor byen findes mange andre historisk interessante steder bl.a. Frederiksted…
"
Mon ikke Jans farfar:
>Rasmus Oluf Rasmussen Dyhr, født 17 maj 1884 i Taarup, Frørup sogn
var komanderende Kaptajn enten på fortet Christiansværn? eller på Frederiksted??
nok i en periode efter 1910 indtil salget af øerne i 1917? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-11-05 16:30

Rasmus Oluf Rasmussen Dyhr var komanderende Kaptajn enten på fortet Christiansværn? eller på Frederiksted??
det sætter jeg et stor ????? ved
den 1 verdenskrig var fra 1914-1918 og øerne sælges 1917???
så mon ikke Rasmus Oluf Rasmussen Dyhr har haft travt med at forsvare Danmark og Danskerne på dette tidspunkt
og ikke de vestindiske såfremt ,ifald han var ved militæret ????

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-11-05 16:40

solgtes Sankt Thomas som en del af Dansk Vestindien (se ovenfor) til USA. Havneanlægget forblev dog på danske hænder indtil 1993, da ØK solgte det.
kanske det er ved ØK
han har været ansat , de var ,er en stor handelsflåde helt tilbage til, ja da ruderkonge var knægt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-05 17:49

Jan Dyhr' s familie har breve, som hans farfar har sendt fra St Croix,
dem vil Jan få fat i og så komme med flere oplysninger...

Er der basis for videre søgning her i kandu, vil jeg stille et nyt spørgsmål,
vi har jo fundet rigeligt om den hjemlige Dyhr familie.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-11-05 18:05

Er der basis for videre søgning her i kandu,
efter 1900 er der meget få oplysninger men på arkivet finder du materiale om øerne
http://www.virgin-islands-history.dk/default.asp

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-05 12:00

Tak for svaret senta.