/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
A-conto udbetaling af løn
Fra : kaarina
Vist : 8585 gange
150 point
Dato : 01-11-05 12:18

Hej igen,
Håber nogen kan hjælpe mig med følgende: Man har udbetalt a-conto løn til en medarbejder, lad os sige 50.000,- alt i alt i løbet af de første 7 måneder i år 2005. Medarbejder får normal løn fra 1.8.2005 som er 30.000,- og så trækker man f.ex. 10.000 fra lønnen af de resterende 5 måneder i år 2005 for at udligne a-conto udbetalt løn. Hvordan bogfører man ovennævnte korrekt (summasummarum), er det meningen at de 50.000,- bliver ved med at figurere på kontoen ,A-conto udbetaling af løn og som kortfristet gæld?
Håber spørgsmålet kan forstås.

Tak på forhånd.
Hilsen
Kaarina

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-11-05 13:00

Du opfører blot á contoen som en debet, og en kredit når hele lønnen udbetales.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 01-11-05 13:57

Hej ellebye,

Tak for din kommentar, men lige pt. har jeg de 50.000,- som debet i kontoen ( A-conto udbetaling af løn ). Når jeg indberetter løn til Dataløn, skal jeg fratrække de 10.000,- som allerede er udbetalt til medarbejderen tidligere, så bruttoløn er kun 20.000,- . Har prøvet det du siger, men kassekladden balancer ikke, hvad gør jeg galt, sorry men jeg er en " nybegynder " når det gælder bogholderi.

mvh
kaarina

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-11-05 16:43

Hej kaarina,

Du skal kun opgøre, på debet-kontoen, hvad der er udbetalt 'a konto, altså de 10.000, og nedskrive kassebeholdningen med samme beløb.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-11-05 16:57

Når resten af beløbet betales, overføres hele beløbet til kredit-kontoen, debet slettes for a conto, og kassebeholdningen nedskrives med resten af beløbet.

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : monadam

Modtaget 150 point
Dato : 01-11-05 17:27

hej
brutto lønne vil altid være 30000,00 kr. da dataløn har en udb. rubrik som vist nok hedder 04 ell. 09 der trækker du de 10000,00 forhåbentligt er det netto de 50000,00 der er udb. så udlignes kontoen efter hånden som de trækkes over lønnen, hvis detter er helt uforståeligt så gi lige besked, så prøver jeg igen hel og lykke

Mvh Mona

Godkendelse af svar
Fra : kaarina

Dato : 02-11-05 08:36

Tak for svaret monadam.
Nu er den klar, dejligt.

Hilsen'
kaarina

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 02-11-05 08:38

Hej ellebye,

Tak for dine kommentarer of fortsat god dag!
Hilsen
kaarina

Kommentar
Fra : monadam

Dato : 02-11-05 09:29

hej Kaarina

Lyder godt ! Skulle der være en anden gang

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 02-11-05 09:42

hej monadam,

Jeg vender sikkert tilbage med andre problemer, men nu ved jeg at du er en ekspert.

mvh kaarina