/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Problemer med DHL.
Fra : maj_britt
Vist : 2444 gange
50 point
Dato : 01-11-05 07:59

DHL står for Danske hundeejeres landsforening og den klub er vist ikke helt fin i kanten.

Medlemmer, der har købt ved en af klubbens opdrættere, får ingen hjælp ved problemer. Holdningen ved formanden er; at skulle klubben tage sig af klager, så kunne de jo ikke bestille andet?

Jeg har nu talt med endnu en, der har købt en hvalp med fejl og mangler; ingen hjælp hos klubben, måske mest fordi den pågældende opdrætter nu er kommet ind i bestyrelsen?

Den opdrætter har en del klager liggende over sine hvalpesalg, intet bliver der gjort, hverken fra opdrætter eller klub. Der kommer sjældent respons tilbage fra formanden for klubben.

Er det en klub, man ønsker at være medlem af?

Er det stedet, hvor ens nye hvalp skal have stambog fra?

Havde det været DKK ( de andre stambogsførende klubber kender jeg ikke), så havde der været set på sagen.

Så hvor køber man sin stambogsførste hund?

Nu vil jeg så høre, har andre herinde haft dårlige erfaringer med denne klub, eller er de 7 tilfælde jeg kender d eneste?

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 01-11-05 13:31

Jeg har kun haft de bedste oplevelser med DKK men det er snart 5 år siden vores sidste hund

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 01-11-05 14:07

Hej Majbritt

Jeg har i flere år haft hunde der er stambogført i DHL, og hunde der stammer fra forskellige opdrættere i DHL, og jeg har kun haft gode erfaringer med de opdrættere der er i DHL.

Ligeledes har jeg gennem de seneste 3 år deltaget i mere masser af skuer og udstillinger i både DHL / DDH og DRU og jeg har i den forbindelse mødt adskillige hunde ejere samt deres hunde, og jeg har ikke været udsat for der har været problemer blandt disse deltagere.

Når man køber en hund er det købelovens bestemmelser der gælder, og såfremt der er sket ting der ikke burde være sket er det bedste man kan gøre altid at tage en snak med opdrætteren hvor man har købt sin hund, og hvis det ikke giver det resultat manønsker må man enten gå til Forbrugerrådet eller lade en advokat rejse sagen i retten.

Landets mange stambogførende klubber kan aldrig give garenti for at en hund ikke har en lidelse, men via de avlsregler der er fastsat i klubbernes regler kan man være med til at sikre hvalpe fødes indenfor den standard der er gældende.

Derfor er det også glædeligt at DHL har indført regler om at hunde der indgår i avl, og som er født efter den 1. januar 2005, skal have erhvervet mindst en 2 præmie ved et DHL arrangement, og ligeledes er der i DHL klare regler om HD fotografering.

Men selv de bedste regler kan ikke altid give de bedste hunde, tænk bare på hvor mange schæfere fra DKK der hvert år må aflives på grund af HD.

Men et godt råd er at inden du anskaffer dig en hund så besøg flere opdrættere, og besøg evt. et af de skuer og udstillinger der holdes over hele landet, så du der kan få en god snak med andre hunde ejere samt opdrættere.

På nettet kan du se hvornår de forskellige klubber har udstilling, ligesom du på eksempelvis DHL´s hjemmeside kan se hville opdrættere der har kennelmærke i klubben.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-11-05 18:59

http://hunde.dyregalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=22640

http://hunde.dyregalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=22660

Skagen, jeg har hunde, fra DKK.

Når folk får en dårlig hund med en DHL stambog, så kan de jo ikke få hjælp.

Især kennel casmier, der nu er i bestyrelsen, så kun som rev.supp. har jo mange klagesager liggende, men der sker intet.

Jo jo, flot at hunde nu skal HD fotograferese i DHL, men hvad med hjertescanning på cavalier?

Og alt andet.........

Jeg vil fraråde folk at købe hvalp med en DHL stambog.

Stævner: Ingen

Stamtavle: DHL

Køn: Hanhund

Beskrivelse: Han er orange med creme farvet underpels. Han er født blind på det ene øje, men han klare sig godt.

Og den hanhund er brugt i avl, med en DHL stambog, den er født blind på det ene øje, og ikke udstillet?

Ingen siger at de hvalpe har fået stambog, men det gør jo ikke sagen bedre.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 01-11-05 19:22

Jeg vil til enhver tid holde mig til DKK fordi de er Danmarks største kennelklub og fordi de er medlem af den internationale FCI.
DKK har mulighed for sanktioner overfor kennelejere, som ikke overholder klubbens regler. Klubben er ikke perfekt, men den er dog langt den bedste herhjemme. Og de forsøger til stadighed at forbedre forholdene for hunde og hundeejere.
Så har de en masse aktiviteter, som man har adgang til som medlem. Og et rigtig godt medlemsblad. Derudover er der en masse specialklubber, som også er medlem og som har diverse aktiviteter sideløbende med DKK.

Jeg har aldrig haft hund fra DHL og synes egentlig kun jeg hører om dem i forbindelse med problemer.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-11-05 19:26

Enig, Birgitta, og se så min tråd om norjyken.

Om jeg begriber at folk ikke snart har lært..........

Godkendelse af svar
Fra : maj_britt

Dato : 16-11-05 13:37

Tak for svaret Birgitta.