/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Hjælp til opsætning af dynamisk ip genne~
Fra : lennert1986
Vist : 630 gange
260 point
Dato : 01-11-05 03:37

Hej.. Jeg er i gang med et lille projekt her hjemme!

Jeg har lavet en forbindelse fra en fra en trådløs klient til en router som har internet! Og der er sat et Access Point på klienten.
Det er lidt svært at forklare men i kan se det her:

http://www.skagen-unge.dk/traadlos.jpg

Problemet er at jeg ikke kan koble flere maskiner på nettet!
Klienten kan åbenbart kun hente én ip fra routeren, og det gir problemer. Derfor tænkte jeg om det var muligt at lave en slags turnel gennem routeren. Så jeg kan lave mit access point om til en router. Så access point/router kan få en ip fra TDC.

Håber nogen kan hjælpe

Mvh Nicklas

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-11-05 12:55

Router er sat op til fast IP? Den skal stå til automatisk.

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 01-11-05 13:58

Nej.. Altså routeren henter automatisk en ip fra TDC.. og ellers kører den DHCP.. :)

Mvh Nicklas

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-11-05 15:04

Hvis den henter en IP automatisk hos TDC, så køre den da også DHCP på WAN siden (dynamisk)

Dit accesspoint skal hente en IP adresse ved din routers AP. Måske skal den tvinges til at bede om en IP-adresse med et andet nummer end x.x.y.1 som dens gatway til din router.
Hvis "y" numret er forskelligt på de to enheder, så skal du ændre i supnet masken.

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 01-11-05 15:26

Okay.. Men løser det så problemet ved at klienten møder WAN siden... Begge routere skal jo have en WAN ip. De skal køre to forskellige net.!

Det er fordi at clienten kan kun hente én ip! Alle computere som er efter efter Access Point/router kan ikke komme på. Kun én af dem

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-11-05 15:42

Det kan også ligge ved maskinerne, der ikke fornyer IP på netkortet automatisk, har du prøvet, at køre en reparer ved højreklik på netværksikonet på proceslinjen.

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 01-11-05 16:19

Jamen i er helt galt på den.. hehe!

eller så er det mig:P

Altså!!
Der står en router som er trådløs.. På den er der koblet flere computere med både kabel og trådløs..
Inde ved mig har jeg en klient som er koblet op på den router. Og det er her problemet er.
Jeg har flere computere ind ved mig som skal på routeren ved siden af. De kører alle med kabel, og så er det meningen at de skal kobles på klienten.
MEN klienten for kun én ip at gøre godt med fordi det er en klient. Der var det så jeg ville lave et hul gennem routeren så jeg kan få en WAN ip gennem klienten og ud til en anden router. Så jeg har to routere med hver deres ip. Men hvordan får jeg klienten til at få en WAN ip gennem routeren?????????

Med Venlig Hilsen Nicklas

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-11-05 16:23

Er der ikke rådet med routeren, tildeler den selv ip adresse til hver enkelt.

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 01-11-05 16:45

Jo den tildeler.. men man må jo ikke sætte en router på router med DHCP på begge??

Men jeg skal jo stadig ha clienten til at kunne gå ud på wan via routeren.. Altså så clienten feks møder 80.164.45.78.... og den routeren ved siden af har en tilsvarende..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-11-05 18:22

Problemet ligger så på den trådløse side, der må kun en router være aktiv.

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 01-11-05 18:30

... hmm... suk..
Nej.. Der er også kun én router aktiv. Jeg sidder og skriver over det trådløse nu!!

Men ja. problemet er på den trådløse side.! For jeg kan ikke koble flere på her over på den side. FORDI at klienten kun kan sende én ip igennem..

Klienten er en lille box som er koblet trådløst op på routeren og kablet går fra mit access point over til klienten!

Men jeg vil jo som sagt udnytte den ip så jeg får en wan ip igennem i stedet for en ip fra routeren..

Ring til mig!! 29917986 eller skriv jeres numre så jeg kan ringe!!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-11-05 18:51

Hvorfor må du ikke:
Citat
.. men man må jo ikke sætte en router på router med DHCP på begge??

Hele det globale netværk består jo af routere, der er koblet sammen i et kæmpe netværk.
Hvis du kan ændre router 2's gatway adresse til fx. 192.168.1.2 eller 192.168.0.2; alt efter hvad der bruges i 1'eren.
Sammenfald i IP-adresserne giver problemer. Evt tving en fast ip adresse i 2'eren.

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 01-11-05 19:16

okay.. Jamen router 1 kører 192.168.1.1.. Hvad siger du så router 2 skal køre? Er det muligt at vi kan tale sammen?? (tlf, skype, messenger)??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-11-05 19:25

Så skal router 2 køre 192.168.1.2 og med fast IP til 1'eren.
Hvis du kan slå den DHCP fra i 2'eren, så kan du måske få 1,eren til at tage over. Men du kan måske også køre dem som 2 netværker.
En anden mulighed er at du køre med fast tildelt adresser til alle lokal maskiner, så kan de måske finde hinanden på en nemmere måde.

Hvis de to routere ikke har samme fødte gatway, kan du åbne for bredere IP område med ændring i Supnet masken.

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 01-11-05 19:33

Okay.. som sagt så kan der kun klemmes én ip gennem klienten som router 2 skal bruge til at dele ud med! Det var derfor jeg tænkte på i første omgang at snørkle en WAN ip gennem router 1, og direkte over til router 2 via trådløs. Så det må betyde at de skal køre to netværk!

Maskinerne kan jo sagtens finde hinadenden.. Men det korte af det lange er at router 1 tildeler kun én ip ud gennem trådløs til klienten.. Altså klienten henter kun en ip fra router 1.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-11-05 15:19

Du kan så på din klient, tilslutte en ny router der så deler IP'er ud i den del af netværket.
Den vil så kommunikere over klienten til router 1 og ud på nettet.

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 12-11-05 16:43

Præcis.. Men har faktisk fået det stillet op..
Kontaktede en som har god forstand på det..

Annuller spørgsmålet
Fra : lennert1986

Dato : 01-03-06 12:55

Jeg fandt forlængst svaret.. :)