/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Udannelse - sygeplejerske
Fra : Anjaaa
Vist : 680 gange
50 point
Dato : 30-10-05 18:26

Hej (:

Jeg går i 9-klasse i folkeskolen, Viborg, og vil gerne være sygeplejerske. Ved bare ikke hvilken vej jeg skal gå, synes nemlig at gymna. er lidt for kedelig. Vil hellere på social og sunhedsskolen i Skive. Bliver det en "omvej", får at blive sygeplejerske, hvis jeg tager på social og sunhedsskolen ?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-10-05 18:37
Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 30-10-05 18:57

Jeg synes du skulle søge ind på HF på Viborg Amtsgymnasium. Dér har de en sundhedslinie der direkte retter sig mod at eleverne skal blive pædagoger, sygeplejersker ol. Jeg ved, at der er et samarbejde med sygeplejeskolen i Viborg.

VH gert_h

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-05 19:00
Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 30-10-05 19:08

Gymnasievejen tager jo som bekendt 3 år. Vælger du i stedet at tage på social og sundhedsskole for at blive social og sundhedsassistent (som er adgangsgivende til sygeplejeskolen), så er det ikke kun de 20 måneder du skal igennem.

Der er som det første et grundforløb på 20 uger. Dernæst skal du have uddannelsen som social og sundhedshjælper, som tager 14 måneder. Til slut kan du så blive social og sundhedsassistent, som tager 20 måneder. Ialt 39 måneder før du er kvalificeret til at søge ind på sygeplejeskolen..Altså en omvej på tre måneder i forhold til, hvis du vælger gymnasiet!!

Dertil skal så siges, at bliver du sosu. assistent inden du går videre, så er du rigtig godt rustet til uddannelsen som sygeplejerske, idet deres uddannelse ligger tæt op af sygeplejeskeuddannelsen.

Jeg tror du gør et godt valg ved at gå den vej. Alt andet lige, så vil uddannelsen som assistent ikke bare ruste dig, men også gøre sygeplejestudiet langt lettere for dig at bestå, idet du får kendskab til meget teori og praksis, allerede inden du starter på dit primære ønske om at blive sygeplejerske..

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 60 point
Dato : 30-10-05 19:11

PS. Nogle sygeplejeskoler afkorter uddannelsen med et antal måneder (ved ikke hvor mange) hvis man allerede er social og sundhedsassistent..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-05 19:14

http://www.sosu.dk/siab.asp?o_id=8

Det bliver ikke tidsmæssigt en genvej, at gå den vej, som du vil, men måske for dig bedre.

Du vil ikke slippe for de "tunge fag"

Og det er ikke som rotw skriver at det kun tager 1 år og 8 måneder at blive so.su.ass efter at have været gået ud af skolen (9. klasse), du skal have en so.su hjælper uddannelse inden da.

Kommentar
Fra : columbine99

Dato : 07-11-05 16:34

Hej Anjaaa, jeg mener også at man skal have social og sundhedshjælper og dernæst social og sundhedsassistent uddannelsen før du kan læse til sygeplejerske, MEN er du nu helt afklaret med dit valg? For er du træt af at gå i skole og lave lektier - og dem er der mange af, skulle du måske tænke dig om en gang til?

Hilsen en social og sundhedshjælper

Godkendelse af svar
Fra : Anjaaa

Dato : 10-08-06 20:14

Tak for svaret creamygirl.