/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
fysik hjælp
Fra : Nik_
Vist : 3115 gange
61 point
Dato : 29-10-05 10:28

A)
En kantine skal have 10 liter kaffe. Kaffemaskinens varmelegeme har en effekt på 2000 W.
1) Hvor lang tid tager det at opvarme vandet, hvis der kræves 400.000 J til opvarming af 1 liter kaffevand?

Kantinen overvejer at købe en ny kaffemaskine, som kan opvarme 10 liter kaffevand på 20 min.
2) Hvilken effekt skal varmelegemet have?

_______________________________________________________________________________________

B)
En solfanger på taget kan være en billig varmekilde. En solfanger med et areal på 2,5 m2 sidder sådan, at den i solskin modtager en effekt på 800 W pr. m2 fra solen. Beregn, den energi, solfangeren moftager i løbet af 3 solskinstimer.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-10-05 10:42

vender tilbage senere på dagen jeg har ikke tid lige nu

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 71 point
Dato : 29-10-05 11:35

A1) Enheden Watt [W] er jo Joule/sekund [J/s]

Altså er kaffemaskinens effekt P=2000 W = 2000 [J/s]
Den nødvendige energi til opvarmningen pr. liter er E=400.000 [J/l]

Opvarmningstiden T = E/P = 400.000[J/l] / 2000 [J/s] = 200 [s/l]

Da der her er tale om 10 liter, vil opvarmningstiden T10=10 [l]·T[s/l] =2000s

A2)
T10 for en ny kaffemaskine er 20 minutter = 20 [min] · 60 [s/min] = 1200s

Forholdet mellem opvarmingstiden og varmelegemeeffekten er ligefrem proportionale.

Vi kalder nu den gamle kaffemaskines effekt P1 og den nyes P2.
Den gamle opvarmningstid T1 og den nye T2

Så kan vi opstille følgende brøk: P1·T1 = P2·T2

Vi isolerer P2 (det er jo den vi skal finde) : P2 = (P1·T1)/T2 = (2000[W] · 2000[s])/1200[s] = 3333,33W

B)
Arealet A=2,5m²
Modtaget effekt pr. arealenhed P1=800W/m²
Modtaget effekt for hele solfangeren P = P1 · A = 800 [w/m²]·2,5[m²] = 2000W - igen husker vi, at effekt er energi pr. tidsenhed, Joule/sekund [J/s]!

Tiden T = 3 [timer] = 3 [timer] · 3600 [s/time] = 10800[s]

Den modtagne energi E = P·T = 2000 [J/s] · 10800[s] = 21.600.000[J] = 21600 [kJ] (i kilo-Joule til sidst så tallet ikke ser astronomisk stort ud)

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-10-05 11:37

Nå..... der skulle have været linieskift før B) - men Kandu's veje er uransalige ;-(

/berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-10-05 12:05

PS: Nik_ jeg håber virkelig du FORSTÅR løsningerne på matematikspørgsmålene såvel som fysikspørgsmålene, så du ikke blot skriver af.

Mange af dine spørgsmål er af en sværhedsgrad der gør, at jeg ikke rigtig kan finde ud af hvilket uddannelsesniveau du er på....så "please", hvilket niveau er du på? (klassetrin/uddannelse osv.)

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 30-10-05 00:12

Tak for svaret berpox.
Hvad mener du med sværhedsgrad? At det er så nemt så jeg ikke burde behøve hjælp? Det er muligt, men naturvidenskablige fag er ikke lige mig, men jeg prøver, det er bare svært når man ikke kan få hjælp uden for skolen, og man gerne vil forstå det. Nej jeg skriver ikke bare af, jeg regner faktisk efter for at se om det passer, og lærer noget hver gang.. tro det eller ej...

Mvh. Nik_

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 30-10-05 23:03

Hej igen Nik_

Nej nej - ikke at det er så nemt, at du ikke burde behøve hjælp - men mere, at det tyder på at du netop har lidt vanskeligheder ved at se sammenhængene. Det er fair nok, hvis det er fordi det bare er hammersvært for dig, selvom du knokler på for at løse opgaverne selv.

Jeg kan sige om mig selv, at jeg var nærmest lig et stort nul i matematik/fysik dengang i sidste århundrede hvor jeg gik på gymnasiet - men det ændrede sig...jeg så pludselig lyset, og gennemførte HF på højt niveau med topkarakterer, og senere ingeniøruddannelsen med et yderst pænt resultat... så det KAN lade sig gøre at finde "de vises sten"

Så det glæder mig blot, at du lærer af det hver gang. Og så er det da lidt træls hvis du ikke kan få hjælp uden for skolen - så fortsæt du bare her. Keep up the good work

mvh berpox