/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
½ licens
Fra : ghosty
Vist : 6368 gange
100 point
Dato : 28-10-05 21:55

Jeg har hørt at folk over 65 år kan søge om tilskud til licens. Er dette korrekt?
I det hele taget mangler mine forældre som er ved at krydse pensionsalderen en oversigt over de økonomiske tilskudsmuligheder som findes i Danmark.
Nogle der kan tilbyde et sådant link?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-05 22:01

Jeg vil tro, du kan finde svar på dine spørgsmål, ved at kikke på dine forældres kommunens hjemmeside

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 28-10-05 22:01

Alle pensionister kan få nedsat licensen.
Mener du skal have et bevis hos socialforvaltningen, som du sender til Danmarks Radio, hvorefter du kun vil blive opkrævet det halve, eller deromkring.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 28-10-05 22:09
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-10-05 00:08

sofus.dk har svaret - licenskontoret skal se bevis fra kommunen/kommunen kan sende eller telefonere rigtigheden ind i første omgang

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-10-05 01:30

Hej
For galt, at DR ikke selv kan finde ud af, at mennesker nærmer sig pensionsalderen.
Og selv giver besked.
Men de går JO glip af penge.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-10-05 01:45

tjahhh - men dokumentationen skal jo være på plads - det er lige der det kniber - for mange har vel forsøgt sig

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 29-10-05 07:07

Din tillægsprocent SKAL være 100 %. Kommunen skal dukomentere det.
Torben

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 29-10-05 08:30

Hej igen
Tillægsprocenten er den der står på det medicinkort du får hvert år i december. Er den 100 og ikke 99 % kontakter du din sagsbehandler for at få ansøgningen. Hun sender den videre til DR. Held og lykke.
Torben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-05 08:44

bauchmann.... er du ikke ude i noget førtidspensionist noget??? for ikke alle førtidspensionister kan få nedsat licens, men i dette tilfælde var der tale om folkepensionister

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 29-10-05 08:48

Hej
Det samme gælder også folkepensionister. Der skal ikke meget til før tillægsprocenten går ned. Man må ikke have noget ved siden af. Procenten skal være 100 % både for folke/førtidspensionister. Er du i tvivl? spørg kommunen.
Torben

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-10-05 09:16

Reglerne står i det link jeg tidligere har sendt.

https://www.dr.dk/licens/omlicensen.asp
Citat
Hvem kan få nedsat licens?
Modtager du social pension og har du en tillægsprocent på 100, kan du søge om licensnedsættelse. Din tillægsprocent, som står på din pensionsmeddelelse, bliver beregnet ud fra din økonomi.
Du skal udfylde et ansøgningsskema, hvor på kommunen har bekræftet, at du får 100% i personligt tillæg og sende det til DR Licens. Ansøgningsskemaet kan du få ved henvendelse til pensionskontoret i din bopælskommune.

Hvis du kun har radio, kan du fritages fuldstændig for at betale licens. Har du fjernsyn, kan du nøjes med at betale halvdelen af fjernsynslicensen.

Nedsættelse af licensen sker fra den dag, hvor DR Licens har modtaget dit ansøgningsskema.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-10-05 10:03

netop som jakjoes citat - og skemaet bruges af licenskontoret til at undersøge rigtigheden hos kommunen (pensions kontoret) - nemt og bekvemt for dem der søger

Godkendelse af svar
Fra : ghosty

Dato : 27-11-05 20:32

Tak for svaret jakjoe og alle I andre.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-12-05 00:12

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe