/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Hvad er det med de fluer,MB-fight og bom~
Fra : VJHCredit
Vist : 3127 gange
50 point
Dato : 28-10-05 20:37

Anden dag herinde og andet spørgsmål...
Det har længe gået mig på, da jeg i diverse fiskebøger/blade ofte støder på de her såkaldte garvede fiskere, som siger at det er så fantastisk så fantastisk med flue og et af disse flåd-typer! Da jeg så har undersøgt emnet nærmere, fandt jeg også ud af at ophængerfluer på blink var "fantastisk"...hvis man læser videre i bladene begynder de garvede fiskere at diskutere frem og tilbage i debatindlæg om, hvilke knuder der nu er de bedste at binde. Uni-knuder og hva de ellers hedder...glideknuder??? Der er også noget med linestoppere til disse flåd? Hvordan ser de ud og hvor får man dem?
Da jeg så tropper op i den lokale grej-biks står den ældre ekspedient hårdnakket og prøver at overbevise mig om, at de gamle bobleflåd med garanti er de bedste!Men det kommer vel også an på hvor man fisker? Jeg fisker både i roskilde fjord + lidt isefjord (forholdsvis roligt vand) + ved mit sommerhus ved Nykøbing Sjælland oppe på kysten ved Klint! Fremragende sted om sommeren sku jeg hilse og sige!!! Hov den sku vidst ha været under tips...hehe... men der er til tider noget hårdere bølgegang af og til der oppe...
Har fået en masse ideér til fluer-men håber nogen kan hjælpe mig med min problemstilling omkring disse forfang,flåd og ikke mindst ophængere??? vil meget gerne afprøve det, hvis det er så "fantastisk!"
hvis nogen så samtidig kendte steder hvor det fanger godt ville det være lige så "fantastisk" som de lystfiskeres udsagn jeg har hørt!

På forhånd tak
-VJH

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-05 21:37

Hejsa VJH og velkommen som Kandu'er. Nogle af os ved meget om emnet og har mange års erfaring, men jeg synes at du skal melde dig ind i En eller flere lyst/sportsfisker-foreninger og så besøge deres hjemmesider. Der finder du de bedste råd om alle de emner du nævner i dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 29-10-05 07:52

meld dig ind i en klub i enlystfiskerforening.

jeg kører sev ud på kræmmermarkeder om sommeren og sælger fiskegrej
så jeg ved af erfaring at bombardaflåd bliver brugt mere og mere,men den gamle bobleflåd
sælges ikke så meget mere.
du kan lære meget om fluer og fiskeri med disse i den lokale fiskeriklub

Accepteret svar
Fra : josga

Modtaget 50 point
Dato : 29-10-05 23:28

Hej VJH.
Når du vil fiske med bombardaflåd, som er meget enkelt. Du tager din stang og binder bombardaflådet fast til linen. derefter binder du en line i bombardaflådet og den skal være lige så lang som din stang er + 10 cm derefter binder du en flue i, så er du klar til at fiske.
Du fører nu stangen tilbage over hovedet, men pas på fluen ikke sætter sig fast i noget, derefter kaster du tilbage over hovedet, så skulle bombardaflådet og fluen gerne ligge ca 50 til 75 meter ude i vandet, du kan nu spinde ind med varieret hastighed og er der ørred i nærheden og er de sultne så har du en dejlig fight, som forhåbentlig ender i dit fangstnet. Men husk, at du ikke kan trække fisken ind til dig uden at du løfter stangen højt til himmels, for du har bombardaflådet der forhindrer dig i at få den helt ind på normal vis, som når du bruger blink/spinner.
Angående bindingsmetoder skal du bruge dem du har tillid til, for der findes mange, og som man siger (nogen kan bedst lide moderen og andre datteren) hvis du forstår.
Angående fiskesteder kan jeg ikke hjælpe dig, for jeg er helt blank omkring Roskilde, men der findes en fiskeklub i Roskilde som kan hjælpe dig. Jeg har fået familie i Roskilde og vil selv benytte mig af deres viden, hvis de vil.
Ellers vil jeg bare sige Knæk og Bræk og håbe du får en fornuftig udnyttelse af fiskeriet.
hilsen Josga.

Godkendelse af svar
Fra : VJHCredit

Dato : 31-07-06 20:35

Tak for svaret josga.