/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Den lille fisk
Fra : dkjoe
Vist : 1187 gange
200 point
Dato : 27-10-05 18:11

Den lille fisk en del køre rundt med bag på bilen hvad og hvem står den for?
vil gerne have noget info links osv.

/Jonas

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 27-10-05 18:14

Det er vil ikke en delfin, der er mange der har sonofons delfin bag på bilen.

hilsen frueyde

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-10-05 18:15

Den er et symbol for Jesus.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-05 18:15

Det er kendingsmærket (kristendommen) og altid brugt af Youth Church. Youth Church er en kristen ungdomsfrikirke

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-10-05 18:16
Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 210 point
Dato : 27-10-05 18:17

"Fisken er et gammelt symbol for Jesus, fordi fisk på græsk danner forbogstaverne til: Jesus Kristus, Guds Søn, Frelseren. Symbolet er lavet i sølv og omgivet af en forgyldt jernramme. Som noget ret usædvanligt går alterskranken hele vejen rundt om alterbordet. Det er en tydeliggørelse af symbolikken i den traditionelle halvrunde alterskranke: at der i nadveren er et fællesskab mellem levende og døde."

taget fra denne side: http://ikastkirke.dk/kirker/kirker.php

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 18:19

Her er der mere om den berømte fisk:

"De første kristne var forfulgte og frygtede for deres liv. Mødte de fremmede på deres vej var de bange, og derfor tegnede de med en finger en buet streg i jorden: Hvis den fremmede reflekterede på stregen og med sin finger tegnede yderligere en streg i jorden, der afstedkom en fisk så vidste begge parter sig i sikkerhed, og en dialog kunne opstå i fuld fortrolighed."

taget herfra: http://www.kristenmeditation.dk/salmeskib/forklaring.html

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-10-05 18:19

Lidt nede på siden står der: Fisken er et gammelt kristent symbol. I den første kirke, da det var farligt at være kristen, var fisken de kristnes interne symbol, så de hemmeligt kunne få fortalt, hvem de troede på!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-05 18:24

Det er ikke så tydeligt endda, men fisken indgår i Youth Church's logo. Youth Church's medlemmer, kører også med

logo'et på bilen, så mon ikke det er det du har set??

http://youthchurch.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-05 18:25

P.S. fisken er rød

Kommentar
Fra : dkjoe

Dato : 27-10-05 18:57

Mange gode svar tak for det.
Det er sølv fisken jeg tit ser på biler, lidt flovt jeg ikke engang vidste der "Bare" er et symbol for jesus.

Godkendelse af svar
Fra : dkjoe

Dato : 27-10-05 18:58

Tak for svaret vaxen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-05 19:05

Hmm. sølvfisk har jeg kun set på et badeværelse, men de røde fisk på bilerne ser jeg mange af her i Nordsjælland. Hvem bruger så sølvfisken på bilerne ??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 19:09

Velbekomme dkjoe!

Fisken bruges af forskellige frimenigeheder - jeg har også set sølvfisken, og desuden en blå fisk, i Nordsjælland

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 19:10

frimenigheder skulle der stå

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-05 19:12

vaxen... en blå fisk, det skulle vel ikke være Molo's, var der ikke noget med at der var forsvundet en af hans fisk
fornylig??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 19:22

Det skulle da overhovedet ikke undre mig, om det var den, der havde sneget sig ud på enden af bilerne for at se verden...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-05 19:29

Jeg syntes du skulle fortælle det til Molo, så han ved hvor den blev af, og for at det ikke skulle ske en anden gang, kunne han jo da begynde at tage dem med ud på en cykeltur ,-)