/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Må spinat genopvarmes?
Fra : ruder4
Vist : 36199 gange
100 point
Dato : 24-10-05 20:08

Hej

Må spinat genopvarmes? Jeg ved at persille ikke må, men hvad med spinat - hvad siger foreskrifterne?

Hilsen Ruder4

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 110 point
Dato : 24-10-05 20:13

Spinat må ej heller genopvarmes da det kan indholde sporebakterier - f.eks bacillus cereus - ligesom som også forårsager bakterievæksen i persille.

Bemærk dog at hvis du kan nå at køle ned hurtigt efter 1. dag og bruge det dagen efter med en opkogning - så er det med stor sandsynlighed stadig OK.

Reaktionerne på en bacilllus infektionen er dårlig mave, opkasnint, diaree m.v.

Kommentar
Fra : mogib

Dato : 24-10-05 20:14

forskrifterne siger det samme som spinat,så lad være med at gøre det

hilsen mogib

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-10-05 20:43

http://www.cancer.dk/Opskrifter/om+opskrifterne/sporgsmaal+til+opskrifterne/genopvarmning+af+retter+med+spinat.asp

I nogle grønsager, særlig grønkål og spinat, findes nitrat fra dyrkningen, som bakterier kan omdanne til nitrit. Det kan fx ske i tilberedt spinat og grønkål, der afkøles for langsomt og ikke opbevares koldt nok.

Nitrit er et giftstof som især er farligt for spædbørn. Nitrit fjernes ikke ved opvarmning. Rester af tilberedt spinat og grønkål må derfor ikke serveres for børn under 1 år.

godt nok ikke giftigt - jeg har da spist genopvarmet spinat ofte (og idag - lol) - sørg blot for at genopvarmningen rammer kogepunktet

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 24-10-05 20:44

Øv, det vil altså sige, at en spinat lasagne, der ikke er blevet spist fuldt ud, er lige til at hælde i skraldespanden (eller hunden)!!!!

Hilsen Ruder4.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 24-10-05 20:45

Du kan gerne opvarme persille sovs og stuvet spinat fra dagen før ..........
det som er problemet er at hvis du har brugt persille -dild -purløg råt på retten før servering er de evt jordbårne bakterier ikke blevet slåt ihjel ved kogning-
Det som er vigtigt er at du har kogt sovsen/stuvningen godt igennem før servering og afkølet det hurtigt efter at måltidet er slut.
Du kan jo tage et eksempel med spinat tærte eller gratin.Laver du eks to stykker er der ingenting i vejen for at fryse og genopvarme det igen .
Men du kan læse mere her på denne link som jeg har fundet i denne anledning til dig og andre som er i tvivl

http://www.arla.dk/APPL/HJ/HJ401/HJ401D03.nsf/O/CE1D1BE11DCA04F5C12570510046956E

mvh sverola

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-10-05 20:48
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-10-05 20:51

nope ruder4 - den kan opvarmes helt jo .......... hvis du da har behandlet den ordenligt og fået den i køleskabet hurtigt efter

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 24-10-05 20:53

Jeg har også tit spist genopvarmet spinatlasagne og jeg går da på jorden endnu.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 24-10-05 21:56

Hold da op - syntes der er mange forskellige meninger.

Jeg er dog stadig lidt usikker på, om jeg "tør" spise eventuelle rester dagen efter.

Mest fordig jeg har en dreng på 15 måneder, der spsier det samme som os og det ville jo være skrækkeligt, hvis han blev syg.

Jeg tror, jeg vil vurderer fra gang til gang, om rester skal serveres dagen efter og her må det spille ind, hvor hurtigt vi har fået maden på køl.

Hilsen Ruder4 - der nok stadig ikke vil kunne spise rester med spinat med 100 % ro i sindet.

Godkendelse af svar
Fra : ruder4

Dato : 24-10-05 21:58

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Og tak til alle Jer andre også

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-10-05 23:40

Jeg ville nok ikke give det til så lille et barn...
Personligt gemmer jeg aldrig hverken spinat, persille eller grønkål..jeg spiser det hele..for det smager pragtfuldt