/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Udtryks oprindelse
Fra : upyoursmate
Vist : 1122 gange
100 point
Dato : 24-10-05 14:52

Hvorfra stammer udtrykket "Svigermekanikken" og/eller hvorfor siger man det?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-05 15:00

I dansk Slangordbog, står der ikke noget om oprindelsen, kun at det er slang for svigerforældre.

Så det er sikkert bare et af de udtryk, der er opstået helt tilfældigt ved at en eller anden har fundet på det, og så er det blevet udbredt, uden at nogen kender oprindelsen af det.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-05 15:02

Jeg mener det stammer fra en gammel revytekst men husker ikke hvilken.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 24-10-05 15:31

Mon ikke det er noget med, at den "almene opfattelse" er, at svigerforældrenes hus, hjem og liv kører (eller skal se ud) som en velsmurt maskine (mekanikken)

- eller også er det fordi "svigermor er en ordentlig maskine" ....

blot mit gæt - og hvordan JEG opfatter begrebet "svigermekanikken"

/berpox

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 24-10-05 19:21

Først lige udtalen.....sviger-mekanikken....sådan siges det lige ud af landevejen....
Jeg har nu været inde og læst diverse fortælleinger ang. sviger mekanikker
Jeg må tilslutte mig Dova's gæt ....Det er sikkert at sammenligne med konen som omtales som "kranen" Jeg vil mene at det er en distancering fra at sige Sviger forældre som nok er lidt mere personligt som at kalde dem Svigermekanikken.......Et eksempel... Der er ingen, som har lidt dannelse som ville sige "svigermekanikken er omkommet i en trafik ulykke" da ville der nok blive brugt udtrykket Svigerforældrene...
Her i Norge omtales konen i 90 % af tilfældene som Kjerring (kælling),,,,Eksempel : Kjerringa mi er på butikken....Da jeg flyttede herop måtte jeg vænne mig til udtrykket og får efter 8 år stadig ikke mig selv til at omtale hende sådan
Men som en sagde "du må se det sådan at det er ikke Kjerring men Kjæring altså en du er "kær i" Ja ja lidt af et side spring

Mvh sverola

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 28-11-05 19:30

Tak for svaret berpox.