/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
bmw r65gs
Fra : michpede
Vist : 4494 gange
20 point
Dato : 23-10-05 10:58

hej alle
har købt en af forsvarets offroader en bmw R65Gs med 27 hk. de findes umiddelbart i to udgaver 48 hk og 27 hk er der nogle der ved om en 27 kan levas om til en 48 hk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-10-05 12:02

Ja, nu kan hverken jeg eller min mand (han er ellers selv BMW mand) huske hvordan de der er droslet ned, men selvfølgelig kan det lade sig gøre, enten ved hjælp af at fjerne noget begrænsning, eller ved udskiftning af nogen dele.

Du risikerer dog at rende i et problem, og det er i forhold til afgift.
For hvis 27 HK udgaven er kommet som specielle typegodkendte eksemplarer kun med 27 hk, overstiger du grænsen for hvor meget du må øge motorstørrelsen uden der skal betales ekstra afgift.

mvh dova

Kommentar
Fra : michpede

Dato : 23-10-05 17:26

hej dova
tak for dit svar
jeg har været på en engelsk hjemmeside og så vidt jeg kan se er der forskel på kaburatorerne men jeg ved ikke om dette kan passe

men hensyn til afgift så må man jo se hvad den er på inden man gør noget.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 23-10-05 18:29

Jeg har taget kørekort på sådan en maskine inde ved mili.En mekaniker der fortalte at der kun forsvandt 10% af drejningsmomentet ved neddroslingen.Kan ikke huske hvordan de var droslet, men prøv at kontakte en kaserne og snak med en af deres mekanikere.De ved det helt sikkert.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-05 01:51

Og så har jeg været ved at undersøge lidt nærmere.

Det viser sig faktisk, at 27 HKudgaven ikke er droslet ned.

Den er original med kun 27 HK..De 48 HK udgaver som militæret fik samtidig med (i perioden efterår 1989 til forår 1990) var trimmet til at yde mere end standarden.

Den blev i Tyskland kun solgt som 27 HK.

48 HK udgaven, er udstyret med andre topstykker, udstødningsrør og karburatorer.

Jeg fandt oplysningerne i et gammelt eksemplar af motorcykelbladet "Touring Nyt" ( nr 7-89) og på denne side:
http://www.bikez.com/motorcycles/bmw_r_65_gs_1988.php

mvh dova

Kommentar
Fra : michpede

Dato : 25-10-05 17:31

ja det ser godt nok ud til det er to meget forskellige men da jeg var til syn med den mente synsmanden at han på motor nr kunne se det var en 48 hk også mente han det var nemt at drosle den om altså hvis det forholdte sig sådan i papirerne som fulgte med står der 27 hk.

så skulle man nok have budt lidt mere og fået en 48 hk.

mvh michpede