/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
fordybninger i trælister?
Fra : hvaderikkeibrug
Vist : 2476 gange
200 point
Dato : 22-10-05 16:29

Jeg håber, der er en amatørhåndværker, der ved, hvordan man laver en rund fordybning på 20 mm i diameter i en træliste. Den skal være lige knap 2 mm dyb - fordybningen altså. (det er til magneter).
Når jeg skriver "amatør", er det fordi vi altså ikke har store avancerede maskiner til rådighed, så hvis der findes en metode, som folk med ti - eller i hvertfald otte - tommelfingre kan finde ud af, ville det være skønt.
Da vi skal bore ca. 100 huller, kan en mindre investering godt forsvares. Vi har lige set en overfræser på tilbud i Harald Nyborg, men da vi ikke aner, hvad en overfræser er eller skal bruges til, er det lidt fjollet at købe en sådan, men billedet og navnet får en håndværksmæssig analfabet til at vejre morgenluft.
Er det sådan en, vi skal have fat i?
Med venlig hilsen
to forhv. kontorslaver på 70 og 80 år

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-10-05 16:36

Ja, en overfræser er perfekt til formålet. Prøv at søge på Google efter Overfræsning så får I en masse at vide om sådan en og hvad den er beregnet til. Den er i øvrigt anvendeligt til meget andet end at lave noter i træ. Held og lykke med den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-05 16:39

En overfræser kan lave huller i bestemte dybder, som indstilles med stop.
Man kan også bruge et såkaldt hængselbor, som bør bruges fra en søjleboremaskine,
som også kan stilles i dybden. Det vil jeg anbefale til hænder med mere end to tommelfingere.
(hængselbor må ikke køre ret stærkt)

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 22-10-05 17:27

> Arne, en overfræser en en glimrende maskine til at lave riller og noter, men den dur ikke til at lave runde huller.
En søjelboremaskine og et rundt fræse bor bør bruges.

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 210 point
Dato : 22-10-05 17:34

helt rigtigt , en overfræser er en dårlig løsning
det bedste i dette tilfælde er et fostnerbor , bedst hvis du kan låne en søjleboremaskine , men er også rimelig nem at styre med en alm boremaskine, så sætter du tape på , så du har noget at styre dybden efter
det billigste er at købe et helt hobbysæt som dette
http://www.harald-nyborg.dk/listproduct.asp?Product=forstnerbor&Grp=20&n=20100

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-10-05 17:35

Der skrives jo netop ikke et hul men en fordybning og der nævnes ikke om denne skal være cirkulær eller aflang. Drejer det sig kun om et cirkulært hul kan der vel ikke være megen tvivl om at et alm. bor klarer sagen? Eller hvad?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-10-05 17:45

En rund fordybning på 20 mm i diameter er vel cirkulær Arne.
Et forstnerbor er perfekt til opgaven.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-05 18:37

Når i nu kan købe det bor som passer - billigt, så lån elle køb en lille søjleboremaskine.
Det bliver skævt med en håndboremaskine...........med mindre der købes en borestander til den håndboremaskine.
Husk ikke køre hurtigt så bordet hurtigt "brænder" af.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 22-10-05 20:03

En søjleboremaskine er bedre end en borestander til en almindelig boremaskine, også fordi den kan køre langsommere. De koster fra 400,-
En borestander koster fra 250,-

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 22-10-05 21:05

Korrektion, søjleboremaskine i Harald Nyborg: 288,-

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-10-05 22:27

Vi skal vist have lidt flere detaljer for at give rigtig gode råd!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-10-05 22:32

Øøøh - men hvis man nu har eller låner eller køber eller får foræret en plan fræse med 20 mm diameter, vil det da være helt fint at bruge sådan én. For mit indre øje ser jeg en cylindrisk fordybning Ø20/h2 (millimeter). ret mig endelig, men det kan jo være at lidt mere detaljeret beskrivelse af anvendelsen kan lokke langt flere gode ideer frem.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 24-10-05 07:18

Kære pbp-et
Som jeg skrev i spørgsmålet, skal hullerne bruges til at lime små runde magneter på 20 mm i diameter og 2 mm i højden i, således at træstykkerne kan hænge fast på en jernplade.
Jeg tror, tippet med fostnerboret er det, vi skal bruge, men jeg venter lige lidt med at lukke tråden, for jeg har fundet ud af, at hvis man lukker, så snart man har svaret, så er der mange, der betaler point for at gå ind og kigge - og det er der jo ingen grund til.
Men indtil da - tak for alle svarene.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-05 10:43

Nu spør' jeg rigtig dumt: Hvorfor i Alverden vil I så lave en fordybning til hver enkelt magnet? Enten kan man fræse en lang rektangulær fordybning at lægge dem i, eller (meget lettere og billigere) købe nogen længder 2 mm liste, som limes langs kanten af de andre lister - når det nu er sådan at magneterne skal skjules. Eventuelt kan man lave noget dekorativt ud af det, hvis det ikke skal males, for eksempel ramin og mahogni, en interessant farvekombination. Jeg ser for mit indre øje noget der skal kunne flyttes rundt på en magnettavle. Men de 2 mm høje kanter om magneterne er jo kun af kosmetiske grunde??

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 24-10-05 11:39

Det er vist mig, der er dum til at forklare. Det er magneterne, der er 2 mm høje, så hullet skal altså være lige knap 2 mm dybt. Og det er altså små træstykker med en magnet i hver, der er tale om. Selve træstykkerne bliver slebet og malet, så de kan flyttes rundt i forskellige "mønstre".

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-05 12:50

Det var også cirka det, jeg havde forestillet mig, men så er det enkleste vel at lime en liste rundt i kanten i stedet for risikoen for at fræse eller bore sine fingerspidser af (medmindre man specialkonstruerer en holder til emnerne).
mvh
pbp

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-10-05 17:51

pbp-et>>hvorfor dog lave det mere avanceret end nødvendigt
det lyder nu mest som om du aldrig selv har prøvet at bruge værktøj

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-10-05 00:22

>bredker: Der står ellers "Særdeles vel udført" på mit svendebrev, og ud fra knapt fyrre års erfaring med værktøj vil jeg sige, at det er overkill at bruge forstnerbor eller overfræser på noget, som for mig ligner hyggestunder med en OLFA-kniv.
mvh
pbp

PS: Jeg ville i hvert fald ikke lægge fingre til at stå og holde 100 emner under skarpt hurtigroterende værktøj!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-10-05 00:26

Og jeg har alle mine fingre endnu, mens min kære bror for nylig var for tæt på noget skarpt og hurtigroterende og har mistet et par halve centimeter.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 25-10-05 06:59

Uha, nu har I vist skræmt livet af os gamle nisser. Vi har skam begge brug for alle vores 10 tommelfingre. Måske skulle vi alligevel ty til den knap så professionelle løsning med at klæbe magnetbånd bag på træbrikkerne, selvom disse så ikke slutter helt ind til pladen.
Vi er jo nogle kyllinger i vores høje alder - har heller ingen motorsav, men saver vores brænde med en bøjlesav. (Det er i øvrigt også hyggeligere, selvom det tager længere tid).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-10-05 10:21

Det der med at lægge en 2mm liste rundt i kanten giver skam et professionelt udseende resultat og kan sagtens systematiseres, så det bliver ensartet, pænt og relativt hurtigt. Hvis kanterne limes på, så de rager et par tiendedele mm udenfor, bliver det hele let at smukkesere kanterne på med en bane slibepapir eller to (mellem og fin) tapet fast på arbejdsbordet.
held og lykke
pbp

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 25-10-05 15:47

hvor i landet bor i ? jeg har et snedkeri i vejle, det klogeste ville være at lave det på en stationær overfræser med en skabelon.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 26-10-05 07:31

Vi bor i Skagen - lidt vel langt fra Vejle. Det lyder også dyrt at få det lavet hos en professionel. Vi folkepensionister har jo ikke uanede midler til pjank og hobby. Ellers ville det jo unægteligt løse problemet.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 26-10-05 17:33

ja , så er det nok nærmere at komme ned til mig , der er der knab så langt ( ca 80 km )

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 27-10-05 09:11

det vil koste jer ca 5oo kr at få det lavet på et snedkeri (eller måske en runde vand)

Godkendelse af svar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 27-10-05 10:29

Tak for svaret bredker. Det var svært at vælge en "vinder", men hvis vi går i gang med projektet, bliver det nok et forstnerbor på en søjleboremaskine. Det var selvfølgelig fristende at få hullerne lavet ude i byen, men det bliver for dyrt til formålet. Maskiner kan trods alt bruges til andet bagefter.
Men jeg er bange for, at det bliver løsningen med magnetbånd klæbet bag på brikkerne. Det er ikke så pænt, og de glider ikke så let, men så har vi i hvert fald alle vores fingre i behold.
Også tak til alle I andre for svarene. Det var hyggeligt.