/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21585
EA_HS 19179
refi 16217
Cortina01 14584
pallenoc 13678
transor 13218
3773 12917
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Timing af tandrem ford escort 1.3
Fra : frankklarlund
Vist : 866 gange
40 point
Dato : 21-10-05 02:26

Nogen der kender timingen af tandremmen på ford escort 1.3L '85
eller skal man købe en hel bog?

 
 
Kommentar
Fra : alimak


Dato : 21-10-05 07:07

Med cyl. 1 i kompr. top skal mærker ved C, knastaksel og topstykke flugte. Kile ved A vender nedad. Kile B vender opad.

Remspænding:
Krumtap drejes 2 omg. med uret og remstrammer løsnes. Mens krumtap fastholdes, drejes knastaksel mod uret med 29 - 41 Nm, og remstrammer spændes.

Remspænding med måler 21 - 113 ved D skal være:
Ny rem: 10,5 ± 0,5
Brugt rem: 5 ± 1
Kontrol foretages ca. 60° før top.
alimak

Kommentar
Fra : bigdane_dk


Dato : 21-10-05 09:53

Hej Frank,

Jeg ved ikke helt hvad du mener, for så vidt jeg husker, så er det en CVH motor, og der er et mærke på knastakslen ( i "tandremshjulet") som skal pege på et mærke i topstykket (så vidt jeg husker lige ret op). Yderligere er der timings-mærket på remskiven der driver generatoren. Dette mærke skal pege på 0 grader. Så skulle den være i vinkel.

Med hensyn til spændingen af remmen, så skal du uden "alt" for stor besvær kunne dreje tandremmen 90 grader på det længste stykke. Så skulle den være spændt korrekt. HVIS du spænder den for meget, så kan du risikere at lejet i vandpumpen står af.
Læg lige mærke til at det er god stil lige at skifte remstrammerhjulet samtidig med at du skifter remmen, da det lever et temmelig hårdt liv. Under alle omstændigheder, så check det grundigt.

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : misterp


Dato : 21-10-05 19:44

jeg har også et billede som passer til men kan ikke sætte det ind her... send evt mail til mig på Ryan@plantcon.dk


Afbryd batteriets stelkabel.

Drej IKKE krumtapaksel eller knastaksel, når tandremmen er afmonteret.

Afmonter tændrørene for at motoren lettere kan tørnes.

Drej krumtapakslen i sin normale rotationsretning (medmindre andet er angivet).

Motoren må IKKE tørnes ved at dreje knastakselhjulet eller de andre tandremshjul.

Overhold alle de angivne tilspændingsmomenter.

Afmontering

Afmonter:

Generatordrivrem.

Tomgangsluftventil og vakuumslange.

Luftfilterhus.

Luftindtagsrør.

Løft og understøt forvognen i højre side.

Afmonter:

Underste bundskærm.

Krumtapremskivens bolt [2] .

Krumtapremskive [6] .

Øverste tandremsdæksel [1] .

Nyere modeller: Underste tandremsdæksel [8] .

Drej krumtapakslen til cyl. nr. 1 er i øv. dødpunkt. Kontroller at indstillingsmærkerne er rettet ind [3] og [4] .

Løsn remstrammerens bolte [5] for at aflaste remmen.

Afmonter tandremmen.

Montering

BEMÆRK: På 1,4 og 1,6-motor ældre end 04/88 skal der monteres et ændret remstrammerhjul (større diameter).

Kontroller at indstillingsmærkerne er rettet ind [3] og [4] .

Kontroller vandpumpe og remstrammer for tegn på rivning.

Monter tandremmen modsat urretningen, begynd ved krumtaphjulet.

Forspænd remmen. Spænd remstrammerens bolte [5] .

Monter krumtapremskiven midlertidigt [6] .

Drej krumtapakslen to omdrejninger i urretningen til cyl. nr. 1 er i øv. dødpunkt.

Drej krumtapakslen ca. 60° modsat urretningen (3 tænder på knastakselhjulet).

Fastgør spændingsmåler på remmen i [7] . Værktøj nr. 21-113.

Kontroller aflæsningen af spændingsmåleren. Brugt rem: 4-6 enheder. Ny rem: 10-11 enheder.

Er remspændingen ikke som angivet: Drej krumtapakslen i urretningen til øv. dødpunkt. Gentag justeringen af remspændingen.

Drej krumtapakslen 90° i urretningen, derefter modsat urretningen til 60° før øv. dødpunkt.

Kontroller aflæsningen af spændingsmåleren.

Afmonter krumtapremskiven [6] .

Monter:

Øverste tandremsdæksel [1] .

Nyere modeller: Underste tandremsdæksel [8] .

Resten af samlingen foregår i modsat orden af adskillelsen.

Spænd krumtapremskivens bolt [2] . Tilspændingsmoment: 100-115 Nm.




Kommentar
Fra : misterp


Dato : 21-10-05 19:44

jeg har også et billede som passer til men kan ikke sætte det ind her... send evt mail til mig på Ryan@plantcon.dk


Afbryd batteriets stelkabel.

Drej IKKE krumtapaksel eller knastaksel, når tandremmen er afmonteret.

Afmonter tændrørene for at motoren lettere kan tørnes.

Drej krumtapakslen i sin normale rotationsretning (medmindre andet er angivet).

Motoren må IKKE tørnes ved at dreje knastakselhjulet eller de andre tandremshjul.

Overhold alle de angivne tilspændingsmomenter.

Afmontering

Afmonter:

Generatordrivrem.

Tomgangsluftventil og vakuumslange.

Luftfilterhus.

Luftindtagsrør.

Løft og understøt forvognen i højre side.

Afmonter:

Underste bundskærm.

Krumtapremskivens bolt [2] .

Krumtapremskive [6] .

Øverste tandremsdæksel [1] .

Nyere modeller: Underste tandremsdæksel [8] .

Drej krumtapakslen til cyl. nr. 1 er i øv. dødpunkt. Kontroller at indstillingsmærkerne er rettet ind [3] og [4] .

Løsn remstrammerens bolte [5] for at aflaste remmen.

Afmonter tandremmen.

Montering

BEMÆRK: På 1,4 og 1,6-motor ældre end 04/88 skal der monteres et ændret remstrammerhjul (større diameter).

Kontroller at indstillingsmærkerne er rettet ind [3] og [4] .

Kontroller vandpumpe og remstrammer for tegn på rivning.

Monter tandremmen modsat urretningen, begynd ved krumtaphjulet.

Forspænd remmen. Spænd remstrammerens bolte [5] .

Monter krumtapremskiven midlertidigt [6] .

Drej krumtapakslen to omdrejninger i urretningen til cyl. nr. 1 er i øv. dødpunkt.

Drej krumtapakslen ca. 60° modsat urretningen (3 tænder på knastakselhjulet).

Fastgør spændingsmåler på remmen i [7] . Værktøj nr. 21-113.

Kontroller aflæsningen af spændingsmåleren. Brugt rem: 4-6 enheder. Ny rem: 10-11 enheder.

Er remspændingen ikke som angivet: Drej krumtapakslen i urretningen til øv. dødpunkt. Gentag justeringen af remspændingen.

Drej krumtapakslen 90° i urretningen, derefter modsat urretningen til 60° før øv. dødpunkt.

Kontroller aflæsningen af spændingsmåleren.

Afmonter krumtapremskiven [6] .

Monter:

Øverste tandremsdæksel [1] .

Nyere modeller: Underste tandremsdæksel [8] .

Resten af samlingen foregår i modsat orden af adskillelsen.

Spænd krumtapremskivens bolt [2] . Tilspændingsmoment: 100-115 Nm.




Kommentar
Fra : frankklarlund


Dato : 22-10-05 06:57

Ok jeg har nok nu... Tak for hjælpen!!

Kommentar
Fra : johnnylars


Dato : 29-10-05 11:24

Hej Frank.

Du kan evt. købe en Haynes værkstedshåndbog.
Den koster 249.- kr. og er tjent ind første gang du selv laver noget på bilen.
Den beskriver i detaljer alle former for reparationer af bilen ned i de mindste detaljer og især hvad du skal være særligt opmærksom på.
Har selv en om min Ford Escort og bruger den ofte.

Hilsen Johnny

Kommentar
Fra : bigdane_dk


Dato : 01-01-06 22:11

Hejsa;

Hvad så? har du fået skiftet din tandrem?

Mvh
BigDane_dk

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 173636
Tips : 31664
Nyheder : 719565
Indlæg : 6383606
Brugere : 218258

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste