/ Forside/ Interesser / Helbred / Førstehjælp / Spørgsmål
10  granner01 150
Livreddende Førstehjælp
Fra : ansgard
Vist : 1156 gange
100 point
Dato : 20-10-05 18:13

Er rytmen stadig 2 indblæsninger og 15 tryk eller er det lavet nye regler
Hilsen Ansgard

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 110 point
Dato : 20-10-05 18:19

Yes 15/2.... 15 tryk 2 indblæsninger ifølge genoplivning.dk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-05 18:24

Yes den er god nok.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 20-10-05 18:27

genoplivning.dk=Dansk råd for genoplivning

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-10-05 18:33
Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-05 18:34

http://www.apro-kom.dk/cm200/

http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/hjertestophjaelp.htm

http://www.hjertestart.dk/Hjertestop/genoplivning.htm

Der er så lidt uenighed:
Netdoktor angiver 2/5 mens hjertestart skriver 2/15

(Jeg har også lært 2/5 på kursus)

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 20-10-05 18:38

Det er DRG der stiller retningslinierne for genoplivning herhjemme.

Husk i øvrigt at det til børn er 5/1= 5 tryk og 1 indblæsning.(Børn = under 8 år)

Kommentar
Fra : kemo187

Dato : 20-10-05 19:13

nu kan jeg se at der er mange der er kommet med den store forklaring og hvor du kan få flere informationer,
så det vil jeg ikke, da jeg har de samme sider som andre..

men ellers er der ingen ændringer med hensyn til 2-15 systemet..

Godkendelse af svar
Fra : ansgard

Dato : 20-10-05 23:04

Tak for svaret taliskoko.

Kommentar
Fra : ole65

Dato : 25-10-06 17:55

Hej kære venner

I trænger til opdatering og repetition

[B]Det er i dag 2 pust og 30 tryk på en voksen person.[/B]

Fastlåst sideleje er historisk, det gøres mere enkelt i dag, ligesom den præcise udmåling af tryksted er mindre væsentlig end at man hurtigt kommer i gang med at trykke, så der kommer ilt rundt i systemet med det blod som pumpes.

Jeg håber ikke at I kommer til at bruge det, men det er rat at vide.

mvh
Ole

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 25-10-06 18:21

Ole65; Der er kommet nye retninglinier siden tråden blev startet. Den er 1 år gammel.!!!!!

Citat
Hej kære venner

I trænger til opdatering og repetition

[B]Det er i dag 2 pust og 30 tryk på en voksen person.[/B]

Fastlåst sideleje er historisk, det gøres mere enkelt i dag, ligesom den præcise udmåling af tryksted er mindre væsentlig end at man hurtigt kommer i gang med at trykke, så der kommer ilt rundt i systemet med det blod som pumpes.

Jeg håber ikke at I kommer til at bruge det, men det er rat at vide.

mvh
Ole

Kommentar
Fra : ole65

Dato : 25-10-06 18:33

hej.
Ja det opdagede jeg, men på den anden side så gør det jo ikke informationerne mindre nødvendige.

Det kunne måske anspore nogen til at komme på repetition
mvh
Ole

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 25-10-06 18:53

Modtaget... Jeg kan godt se dit råd ikke som sådan er galt, så nu kan folk bare falder om...

Kommentar
Fra : porse25

Dato : 02-02-08 17:26

skidt med den højere matematik med hensyn til hvor meget og hvor mange,kom bare igang og find selv rytmen, du skal måske blive ved længe,

hilsen Porse 25