Købeloven gælder også, når du køber bil
Fabriksnye biler med fejl og mangler har været et tema i de danske medier hen over sommeren 2005.
Sagen med de selvantændende biler er måske den største, men bestemt ikke den eneste.
Når man som forbruger køber en ny bil, forventer man, at den ikke har væsentlige fejl eller mangler.
Når det alligevel sker, gælder købelovens regler på samme måde som ved andre varer.
Den vigtigste regel er reklamationsretten. Som forbruger har du de første to år, efter du har købt bilen, ret til at klage til forhandleren. Hvis fejlen ikke skyldes almindelig slitage eller er opstået, fordi du har behandlet bilen forkert, fx ved at løbe tør for olie, så motoren brænder sammen, er det forhandlerens pligt at reparere bilen uden omkostninger for dig.
Formodningsreglen
Hvis der i løbet af de første seks måneder efter købet viser sig at være en fejl ved bilen, formodes fejlen at have været tilstede, da bilen blev købt, og forhandleren skal derfor uden videre reparere bilen, med mindre han kan sandsynliggøre, at du selv er skyld i fejlen.
Hvis fejlen først viser sig efter, de seks måneder er gået, skal du selv bevise, at fejlen var tilstede på købstidspunktet.
Ombytning eller reparation
Hvis man opdager en mangel og klager over den inden to år efter levering, har man i følge købeloven disse rettigheder. Du kan kræve:
At købet hæves (du får pengene tilbage)
Et passende afslag i prisen
Ombytning
Afhjælpning (reparation)
Det er som udgangspunkt dig, der som køber, vælger mellem disse muligheder. Men sælgeren har i en række tilfælde mulighed for at afvise dit valg mod at tilbyde en anden løsning. Sælgeren kan fx afvise ombytning og tilbyde afhjælpning i stedet, hvis han kan bevise, at der vil være uforholdsmæssige omkostninger for ham ved at bytte til en ny bil.
- Nye biler er så dyre, at det formentlig altid vil være forbundet med uforholdsmæssige omkostninger for sælger at ombytte fremfor at reparere, siger Estrid Lind, der er specialkonsulent i Forbrugerstyrelsen.
Du vil altså som udgangspunkt ikke have krav på at få en ny bil, selvom der viser sig en fejl inden for de første to år.
Hvis der viser sig en fejl på bilen, der skyldes omstændigheder, der var tilstede på købstidspunktet, har sælgeren pligt til at afhjælpe fejlen uden væsentlig ulempe for forbrugeren. Det vil fx sige, at sælgeren ikke uden videre kan bruge mange uger på en reparation. I så fald bør han stille en lånebil til rådighed for forbrugeren.
Efter de to første år
Hvis en fejl først viser sig, efter reklamationsfristen er udløbet, er det begrænset hvilke muligheder, forbrugeren har.
Der kan dog være tale om en generel fejl ved en biltype, der gør, at den er farlig at køre i. I så fald kan Færdselsstyrelsen, der administrerer Lov om Produktsikkerhed for køretøjer o.l. pålægge fabrikaten at tage allerede solgte biler tilbage. Du kan læse mere om Lov om Produktsikkerhed på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
Domstole
Forbrugerklagenævnet er meget sjældent i stand til at behandle klager over nye biler, da en bil i langt de fleste tilfælde vil have kostet mere end de 100.000 kroner, som er den øvre beløbsgænse for klager. Hvis forbrugeren og den erhvervsdrivende ikke kan blive enige, er den eneste mulighed lige nu at køre sagen ved en almindelig domstol.
Der har gennem et stykke tid været arbejdet på at oprette et særligt Autoankenævn, der vil kunne varetage denne type klagesager, ligesom det med et autoankenævn vil blive muligt at klage over reparationer. Forhandlingerne er endnu ikke afsluttet.
Publiceret: 30-08-2005
Relateret viden
Regelforenkling af markedsføringsloven >
Deklaration på brugte biler, 1991 >
Viasat-sagen >
Søgeord:købeloven, biler,
fra dette link
http://www.forbrug.dk/presse/nyheder/kort/bilkob/