/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Hestebremser igen
Fra : alice_trauelsen
Vist : 2753 gange
100 point
Dato : 25-07-01 23:28

Hej
Vi har problemmer med hestebremser. Et klogt hoved, har sagt at man kan købe noget man sprøjter på hestene om foråret og så holder det hele sommer igennem, så de ikke bliver stukket. Jeg har aldrig hørt om det vidundermiddel, er der nogen der kender, så vil jeg gerne høre noget mere om det.
Vi tager hestene ind hver dag, for det første på grund af hestebremserne, for det andet fordi en af hestene er allergisk overfor græs, og ikke mindst fordi nogle af vores ponyer er alt for tykke og ikke kan tåle at spise så meget.
Det samme kloge hoved mener det er forkert, og jeg bare skal lade dem gå ude, men hestene vil faktisk gerne ind når jeg kommer og henter dem, ofte står de og venter.
Jeg glæder mig til at høre Jeres svar.

Mange vrinsk
Alice

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-07-01 22:31

Hej

Jeg tager også mine heste ind midt på dagen dels på grund af bremserne der
gnaver i hestene og dels på grund af den stegende hede.
Mine heste vil også meget gerne ind i stalden til fred og ro og ingen
bidende dyr.

hilsen

Anet

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 100 point
Dato : 26-07-01 07:00

Det her lyder RET ubehageligt :

Gruppe: Bremselarver

Udseende: Rød, ca. 2 cm lang larve med en bred rund krop, som bliver smallere fortil, og ender i en krogformet spids.

Livscyklus:

Lokalisering: Primært i mavesækken. Larverne overvintrer siddende fast på mavesækkens væg, hvor de kan opholdes sig i op til 12 måneder. Mavesækken kan være helt dækket af larver. Om foråret forlader de hesten via afføringen og borer sig ned i marken, hvor de forpupper sig. Der kommer voksne fluer ud af pupperne efter 3-10 uger. Hunfluen irriterer hesten ved at lægge sine gule klæbrige æg enkeltvist i hesten hår. Når ægget er klækket, kommer larverne ind i hestens mund, når den slikker sig. I munden borer larverne sig ind i slimhinden. Efter 3-4 uger vandrer de ned til maveslimhinden. Da de voksne hestebremser tåler ikke frostvejr, er det bedst at behandle mod disse larver efter den første frost har været der.

Symptomer: Larvernes vandring i mundens slimhinde forårsager sår, der nemt kan blive inficerede. Larver i mavesækken kan forårsage blødninger, sår, perforation og kan blokere passage til tarmen. Irritation og nervøsitet i den periode, hvor fluen lægger æg.

--------------------------------------------------------------------------------
Præparater til bekæmpelse af indvoldsparasitter

--------------------------------------------------------------------------------

De mest almindelige præparater i Danmark, kan deles ind i 4 hovedgrupper: Avermectiner, bezimidazoler, organofosfater og tetrahydropyrimidiner, som har hver deres virkemåde.

QuestGel er et helt nyt produkt fra USA, som jeg fandt beskrevet i en reklame i "Equus nr 239, September 1997". Dette skulle være det eneste præparat på markedet, som kan klare encystede cyathostomer, jeg ved endnu ikke, om det kan købes i Danmark.

Du kan læse mere på :
http://www.osted.dk/horses/worms.html

Andre links mod hestebremser og midler :

http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Sygdomsleksikon/hest_syg_mavebremser.html
http://www.ddd.dk/siab.asp?o_id=15&frame=tekst (et stykke nede på siden)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-07-01 18:35

Prøv Hjortetaksolie.
De bruger vi til kvierne og det virker på fluer.

Citat fra flasken:
"afviser effektivt hunde og katte"

Bare hvis det skulle være et problem :)

tnf

"Anet" <anet@email.dk> skrev i en meddelelse
news:9jneci$144i$1@news.cybercity.dk...
> Hej
>
> Jeg tager også mine heste ind midt på dagen dels på grund af bremserne der
> gnaver i hestene og dels på grund af den stegende hede.
> Mine heste vil også meget gerne ind i stalden til fred og ro og ingen
> bidende dyr.
>
> hilsen
>
> Anet
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-07-01 08:10

Jeps, og desuden virker det mod kanibalisme hos både høns og grise - ej at
forglemme

En sprayflaske med 500 ml koster ca. 65,- kr. - og det VIRKER!

Mvh. Tanja

"tnf" <tnf@buffernet.dk> skrev i en meddelelse
news:9js8db$240n$1@news.cybercity.dk...
> Prøv Hjortetaksolie.
> De bruger vi til kvierne og det virker på fluer.
>
> Citat fra flasken:
> "afviser effektivt hunde og katte"
>
> Bare hvis det skulle være et problem :)
>
> tnf
>
> "Anet" <anet@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:9jneci$144i$1@news.cybercity.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg tager også mine heste ind midt på dagen dels på grund af bremserne
der
> > gnaver i hestene og dels på grund af den stegende hede.
> > Mine heste vil også meget gerne ind i stalden til fred og ro og ingen
> > bidende dyr.
> >
> > hilsen
> >
> > Anet
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-07-01 11:28

Hej
Det lyder meget meget godt. Hvor kan det købes? Matas, hesteforretninger,
apotek?
Hilsen Helle

Tanja Bromley <tanja@bromley.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b625863$0$6013$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeps, og desuden virker det mod kanibalisme hos både høns og grise - ej
at
> forglemme
>
> En sprayflaske med 500 ml koster ca. 65,- kr. - og det VIRKER!
>
> Mvh. Tanja
>
> "tnf" <tnf@buffernet.dk> skrev i en meddelelse
> news:9js8db$240n$1@news.cybercity.dk...
> > Prøv Hjortetaksolie.
> > De bruger vi til kvierne og det virker på fluer.
> >
> > Citat fra flasken:
> > "afviser effektivt hunde og katte"
> >
> > Bare hvis det skulle være et problem :)
> >
> > tnf
> >
> > "Anet" <anet@email.dk> skrev i en meddelelse
> > news:9jneci$144i$1@news.cybercity.dk...
> > > Hej
> > >
> > > Jeg tager også mine heste ind midt på dagen dels på grund af bremserne
> der
> > > gnaver i hestene og dels på grund af den stegende hede.
> > > Mine heste vil også meget gerne ind i stalden til fred og ro og ingen
> > > bidende dyr.
> > >
> > > hilsen
> > >
> > > Anet
> > >
> >
>

Kommentar
Fra : alice_trauelsen

Dato : 29-07-01 13:13

Tak for alle de gode svar, vi vil prøve hjortaksolien, men som spurgt hvor kan vi købe det, og sprayer man bare hestene med det ?
Mange vrinsker hilsner
fra
Princkie, Corry, Mia, Mamma, Pølse, Cockie og føllet Buffy
og
Alice

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-07-01 16:25

Hos dyrlægen ... jeg har ikke set det andre steder (?).
Det lugter virkelig fælt (brug gummihandsker *S*), men det synes fluerne
altså også, såeh ...

Mvh. Tanja

"drabaek7" <120010319393@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3b63e4a9$0$3168$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
> Det lyder meget meget godt. Hvor kan det købes? Matas, hesteforretninger,
> apotek?
> Hilsen Helle
>
> Tanja Bromley <tanja@bromley.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3b625863$0$6013$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeps, og desuden virker det mod kanibalisme hos både høns og grise -
ej
> at
> > forglemme
> >
> > En sprayflaske med 500 ml koster ca. 65,- kr. - og det VIRKER!
> >
> > Mvh. Tanja
> >
> > "tnf" <tnf@buffernet.dk> skrev i en meddelelse
> > news:9js8db$240n$1@news.cybercity.dk...
> > > Prøv Hjortetaksolie.
> > > De bruger vi til kvierne og det virker på fluer.
> > >
> > > Citat fra flasken:
> > > "afviser effektivt hunde og katte"
> > >
> > > Bare hvis det skulle være et problem :)
> > >
> > > tnf
> > >
> > > "Anet" <anet@email.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:9jneci$144i$1@news.cybercity.dk...
> > > > Hej
> > > >
> > > > Jeg tager også mine heste ind midt på dagen dels på grund af
bremserne
> > der
> > > > gnaver i hestene og dels på grund af den stegende hede.
> > > > Mine heste vil også meget gerne ind i stalden til fred og ro og
ingen
> > > > bidende dyr.
> > > >
> > > > hilsen
> > > >
> > > > Anet
> > > >
> > >
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 08:03

Vi købte det i Matas. En lille flaske kostede kr. 39,50. En stor ville koste
ca. 100 kr.
Det var ikke spray, men man skulle bruge en klud. Vi blandede det op med
sprit og smed kluden ud bagefter.

Hilsen fra Lisbeth

Tanja Bromley <tanja@bromley.dk> skrev i en
news:3b641db8$0$51822$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hos dyrlægen ... jeg har ikke set det andre steder (?).
> Det lugter virkelig fælt (brug gummihandsker *S*), men det synes fluerne
> altså også, såeh ...
>
> Mvh. Tanja
>
> "drabaek7" <120010319393@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3b63e4a9$0$3168$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej
> > Det lyder meget meget godt. Hvor kan det købes? Matas,
hesteforretninger,
> > apotek?
> > Hilsen Helle
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 11:10

> Det var ikke spray, men man skulle bruge en klud. Vi blandede det op med
> sprit og smed kluden ud bagefter.

Avs for den !! Hvorfor ikke blande op med alm. madolie i stedet ? Sprit
svier da nederdrægtigt i alle de små stiksår o.l. hestene render rundt med i
denne tid ...

Mvh. Tanja

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-07-01 13:19

Hej.
Jeg har prøvet det, men det hjalp ikke så jeg købte fluedækken til 600 kr.
men comesi comesa.
K.H. Doris.
"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse
news:3b652564$0$6017$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Det var ikke spray, men man skulle bruge en klud. Vi blandede det op med
> > sprit og smed kluden ud bagefter.
>
> Avs for den !! Hvorfor ikke blande op med alm. madolie i stedet ? Sprit
> svier da nederdrægtigt i alle de små stiksår o.l. hestene render rundt med
i
> denne tid ...
>
> Mvh. Tanja
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-08-01 09:00

Ifølge flasken skulle den blandes op med sprit. Hestene tog nu ikke
synderlig
notits af mine bestræbelser på at gøre dem fluefri. Dog smurte jeg dem ikke
over
hele kroppen. Kun under halsen og under maven. Det virkede ikke helt.
Der var stadig fluer ved øjnene, men jeg ville ikke smøre i hovedet. Det er
jo
noget giftigt stads.

Hilsen fra Lisbeth

Tanja Bromley <tanja@bromley.dk> skrev i en
news:3b652564$0$6017$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Det var ikke spray, men man skulle bruge en klud. Vi blandede det op med
> > sprit og smed kluden ud bagefter.
>
> Avs for den !! Hvorfor ikke blande op med alm. madolie i stedet ? Sprit
> svier da nederdrægtigt i alle de små stiksår o.l. hestene render rundt med
i
> denne tid ...
>
> Mvh. Tanja
>

Kommentar
Fra : o9

Dato : 12-07-02 08:18

Jeg vil bare sige tak for de råd jeg har læst i dag - Virker de ?
Jeg vil fare ned og købe en flaske - Lugter det meget fælt og kan man ride på dem uden de store lugtgener -
Jeg har tænkt på at give dem det på ben - hals -mave - evt hoved -

Connie