/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gaver og gæld
Fra : olarsen
Vist : 1771 gange
200 point
Dato : 17-10-05 22:07

Hej,
Kan en besvare flg. (sæl'fø'lig er der det):
Jeg låner kr. 200.000 af mine forældre, der bliver lavet et gældsbevis, med den ordlyd som skattevæsnet forlanger, bl.a. skal gælden indfries på anfordring. Kan mine forældre nu bare 'forære' min kone og mig selv en fiktiv sum hvert år eller alternativt nedskrive gælden med det maksimale beløb, som må gives til børn og svigerbørn? Hvor stort er beløbet, som kan gives som skattefri gave til børn og svigerbørn? Skal man skrive på gældsbeviset at 'hovedstolen' er nedskrevet? Oplys gerne beløbene, som må gives i skattefri gave, fra år 2002 frem til 2004.
Hvis der er flere svar end jeg har stillet spørgsmål til, så kom bare med dem også

Jeg kunne sikkert få alle svarene ved at ringe til skattevæsenet, men det er f...... for uhyggeligt! Og så er det sjovere at dele point's ud til det hurtigste og bedste svar.

mvh ole

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 22:13

I dette link, står der rigtigt meget, jeg ville i første omgang kopiere og sætte det ind, men det fylder altså pænt meget

http://www.tax.dk/pjecer/gaveafgift.htm

Kommentar
Fra : fame

Dato : 17-10-05 22:36

Der er en tråd der omhandler en del af dit spørgsmål

http://www.kandu.dk/dk/spg/68172

Jeg har lige været igennem det du spørger om
fame

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 21-10-05 09:04

2004- børn 52700,- svigerbørn 18300,- ialt 71100,-

peter
www.golfhouse.dk

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 21-10-05 15:43

Tak for svar ind til nu, men er det så nok at skrive på gældsbrevet at gælden er nedskrevet eller skal der ske en transaktion f.eks. gennem en bankoverførsel frem og tilbage??

vh ol

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-05 16:23

olarsen..... prøv at kikke på denne hjemmeside, der er stor hjælp at få

www.familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 21-10-05 17:42

det er nok bare at skrive det ned selv

Peter

Kommentar
Fra : OlleBoller

Dato : 11-12-05 18:56

Jeg vælger nok den nemme løsning ved at sige at golfhouse får point for svar. Hvis du så også kan supplere med at give beløbene for 2003, 2002 og 2001 så ville det være dejligt.

mvh ole

Accepteret svar
Fra : golfhouse

Modtaget 200 point
Dato : 11-12-05 20:21

Beklager du kan ikke tilbagedatere et sådan gældsbevis, da skattevæsenet skal have det oplyst hvert år.

Så du kan ikke bruge de tidliger tal til ret meget, har selv lige lavet samme modul med et sommerhus.

Peter

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 11-12-05 20:23

Det opgives til skattevæsenet via din selvangivelse.

Men husk i reglerne står der de kan opsige lånet, ved misligholdelse, bare så i husker den.

Peter

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 11-12-05 20:24

Tak for svaret golfhouse.

Kommentar
Fra : tesla

Dato : 28-01-06 02:58

lige en ting til med hensyn til forældres skattefri gave til børn og børnebørn.
Det er 52.000 pr forælder altså 104.000 om året men det forudsætter at det er de biologiske forældre ,en papfar eller papmor tæller ikke på samme måde.