/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
fra geforce2 til 5500 problem?
Fra : snaptil
Vist : 530 gange
100 point
Dato : 17-10-05 19:12

hejsa jeg har pludselig fået et problem med at starte spillene warcraft3 og diabloII. men jeg kan sagtens spille counter strike.
jeg har udskiftet mit gamle geforce2 til dette 5500 og taget en ramklods ud med 256 mb og erstattet den med 512 mb, så jeg nu har 1 gb ram. det burde være en forbedring, men måske er noget indstillet forkert.
har test programmet everest installeret hvis nogle skal bruge nogle oplysninger derfra!
Citat
Operativ System Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack Service Pack 2
Internet Explorer 6.0.2900.2180 (IE 6.0 SP2)
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
PC navn
Bruger Navn

Motherboard:
CPU Type AMD Athlon-PECM, 1010 MHz (10 x 101)
Motherboard Navn Gigabyte GA-7ZMMC (3 PCI, 1 AGP, 1 AMR, 2 DIMM, Audio, Video)
Motherboard Chipset VIA VT8365 ProSavage KM133
System Hukommelse 1024 MB (SDRAM)
BIOS Type AMI (08/10/01)
Kommunikations Port Kommunikationsport (COM1)
Kommunikations Port ECP-printerport (LPT1)

Grafik Kort:
Grafik Kort NVIDIA GeForce FX 5500 (256 MB)
3D Acclerator nVIDIA GeForce FX 5500
Monitor AOC Spectrum 9Glr(A)/9Glrs(A) [19" CRT] (1311631198)
Problemer og Forslag:
Problem Fri plads på harddisk er kun 0% på drev E:.
Problem Fri plads på harddisk er kun 0% på drev F:.
Problem Fri plads på harddisk er kun 2% på drev G:.
Denne PC Gigabyte GA-7ZMMC KM133 PC100 SDRAM

mine ram skulle gerne være 133, nogen der ved hvor jeg kan ændre det?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-10-05 19:35

Du skal ind i bios og stille dem til 133.

Det har stor betydning for hastigheden

Kommentar
Fra : xou

Dato : 17-10-05 20:23

sæt den - i bios - til optimal ...ikke degaulr eller fail safe alt efter bios type - så udnytter den dine ram fuldt ud.men er der en der er pc100 kører den vel måske nok de hurtigere ned på somme hastighed.men prøv optimere den save and exit f10 så den husker ændringerne

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 17-10-05 20:52

Hey dette har ingenting med dit spørgsmål, men hvor har du købt den 512 mb ram henne

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-10-05 01:33

Halløjsa
Hvis du har et onboardgrafikkort på dit bundkort så slå det fra enten i BIOS eller under 'hardware' -- 'enhedshåndtering'. Det kan sagtens ske at onboardkortet er blevet aktiveret i forbindelse med udskiftning af grafikkortet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-10-05 17:21

Efter din log, ser det nu ud til at grafikkortet er installeret korrekt, mens det er dine ram der er problemet. Inde i bios er det muligt at indstille rammene til 133. Det skulle hjælpe.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 18-10-05 17:39

day.. opgraderede min lillebrors pc til ddr og nuppede de gamle sd (-:
bras... jeg har slået onboard fra tidligere og de skulle da gerne stadig være slået fra. har pillet min geforce2 ud og puttet geforce 5500 ind og instal driver..

fijala..har ændret mine ram til 133 mhz hvilket de godt kunne køre.. men det hjalp ikke..

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 18-10-05 17:41

har installeret den nyeste nvidia driver.. er mit geforce2 bedre end geforce 5500???

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 18-10-05 17:49

nej det er ikke bedre

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-10-05 17:49

Nej Fx5500 er væsentlig hurtigere. Du skal nok købe nogle nye ram, hvis din pc kan køre med dem. Jeg kigger lige på nettet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-10-05 17:54

Der ser ikke ud til at den kan køre med hurtigere ram end dem du har.

Så det næste du skal prøve er nok en lille oprydning på pcen. Den ser ud til den er godt fyldt. Slet alt overflødigt på dine diske. Kør derefter guiden disk oprydning, efterfulgt af diskdefragmentering. Vær opmærksom på at det tager lang tid. Deefter prøveer du spillet igen.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 18-10-05 21:24

har lige kørt diskdefragmentering for nylig. min c drev(kun et hd delt op i 6 drev) hvor mit xp ligger på har 5 gb fri plads =25%
de øvrige drev er overfyldte og spillene ligger på et overfyldt drev ja!
http://mywebpages.comcast.net/SupportCD/OptimizeXP.html
har kørt nogle af de her tricks igennem..
- er det et hd plads problem.?
-har ændret min skraldespand til kun 3%
- har fjernet indeks af disk

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 18-10-05 21:29

min ydeevne for windows er stillet til optimalt, pånær[ brug visuelle layout typer på knapper..]
virtuel hukommelse er sat til 1500 mb =1,5*ram
processorplanlægning er sat til [programmer]
hukommelses forbrug er sat til [systemcashe]
..
jeg kan derud oplyse at jeg også oplever problemer med java. hvis jeg feks spiller på spil.tv2.dk. skal jeg ofte slettecookies for at afhjælpe problemer.
..
min pc er blevet tjekket for spyware.. og virus..

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 19-10-05 20:43

For at kunne spille skal du have mere hd plads fri. Der må være noget der kan fjernes/slettes. Start fra en ende af og kig om ikke du har for meget du ikke bruger. Prøv også at gå ind i - start - kør - msconfig - faneblad start og fjern flueben ud for de programmer der ikke er nødvendige starter op sammen med windows. Mange små ting vil hjælpe.
Når alt dette er gjort så kør en chkdsk /f fra samme sted - start - kør. Derefter diskoprydning. Genstart pcen i fejlsikret tilstand. Kør så diskdefragmentering. Genstart igen normalt og se hvad det har gjort.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-10-05 20:47

Er enig med Fijala. Du trænger kraftig til en diskoprydning!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-10-05 20:51

Men udover det har du så installeret den nyeste grafikkortdriver? At spillene ikke kan køre kan osse være de ikke har detekteret det nye kort! Det kræver en geninstall af spillene eller man har mulighed for at indstille grafiksettings i spillene før man starter dem!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-10-05 20:56

tedd er inde på noget vigtigt. Det er selvfølgelig vigtigt at have den rigtige driver og den nyeste

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 19-10-05 21:28

troede jeg havde skrevet det.. men ja har den nyeste driver, læs evt 18-10 17.41
fijala har slået alt unødvendigt fra i opstart tidligere.. så det er ikke det.
det med hd, vil ikke påstå det ikke løser problemet. men som sagt er der masser plads på mit system drev. plus skraldespand mv er lavt sat. men prøver da gerne at slette på opbevaringsdrev ..hmm...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-10-05 21:43

Eller en geninstalering af spillene! Har du prøvet det?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-10-05 00:33

Halløjsa
Er alle blinde inklusiv mig selv ???
Se lige "snaptil Dato : 18-10-05 21:29 ". Drevet hvor XP ligger på har 25% fri plads og virtuel hukommelse sat til 1500 MB. UPS. 5 GB= 5120 MB, fri plads 25 %=1280 MB. Så du burde faktisk slet ikke kunne sætte virtuel hukommelse fast til 1500 MB, det er jo højere end den frie plads. . Nogle spil lægge en 'Save' folder på c-drevet til at save og loade spil i/fra, men hvis så der ikke er plads til at skrive til folderen fordi drevet er fuldt, skal det vel give problemer. Sååååååå, prøv at frigøre plads på c-drevet, og iøvrigt også på de andre, da spil/programmer altid lægger midlertidige filer hist og pist. Prøv også følgende:
1. Sæt virtuel hukommelse til at blive styret af windows.
2. Defragmenter drevet.
3. Sæt dereefter virtuel hukommelse til min. 300 MB - max. 600, eller fast størrelse 600 MB.

Har du evt. geninstalleret directx driveren, version 9.0c???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-10-05 01:42

den viruelle hukommelse ligger i en fil der hedder pagefile.sys i roden på C drevet og bliver altså talt med Brassovitski!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-10-05 01:43

hehe virtuelle mente jeg! Det andet lyder som et virus

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-10-05 09:23

UPS! Ja selvfølgelig tedd. Sorry!

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 20-10-05 09:42

Har nogen tænkt på at spillene måske ikke understøtte kortet?
Fatter på ingen måde at du har delt din HD op i 6 drev? Hvorfor ikke bare 2?
En til system som kan formatere når man har lyst, og en til spil, programmer osv.
Prøv at skifte dine ram tilbage til det du havde før.
Det lyder som om der er en fejl på den ene klods, eller også er de sat for højt i "Cas-Las time" (CL).
Måske kan det hjælpe at bytte rundt på de 2 klodser.
Jeg har før set at en klods slet ikke blev talt med, hvis klodserne sad på en bestemt måde.

Mit råd, prøv at bytte rammene tilbage igen, og evt. kør en RAM test. Du kan finde programmer til dette på nettet.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-10-05 20:40

eeeh har sagt jeg har 5gb fri svarende til 25 % af system drev altså er drev størrelse 20 gb!!!

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-10-05 21:06

nå fik slettet 1. 2 gb temp filer på c-drev. og nu ser det ud til at køre fint.ved hjælp af"led og du skal finde metoden". ledte efter mapper og filer af str. der ikke var nødvendigt. omdøbte en del bitamp billeder til jpeg...
-
kan oplyse at det ikke var nødvendigt at røre vi de drev der ikke var systemdrev. det kan derfor godt betale sig at have adskildt sine drev idet det giver mulighed for at fylde næsten helt op, på andre drev.

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 20-10-05 21:08

Tak for svaret Fijala. mappen temp suger åbenbart for meget kraft..

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-10-05 15:48

Hel snaptil

Det var godt at det virkede.
Du skal gøre det til en vane at gå ind og tømme - temp - en gang imellem da der ligger sig en masse imidlertidige filer der i der gør at du kan gøre forskellige ting. Ulempen er at de ikke fjerner sig selv igen.

Og så en hovedrengøring på MBR, hoveddisken er heller ikke at kimse af. Det er utroligt hvad der ligger og driver som man ikke engang selv kan huske man har hentet ned.