/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Hvordan spørger jeg ham om vi skal flytt~
Fra : dlw
Vist : 2065 gange
60 point
Dato : 17-10-05 11:41

Min kæreste og jeg har snart været sammen i 2 år.
Vi er begge over 30 år.
Jeg vil gerne flytte sammen med ham, men synes det
er svært at ta hul på dette emne.
Hvordan spørger jeg ham?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 11:44

Måske noget i retning af, at det er dyrt at have to boliger?.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 17-10-05 11:45

Måske du kan starte med at spørge ham om hvad han havde tænkt sig med fremtiden...

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-10-05 11:50

Forbered en hyggelig aften og husk vinen

PÅ et tidspunkt siger du 'Hør engang skat, synes du ikke at vi to skulle prøve at bo sammen? Jeg synes det, for jeg er så glad for dig at jeg har lyst til at prøve at dele hverdagen sammen med dig. Hvad siger du? Hvis du synes, kan vi jo beholde begge vore boliger i ½ års tid, det er jo noget andet at være sammen hele tiden men til den tid er vi sikkert helt sikre, ja jeg føler mig faktisk sikker allerede nu

Held og lykke - kærligheden er dejlig.

vil.du/Dorthe

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 17-10-05 12:40

Nu ved jeg jo ikke om i mere eller mindre bor sammen og hvor meget i opholder jer sammen, men bor i "sammen". Ja, så er det bare at gøre som Vil.du foreslår.

The1best

Kommentar
Fra : dlw

Dato : 17-10-05 14:07

hmmm....jeg synes stadigvæk det er svært at ta hul på samtalen...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 14:14

dlw..... du kender ham jo, så hvor svært kan det være (kan jeg jo godt sige, når det ikke er mig selv det drejer sig om)

men hvad er det værste der kan ske??, at han siger nej!!! Så må du på forhånd forberede dig på det, og så ellers finde

ud af, om du kan have en kæreste på den måde?? Hvis dit største ønske er at flytte sammen med kæresten (hvilket er

det mest almindelige) og vågne op med ham hver morgen, og han ikke vil, må du jo overveje om det fortsat skal være

jer. Det kan jo også være han går og tænker på hvordan han får spurgt dig om det samme

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-10-05 15:21

Fortæl ham, at du har fundet jordens dejligste mand og NU er du klar til at flytte sammen med ham.

Skulle han nu være så tæskedum at sige: HVEM.........så skynder du dig ud og finder den dejligste mand i verden.

Kommentar
Fra : dlw

Dato : 17-10-05 15:54

Tak for alle jeres gode råd, det ville sgu være nemt hvis det var jer jeg skulle snakke med
Et foto med 2 snegle og deres huse på ryggen, og teksten "skal vi flytte sammen?"....er den for plat?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 16:02

Jeg kender jo ikke jeres humor, men hvis du syntes den er god nok, så var det da en måde at få spurgt på. Pøj pøj

med sammenflytningen

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 17-10-05 16:22

Hvis i har kendt hinanden i 2 år og du ikke tør at spørge ham om i skal dele avis ....såååå ??? Hvordan vil du da spørge ham om i skal have et barn???? Eller vil du bare vente til ting sker af sig selv?? Nej du....Køb du nu noget lækkert til middag og efter et par glas og en god steak så er vi mænd meeeeget enklere at snakke med

Good luck..

sverola

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-10-05 16:23

Citat
hmmm....jeg synes stadigvæk det er svært at ta hul på samtalen...

derfor skrev jeg blandt andet:
Citat
Forbered en hyggelig aften og husk vinen

Venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-10-05 16:26

Liiige en tilføjelse..

dén med billedet af de to snegle er ALLEtiders

- bare se at få den flettet ind i den hyggelige aften, så er den sikkert hjemme

Og ved du hvad?...HUSK nu at komme tilbage hertil og fortæl os hvad han svarede

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-05 16:57

Altså - hvis i ikke kan tale sammen om evt. at flytte sammen, efter at have kommet tæt sammen i 2 år.
Hvordan skal i så kunne snakke sammen om større ting.
Syntes du ikke at du tør tale om tingene - er det måske for tidligt for jer at blive fælles.
To mennesker som vælger at være sammen, bør være ligeværdige.
Når i er parat til at flytte sammen kommer det helt af sig selv.

Kommentar
Fra : dlw

Dato : 18-10-05 08:03

I har alle ret. Jeg må sgu bide i det sure æble og så se at få spurgt ham, det kan da ikke være rigtigt at man ikke tør!!
Det er jo en helt naturlig ting. Jeg må se at få det overstået, så ikke jeg går og spekulerer på det mere. Måske er det slet ikke så slemt når man først kommer i gang...
Tak for alle svarerne - det var dejligt med et ORDENTLIGT SPARK!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-10-05 08:07

ÆÆv jeg troede lige, du ville fortælle hvad han sagde. Okay jeg venter så spændt på resultatet (hvis du altså vil dele

det med os) pøj pøj

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-05 08:19

Et lille godt råd når i flytter sammen - snak om alting før det hober sig op til noget større end nødvendigt.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : kirsten_merrild

Dato : 18-10-05 09:15

Hej dlw!
Hvad er det værste, der kunne ske, hvis du spørger ham? At han siger "nej"? - eller at han undlader at svare? eller at han svarer kryptisk, så du skal til at spørge igen?

Jeg vil foreslå dig, at du mærker efter, hvad det er, du er bange for, og så øver dig i den situation, du frygter sammen med en gestaltterapeut, som er ret gode til netop den slags arbejde.
Hvis du f.eks. forestiller dig, at han siger nej, - så vil du ubevidst bede ham gøre det, -altså, med dine "negative" forventninger vil du overføre en rolle, en bestemt adfærd på ham, og han vil højst sandsynligt, modoverføre, altså gi` dig det svar, du forventer at få.
Hvis du arbejder med en terapeut, vil hun kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvilken overføring du laver, og hvordan du bærer dig ad med at gøre det, - du vil måske finde ud af, at det er et mønster, du har dannet gennem din opvækst, og som har tjent dig vel, fordi du har beskyttet dig mod ubærlige nederlag, og du skal måske konfrontere denne angst for afvisning og nederlag nu, for at kunne spørge ham helt klart, uden overføring af noget som helst.

Måske er du bange for, at han siger "ja", fordi du så vil få det sådan, at hvis det ikke går, som "det skal", er du selv ude om det, for det var jo dig selv, der foreslog samflytningen. Måske ønsker du slet ikke at flytte sammen med ham, men du er bange for, at hvis du ikke gør det, vil forholdet sive ud og opløses.

Der er mange muligheder, og jeg synes som sagt, du skulle finde dig en gestaltterapeut, og finde ud af, hvor hunden ligger begravet.

Jeg har lige fået sat en ny motor i min bil, - 12.000 kr, og jeg var ikke i tvivl om, at det skulle gøres, for jeg har brug for den bil, og jeg sørger da også for at få skiftet olie på den osv.
Når det gælder mig selv, og det at bruge penge på min egen udvikling og vedligeholdelse, har jeg straks sværere ved at bruge penge. Jeg fik øje på dette paradoks, da jeg betalte regningen, og arbejder nu med dette, at nedprioritere mig selv og mit eget godt befindende. Det går fint.

Venligst Kirsten

Kommentar
Fra : dlw

Dato : 20-10-05 07:40

Nu har jeg taget mig sammen og spurgt ham...

Han sagde at han følte ikke han var klar til det endnu, og han havde det egentlig fint med som det var nu

ØV jeg havde sådan håbet at han ville sige JA!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-05 08:18

Det var dog et trist svar!!! Så er sprøgsmålet jo så nu..... kan du leve på den måde??? og hvor længe?? De fleste. øns-

sig børn på et tidspunkt, i er begge over 30, og det plejer at være deromkring, at men planlægger børnene. Jeg kunne

godt sige en hel del om, hvad jeg syntes du skulle gøre, men det var jo oprindelig ikke det dit spørgsmål handlede om,

og jeg går ud fra, at du holder af manden. Øv altså

Kommentar
Fra : kirsten_merrild

Dato : 20-10-05 08:54

Hej dlw
Jeg vil foreslå, at du nu bruger nogen tid på at male billeder af din skuffels, - få den udtrykt - trykket ud, så den ikke nager dig.
Jeg kommer nemt til at bruge en afvisning, som et bevis på, at jeg ikke er god nok, i stedet for at se nøgternt på det, - se, at det handler om, hvor den, der afviser mig, selv befinder sig her og nu.
Som Nordsted1, vil jeg "sætte mig på min mund" - når jeg lige har sagt, at du så en vej frem, som din kæreste altså ikke er parat til at gå nu, og du må jo mærke efter, om du vil vente på, at han bliver parat, evt. hvor længe, eller om du vil følges med en anden, som går den vej af egen vilje og lyst.
Og så tier jeg stille.

Kommentar
Fra : dlw

Dato : 20-10-05 09:10

Ja det er lige det.... jeg havde nok inderst inde ikke regnet med at han ville sige ja lige her og nu (han er en meget forsigtig type)... men nu har jeg nævnt det og jeg håber han overvejer det kraftigt.

Jeg kunne jo komme med en masse trusler, men hvad får jeg ud af det. Jeg vil jo heller ikke presse ham til noget som han ikke er sikker på.

Jeg tror det eneste jeg kan gøre lige nu, er at prøve at overbevise ham om at det ikke er så slemt at flytte sammen, og at man stadigvæk har et liv hver for sig.

Men i har ret, jeg holder ikke ud at leve på denne måde i uendelig lang tid, jeg savner sgu at bo under samme tag, og jeg spekulerer tit på det. Det værste er måske bare at man ikke aner hvornår han føler sig klar.... :-/

Accepteret svar
Fra : kirsten_merrild

Modtaget 60 point
Dato : 20-10-05 10:39

Nej, det kan du ikke vide, du ved jo kun, hvad du selv vil og ønsker. Og jeg er enig med dig i, at du ikke skal true ham med evt. koncekvenser, MEN koncekvensen kunne vel blive, at du så vil se dig om efter en anden? - ikke som en straf eller i forsøg på at manipulere ham, men fordi du vælger at gøre det, for at skabe det liv, du ønsker dig.
Det er jo dig, der skaber dit liv med dine valg og fravalg.
God vind

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 20-10-05 10:40

Det er også svært på den måde dlw. Sagde han noget om, hvorfor han ikke var klar? Og hvormeget er I sammen i hverdagen? Efter 2 års "forlovelse" er det normalt meget naturligt, at man flytter sammen, hvis man ikke allerede har gjort. Mange gange sker det jo meget hurtigere. Men pøj pøj fremover.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : dlw

Dato : 20-10-05 11:36

Tak for alle svarerne - det hjælper alt sammen!
Begrundelsen for at han ikke følte sig klar endnu, var bl.a. at dengang hans ekskæreste og ham flyttede fra hinanden tog det hårdt på ham, selvom det var hans valg. Han synes det var meget hårdt psykisk at komme på benene igen.
Vi ses næsten hver dag. Han synes det fungerer så fint som det er nu og er bange for hverdagsproblemerne som opstår når man flytter sammen.
Han har nok sine grunde, men på en eller anden måde må vi prøve at overvinde det, for ellers kommer vi jo aldrig videre!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-05 12:13

dlw... det tager hård på en, at et forhold stopper, men jeg synets det er synd at han ikke tør stole på jeres forhold.

Hverdagsproblemer kommer der altid, men de er kun til for at blive løst, og bliver de løst på en fornuftig måde, er de

med til at gøre forholdet endnu stærkere (jeg er gift med den samme igennem 26 år). Nu må i grundigt overveje begge

to, hvad i virkelig ønsker for jeres fremtid.

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 20-10-05 14:12

Nej, du har ret i at I ikke kommer videre. Når han ikke er klar efter 2 år, bliver han det nok aldrig. Han vil hele tiden tænke på det gamle forhold, i stedet for at give jer 2 en chance. Det må du desværre nok se i øjnene. Men pøjpøj med fremtiden alligevel.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : 86999984

Dato : 20-10-05 14:51

Hej dlw.
Jeg syntes nu som sådan ikke der er noget galt i, at din kæreste melder klar ud at han måske ikke har lyst til at flytte sammen lige nu. Jeg håber selvfølgelig for dig at han kommer på andre tanker snart, da man jo egentlig først lærer hinanden rigtig at kende når man har en fast hverdag sammen.
Han er måske bange for at han ikke kan tillade sig de samme ting, når han lige pludselig skal have en at tage hensyn til?
Da jeg i sin tid mødte min kæreste, boede vi 150 km. fra hinanden, og så kun hinanden nogle enkelte timer i weekenden, det var fandeme hårdt, men efter et års tid flyttede jeg ned til ham, og vi har nu boet sammen i snart 8 år. Vi har en dejlig datter på 3 år. og en i vente til maj.

Pøj pøj til dig!

Godkendelse af svar
Fra : dlw

Dato : 03-11-05 09:09

Tak for svaret

Kommentar
Fra : kirsten_merrild

Dato : 03-11-05 09:28

Tak for rosen.
Lige endnu en komentar.
Han er simpelthen bange for at overføre negativitet fra sit første forhold til jeres forhold, fint at han er opmærksom på dette.
Han kunne så vælge at arbejde med det, han har taget med sig i rygsækken fra sit forrige forhold, så han ikke blander det ind i jeres forhold. Du kunne prøve at tænke: "han skal overvinde sin frygt" , i stedet for "vi skal prøve at overvinde det", så du og han kan komme videre, sammen eller hver for sig.
Og du kan bede ham være mere konkret, hvad er det præcis for situationer i hverdagen, han frygter at gentage, - og hvad er det, han er bange for ved dig, - hvordan ville du kunne komme til at aktivere hans frygt, og hvordan bærer han sig ad med at bringe fortiden ind i nutiden.
Venligst Kirsten

Kommentar
Fra : dlw

Dato : 03-11-05 10:20

Hej Kirsten
Tak for ordene
Nu er det så 14 dage siden at jeg fik taget mig sammen til at spørge ham.
Jeg var lettet over at jeg fik det sagt, men på den anden side blev jeg også ked af hans svar.
Men jeg håber nu at han tænker over det (det sagde jeg da at han skulle gøre) og så vil jeg ved en passende lejlighed bringe det på banen igen - inden alt for længe.