/ Forside/ Karriere / Penge / Budget / Spørgsmål
10  Teil 110
Skred fra alt! -Hvad skal jeg betale?
Fra : henriette_m
Vist : 914 gange
20 point
Dato : 15-10-05 22:24

For et par uger siden skred jeg fra min kæreste med hvem jeg har købt hus for et år siden.
Han siger at vi sammen har udgifter for 16.000 kr/mrd, hvoraf han mener at jeg bør betale 50%, men kan det være rigtigt i og med jeg ikke bor i huset længere og han gør? Jeg bør vel ikke betale for hverken vand, el eller varme, da jeg intet bruger?
Bør jeg betale for forsikringer?
Hvad skal jeg betale?
Jeg har fået at vide, at det eneste jeg bør betale er terminerne ind til huset er solgt. Er det korrekt?
Da jeg virkelig er på glatis mht. økonomi, beder jeg om hjælp. Jeg er bange for at min eks (som jo er garvet bankmand) tar' røven på mig. Det lyder i hvert fald som om han er godt i gang.
Hjælp en fattig studine, tak...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-10-05 22:30

du skal omgående få fat i en advokat, for ellers bliver du sorteper.
Og så skal huset hurtigst muligt sættes over i hans navn, og laves en bodeling. Så bliver du ikke taget i røven, som du er bange for

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-10-05 22:33

Det kommer søreme an på hvis navn strøm, vand og varmeregningen kommer til.......og så alligevel ikke, for hvis det er udgifter hvor der evt. kan gøres udlæg i huset såfremt de ikke betales, er det jo også på en måde dit problem, hvis altså du står registreret som ejer af en part af huset.

Så i teorien burde du ikke betale, men hvis fyren f.eks. holder stejlt på sit, og i trods undlader at betale, er det også dig det kommer til at gå ud over.

Hvis du står som ejer af halvdelen af huset, skal du betale din part af de faste udgifter.
Og det må jo også være i egen interesse, at forsikringen bliver betalt.

Men hvis nu ikke dit navn også står på skødet, kan du blæse højt og flot på alle udgifterne.

mvh dova

Kommentar
Fra : henriette_m

Dato : 15-10-05 22:37

Tak. Ja, begge vore navne står på både skøde, forsikringspapirer, regninger, etc., så det kan godt være at det bliver et problem. Øv... Men ja, jeg tror jeg vil få fat i en advokat. Så er der da en der er klogere end eksen (-:

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-10-05 22:37

Forresten

"Han siger at vi sammen har udgifter for 16.000 kr/mrd, hvoraf han mener at jeg bør betale 50%"

Vil det sige, at du har købt hus sammen med en, uden at have tjek på hvad der er af udgifter

Få fat i en der kan hjælpe dig med at finde ud af tingene.

mvh dova

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-10-05 22:38

hvis din eks skulle få den ide, at du bare lige skal skrive under på et stykke papir, og så er sagen i orden, skal du lade være. en underskrift kan man ikke bare løbe fra, og hvis du ikke kan overskue situationen nu, bliver det ikke lettere af at skrive under på noget man ikke ved hvad er

Kommentar
Fra : henriette_m

Dato : 15-10-05 22:40

Dova: Jaah, tro mig... Jeg ved nu at jeg har været en knold. Jeg har virkelig ikke haft tjeck på noget som helst hvad angår økonomi. Vi var førstegangskøbere, og efter som han var i bank og var rigtig god til tal og budget lod jeg ham styre det hele mens jeg lukkede øjnene. Men du kan tro at jeg fortryder det nu. Hvis dog bare jeg havde givet mig selv det indblik, så ville alt være meget lettere nu. Jeg har lært noget, må man sige!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-10-05 22:40

prøv lige at snakke med din bank på mandag. de ved også noget om den slags.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 15-10-05 22:42

Hvis du er medlem af fagroreningen 3f(tidligere SID ) kan du få gratis advokathjælp på deres hjemmeside: 3f.dk

Kommentar
Fra : henriette_m

Dato : 15-10-05 22:43

Trimare: Nej, jeg skriver ikke under på noget. I så fald skal jeg læse eventuelle papirer rigtig, rigtig godt igennem...

Kommentar
Fra : henriette_m

Dato : 15-10-05 22:46

Trimare: Ja, jeg ringer til banken mandag. Jeg synes i øvrigt os' at 16.000/mrd. lyder helt vildt for sådan et lille skodhus. Jeg får banken til at sende mig et budget... Så kan jeg få en til at kigge på det sammen med mig.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-10-05 22:47

og husk så på, at verden går ikke under, bare fordi et forhold går i stykker. vi er mange der har taget en tur eller flere i den samme båd. jeg ved godt at det er nogle ærgerlige lærepenge at betale, men pengene kommer du over. lige nu bør du nok tænke mest på at holde hovedet ovenvande.

Kommentar
Fra : henriette_m

Dato : 15-10-05 22:47

txn: Æv, jeg er i HK. Det kunne være jeg skulle skifte fagforening også, nu hvor jeg allerede er igang med at skifte ting ud (-:

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 15-10-05 22:50

på den anden side, kan man jo også at det jo er det nemmeste bare at skride når man ikke gider mere, og så lade den anden stå med det hele...føj

hvis i nu opførte jer som voksne mennesker ville i sammen få huset sat til salg, med mindre at en af jer havde råd til at sidde i det alene... og så ellers ordne det økonomiske i mindelighed.

selvfølgelig skal du få en advokat, da du ikke har den samme økonomiske indsigt din eks. har...

men bare skride... nej nej nej det giver nul i respekt..

hilsen Melander(har været der)

Kommentar
Fra : henriette_m

Dato : 15-10-05 22:50

Trimare: Tak (-:
Ej, jeg smuttede fra ham fordi jeg blev lidt småforelsket i en anden (typisk mig) hehe... Men havde tænkt på at smutte i laaang tid. Men ja, det var økonomien der stressede mig, for jeg vidste godt at det ville volde problemer, da jeg er superdum til økonomi...

Kommentar
Fra : henriette_m

Dato : 15-10-05 22:57

Melander: Jamen, jeg har tilbudt ham al min hjælp. Han vil ikke tage imod den. Vi aftalte at jeg kom hver 2. weekend for at hjælpe til med videre istansættelse af huset, hvilket i øvrigt er i rimelig dårlig stand da vores to hunde har gnavet meget i karme, trapper, etc. (Skøøøønne dyr!) Jeg har tilbudt at vi sammen går i banken og får styr på tingene, men ak nej, han siger at det klarer han helt selv... Så jeg synes selvat jeg har prøvet. Men han er vel bare børnefornærmet nu... Han har selv givet udtryk for at jeg skal holde mig væk nu. Kun lige dukke op en sjælden gang i weekenden indtil det er i orden.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 15-10-05 22:58

Biblioteket har også advokatbistand gratis.Jeg kan ikke huske om det er en gang ugentlig eller en gang mådentlig.Ring til social service i din kommune og få det oplyst.
P.S: Når det ikke går så går det ikke.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 15-10-05 23:00

dova: Mage til snik-snak skal man da lede længe efter... "Det kommer søreme an på..... og så alligevel ikke", "Er det jo på en måde dit problem", "Så i teorien burde du ikke betale, men hvis fyren holder stejlt på sit.... er det også dig det kommer til at gå ud over" osv. osv....
Du ved det jo tilsyneladende ikke, men kommer så med et eller andet du tror du kan huske...

henriette_m: Følg hellere trimare46's råd om snarest at opsøge en advokat. På nettet findes der et advokatforum hvor man kan stille spørgsmål for en yderst beskeden medlemspris. Der er også en stor brevkasse hvor der allerede er stillet og besvaret en masse spørgsmål, her kan du måske finde svar på noget af det du søger. At kigge i brevkassen koster ingenting.
Adressen er www.familieadvokaten.dk

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : henriette_m

Dato : 15-10-05 23:01

txn: Okay, jeg vil prøve at undersøge det... Tak. Ej, det gik bare ikke til sidst. Så er det bare at komme videre... Os' nu hvor jeg stadig er ung... (-:

Kommentar
Fra : henriette_m

Dato : 15-10-05 23:05

Moggi: Tak (-: Ej, men jeg føler mig virkelig os' fjollet, i og med at jeg bare lod ham styre det hele. Og jeg aner virkelig uråd. Men så var det jo godt jeg fandt denne lækre side. Jeg skal i hvert fald ha' fat i en advokat, ja.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 15-10-05 23:15

Prøv at læse dette svar:
http://www.ret-raad.dk/allespmsvar&spec=130c0a4c0fe2fa2c51faa21e6dddc4f8&themeid=200107312226_9329_3b67147289f3c&art_id=200302031734238077&type=q

Det er ikke specielt klart, men det kan da give dig en ide om, hvor du står henne.

Kommentar
Fra : henriette_m

Dato : 15-10-05 23:43

Paulus: Tak! Den var god. Tilsyneladende skal jeg så ikke betale for l, vand og varme, når jeg ikke længere bor i huset.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 16-10-05 00:05

dova: utroligt at du kan irritere.. Men det lykkes dig godt..

Når du spørger: "Vil det sige, at du har købt hus sammen med en, uden at have tjek på hvad der er af udgifter" kunne jeg godt tænke mig at høre hvorfor du absolut mener at det vedkommer dig?
Jeg mener hverken det vedkommer dig, mig eller andre end henriette selv.

henriette: prøv at opsøg noget gratis retshjælp, som foreslået længere oppe i tråden. Det findes hos flere fagforeninger og i de store byer.

God nat og fortsat god weekend..

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 16-10-05 00:05

Det var så lidt...

Desuden kan betalingen af ydelserne diskuteres, men som der også står i advokatens brevkasse er den mere usikker. Der er jo et element af "husleje" i prioritetsydelserne, og når du nu ikke bor der mere, bør du jo sådant set ikke betale husleje.

Men kontakt en advokat og sørg så ellers for at få solgt huset hurtigst muligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-05 00:20

Moggi, hvad med om du trækker snotten til dig og nøjes med at kommentere spørgsmålet

DU kender jo tilsyneladende heller ikke svaret på spørgsmålet, der ikke kan gives et endegyldigt svar på, ud fra de oplysninger der foreligger.

For det kommer sgu i høj grad an på de omstændigheder jeg nævner, om henriette er forpligtet, eller bliver nødt til at betale selv om hun er smuttet.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 16-10-05 00:25

I modsætning til dig prøver jeg så heller ikke at spille klog på noget jeg ikke ved noget om, men prøver udelukkende at tilråde henriette at opsøge en advokat.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-10-05 00:38

Hjælp en fattig studine? Den er jeg med på!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-10-05 00:47

I realiteten kan han jo kun smide dig i fogedretten hvis du ikke betaler noget! Så det kan jo godt tage et par år før det kommer så vidt! Og hvis du møder op der er det kun termin og bagudvendte udgifter han kan kræve! Varme, el og vand står for hans egen regning fra den dag du har fraflyttet! Hvis du er på SU kan de ikke tage noget i pant med mindre du ejer noget værdifuldt, eller f.eks har betalt et indskud til en boligforening! Man kan ikke plukke hår af en skaldet!

Kommentar
Fra : briani

Dato : 16-10-05 09:02

Det er sku for DUMT bare at købe et hus sammen,og når det så ikke passer damen længere,så smutter man,og tror man ikke er forpligtet til at betale en disse, man lader bare manden side tilbage med alle udgifter,udgifterne er sku da det samme, om du bor der eller ikke.

Brian

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-10-05 10:10

men nu er skaden sket, og det det drejer sig om nu er, at begrænse den mest muligt, eller som man siger i forsikringssprog, at standse ulykken.
Du har forhåbentlig din egen konto, ellers er det bare med at få lavet den. ellers tager banken bare pengene fra din konto, som de (gætter jeg på) har gjort indtil nu, og så står du pludselig uden mønt på lommen. og det gør ikke tilværelsen lettere.
så bare på med vanten og ellers pøj pøj

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-10-05 10:14

henriette_m > Et tænkt eksempel:
Hvis din eks kæreste også vælger at fraflytte huset her og nu, inden det bliver solgt - er der så ingen der skal betale for husforsikring, ejendomsskatter, varme, el og øvrige udgifter der er på huset ???

Flere udgifter forfalder som aconto beløb og bliver reguleret 1 gang om året og skal betales uanset om der er forbrug.

Så du gør klogest i at få "professionel bistand" eller sæt dig ordentlig ind i hvad du har skrevet under på tidligere.

//bentjuul

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 16-10-05 10:21

Altså..............Jeg ser at der er flere end Henriette her som "skændes"
Jeg forstår godt ham bankmanden som føler sig "pissed off" når nu damen smutter med en anden.......Men lad nu det ligge .
Allle de forpligtelser du har sat dit navn på er du pligtig til at betale basta .....Gør du ikke det går du konk....Altså Riebers ....eller i går begge konk...
Kreditforeninger og de andre kreditorer er ligeglade med hvor pengene kommer fra -bare de får dem.....
Men gå du nu ned i en bank og snak med en bank rådgiver der ....Han /hun kan fortælle dig hvad der skal gøres og hvor du står .....Advokathjælp kan koste dig din sidste skjorte ...Gratis advokathjælp må man ofte vente på og du vil sikkert gerne have dette ud af verden..

sverola

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 16-10-05 12:46

tedd: vand varme m.v. alle forsyninger i det hele taget står ikke for hans regning, hvis ikke hun sørger for at fortælle forsyningsenheden om at hun er flyttet og meddeler dem aflæsningstallene. Indtil da hæfter hun stadig som ejer af halvdelen af huset.

Du skal sørge for at afmelde dig ALLE steder, hvor I har fået forsyninger fra og det gælder også den faste telefonforbindelse. ALT SKAL AFMELDES det nytter ikke bare at flytte det ved kreditorerne jo ikke og de skal jo have en reel mulighed for at få din eks til at hæfte alene så afmeld.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-10-05 14:28

Hej Henriette.

Jeg vil ikke tage stilling til dine handlinger, i relation til dit forhold, det er ikke min opgave.

Jeg synes du skal lytte til de der skriver ADVOKAT!

De fleste byer har endda en gratis advokathjælp - det er kun rådgivende og kan altså ikke 'tage din sag' MEN de kan fortælle dig hvor du skal begynde. DU kan finde den gratis advokatrådgivning i din by, i den lokale telefonbog og muligvis også på nettet.

Afsted med dig, det kan kun gå for langsomt!

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 16-10-05 20:45

Hej henriette_m.Du har da fået meget respons. Jeg tænker lige: Vis forslagene til din eks. Få en snak sammen og regn derefter med at opfølget på gode råd fra kandu.

Kommentar
Fra : henriette_m

Dato : 17-10-05 21:18

Hej alle!
Vendte lige tilbage efter et par gode nætters søvn. Hvor er det dejligt med al den respons. Jeg har fået mange gode råd. -Og kritik. Men det skal der jo os' være plads til (-:
Anyways... Jeg ville bare at folk skal vide at jeg er 100% opsat på at betale hvad jeg er forpligtiget til. Problemet er bare at jeg ikke ved HVAD det er... Men ja, jeg finder mig en rar advokat, de rkan hjælpe. Jeg har ikke lyst til at blive røvrendt lige så vel som jeg ikke har i sinde at røvrende eksen. Det kunne jeg aldrig drømme om. Derfor skal dette bare afsluttes på den bedste og mest fair måde.
Tak for hjælpen alle! Det er jeg taknemlig for!

Kommentar
Fra : soerenpind

Dato : 15-02-06 14:44

>Hold op med det hykleri!
Glæd dig over at du står som 50% ejer af huset, for finainsieringen er helt sikkerr blevet tilvejebragt på baggrund af din kærestes økonomi. Din kæreste har med andre ord kvit og frit ladet dig for del af den værdistigning, der har været inden for de seneste år.

Tillykke...

Betal dine regninger -og kom så videre.

Alternativt kan du tilbyde din eks at få din andel i huset kvit og frit, mod at han overtager alle forpligtigelser vedr. huset.

Men det vil betyde at du rent faktisk mister penge.

Med andre skal du gøre op med dig selv om du vil fritstilles eller tjene penge.

DU KAN IKKE BEGGE DELE - og slet ikke med moralen i behold.

Kommentar
Fra : soerenpind

Dato : 15-02-06 14:45

>Hold op med det hykleri!
Glæd dig over at du står som 50% ejer af huset, for finainsieringen er helt sikkerr blevet tilvejebragt på baggrund af din kærestes økonomi. Din kæreste har med andre ord kvit og frit ladet dig for del af den værdistigning, der har været inden for de seneste år.

Tillykke...

Betal dine regninger -og kom så videre.

Alternativt kan du tilbyde din eks at få din andel i huset kvit og frit, mod at han overtager alle forpligtigelser vedr. huset.

Men det vil betyde at du rent faktisk mister penge.

Med andre skal du gøre op med dig selv om du vil fritstilles eller tjene penge.

DU KAN IKKE BEGGE DELE - og slet ikke med moralen i behold.

Kommentar
Fra : henriette_m

Dato : 22-02-06 18:32

soerenpind: Tak! -Du er strid, hva'! Anyways... Jeg er ikke hykler... Har blot bedt om hjælp og råd fra andre, hvilket vel er tilladt... Heldigvis taler min eks og jeg fornuftigt sammen og skal nok finde en løsning i fællesskab... Alt er endnu ikke afgjort endnu, men godt på vej. Jeg er indstillet på at tabe penge på det og skal bare ud af det hurtigst muligt. Det har han forstået... Så alt skal nok gå.