/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Pantelåner
Fra : upyoursmate
Vist : 11026 gange
100 point
Dato : 15-10-05 16:38

Findes der i grunden i Danmark overhovedet pantelåner-butikker hvor man kan gå ind og pantsætte sin guitar f.eks., som man ser det i USA og England???

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-05 16:45

De gule sider, Eniro, google giver ikke noget resultat.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 15-10-05 16:49

Nej det gør der ikke, for det er mange år siden det blev forbudt.

I dag er pantelåner virksomhed mest "finansiering" med pengeudlån, og det kræver tilladelse fra politimesteren m.m. at drive lånevirksomhed.

mvh dova

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 15-10-05 16:55

Hvorfor blev det mon forbudt???

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 15-10-05 16:57

Teil - du er da ret god til at komme med ubrugelige oplysninger eller dumsmarte kommentarer. Gider du ikke holde op med det...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-10-05 17:02

Spørgsmålet har tidligere været stillet

http://www.kandu.dk/dk/spg/54190

Citat
Oldboston Dato : 04-12-04 23:25

Det kendteste kontor var "Onkel", man gik til "Onkel" og pantsatte sine arvesmykker, sølvtøj etc. Hvis værdien var 100 kr. i fri handel, kunne man låne 50 kr, og så skulle man indfri pantet inden for 3 mdr. med et gebyr på 10 %, altså i alt 55 kr. Man kunne også forny for en eller et par perioder. Hvis man ikke fornyede, blev godset solgt på tvangsauktion. Det virkelige navn på "Onkel" var Det Kongelige Assistenshus (assistens betyder hjælpe), og det lå ved Nybrogade overfor Kanalen, i den bygning, der nu huser Kulturministeriet. Det lukkede p g af manglende behov, det var en besværlig måde at låne penge på. I USA har der engang været et utal af pantelånervirksomheder....måske har du set Rod Steiger i filmen Pantelåneren "The Pawn Broker" fra 70-erne. Jeg tror ikke, der er meget forretning i det, bl. a. fordi du får en hulens masse besvær med at læse Kosterbladet, som er politiets fortegnelse over tyvekoster, og du kommer i konflikt med reglerne om hæleri, hvis du belåner stjålne koster. Jo, nogle vil komme og belåne deres tv eller et marei hos dig, måske, men du skal være dygtig til at vurdere tingene, så du er sikker på, hvad det kan indbringe ved en auktion, som foregår ved en autoriseret auktionsholder (som også skal have betaling). Så skal du have plads, meget plads til at opbevare de pantsatte ting, og du skal beskytte ig forsikre det hele mod tyveri, brand, vandskade, du skal holde styr på alle numrene, og kunne gennemskue uhæderlige folk. Jdeg tror besværet er uforholdsmæssigt stort i forhold til de indtægter, du kan skaffe dig. Men hvisdu menmer det seriøst, så find ud af på internettet, hvordan de amerikanske pantelånerforretninger virker (hvis de ikke er gået på pensio); og så læg et budget, som du viser din bank....hvis den tør, så er det måske en ide aqlligevel.

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 15-10-05 17:11

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 15-10-05 17:34

Hvis du bor nær Malmø så kan du "stampe" ting der.
alimak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-05 17:54

Tyskland har også pantelånervirksomheder i stor stil.