/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Install. af extern harddisk
Fra : marcussen1
Vist : 353 gange
100 point
Dato : 14-10-05 15:32

Jeg har fået en extern HDD, men kan ikke få den til at virke. Jeg bruger WIN XP PRO, og i vejledningen til HDD'en står der, at den medfølgende driver kun skal benyttes til WIN 98 og ikke til XP. Den er med andre og plug and play. Men der sker absolut intet, når jeg har tilsluttet USB-stikket. Er der nogen, der har en fidus?
Niels

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 14-10-05 15:36

Hvilken extern HDD er det ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-10-05 15:37

Lad disken sidde og fjern alt usb i enhedshåntering, genstart systemet. Du har vel sidste service pack indstalleret?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-05 15:40

Du skal ind i denne computer, der vil du kunne se harddisken, hvis du ikke kan det, skal du genstarte computeren, hvis

den er der nu, så højreklik på den og gå ind og tryk formattering. Den skal formatteres før du kan komme ind på den

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-10-05 15:42

Diskhåndtering er det, der opretter du en partition på disken og formaterer den, så vises den i denne computer.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-10-05 15:50

Nordsted1...
jeg kunne ikke se den i 'Denne Computer', jeg genstartede, men kunne heller ikke bagefter se de.
peet49....
i enhedshåndtering er der kun een linie, hvor der stå et gult ? ved "Usb-controller", skal den linie fjernes?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-10-05 15:51

Jeg glemte lige at sige, at jumperne står til slave, er det rigtigt?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 14-10-05 15:52

ja -

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 14-10-05 15:54

Nej Jumperne skal stå til master eller til cable select
Ja linien med ? ved usb skal fjernes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-05 15:54

for mig lyder det som om din usbport ikke virker rigtigt, kan du ikke lige prøve den af med noget andet?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-10-05 15:54

Jumper skal stå som master på en ekstern.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-10-05 15:55

JensT....
HDD er Seagate Barracuda 80 GB

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-05 16:01

det med master og slave har lige været oppe i en tråd, der var en gevaldig diskution, prøv at finde den tråd, molokyle

kom med en lang forklaring om hvorfor den skulle stå som slave. Hvis du har en computer mere, så prøv din harddisk af

der, vi har lige haft en der var defekt da vi fik den, vi brugte oceaner af tid før vi fandt ud af, at det ikke var os der

lavede noget forkert

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-10-05 16:03

HDD er afprøver og iorden, og jeg har prøver et andet USB-stik, der er iorden

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 14-10-05 16:05

USB harddisk sættes til efter at comp er startet.
USB HardDisk skal stå som MAster
H-klik på denne comp > administrer > diskhåndtering
Nu kan du nede i højre side se din HD som nok hedder disk 1 (din indbygg hedder disk 0)
H-klik i det grå område (disk 1)
og vælg opgrader til dynamisk disk.((hold øje med størrelsen så det er den rigtige))
Nu kan du i området hvor der står ualokeret h-klikke og oprette en partition som også skal formateres.
Jeg vil stærkt anbefale at det bliver FAT 32 så bl.a. alle andre comp kan læse den.
Genstart før brugen af din nye HD

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-05 16:11

ups jeg overså det med din usb i enhedshåndteringen. Der er en fejl på din usbport, prøv at fjerne usb'en i enhedhånd-

teringen, fjern harddisken fra usbporten og genstart maskinen, og se om den så ikke lægger den ind påny uden fejl

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-05 16:12

Harddiske sættes til efter start af comp og tages evt. fra efter nedlukning eller ved frakobling sådan:
H-klik på den grønne pil ned ved uret og vælg "Tag USB hardware fra"

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-10-05 16:37

13:37

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-05 16:43

Ja peet49..........men det er vist 15:37

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-10-05 16:44

Eyvind-> Tasterne flytter sig hele tiden.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-10-05 16:51

Så er den klaret. Jeg flyttede jumper til select kabel, fandt den i denne computer, formaterede og så var den ping pong. Til gengæld står der, at HDD er på 10 GB, den er på 80 GB. Er det noget, der betyder noget, eller skal det rettes, og i givet fald hvordan. Så kommer vi til pointene, hvordan fordeler jeg dem, der var jo flere svar der ledte på vej.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-05 16:58

Har du fået det gule væk fra usb porten nu i enhedshåndteringen??

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-10-05 17:05

Norstedt1...
nej, tør jeg det, når nu det virker, jeg er ikke så skrap til at redde noget, der er gået galt?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-05 17:09

Ja se kl 15.37

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-10-05 17:15

Ja jeg har SP-2, men hvad sker der hvis jeg fjerner alt USB i enhedshåndt.?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-10-05 17:17

Systemet indstallerer usbdriver efter genstart.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-05 18:50

Jeg er lige glad med point men prøv lige dette:

start > H-klik på denne comp > administrer > diskhåndtering

kig ned til højre hvad står din HD til

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 14-10-05 20:08

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-10-05 20:11

Takker..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-05 20:13

Jeg har selv en ekstern baracuda 80 GB som USB HD på min ældre 450 Mhz win 2000 og XP - og den kan "næsten" se alle 80 GB

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 15-10-05 10:58

Eyvind.. bare husk at med FAT32 skal en stor disk opdeles i partitioner af 30-35GB når der anvendes Windows styresystem. Under Windows går der kludder i FAT32 diskes allokationstabeller, når de er større og fyldes op med mange filer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-05 11:07

Ja JensT - men jeg har set (her på forum) at HD bliver til RAW format og ulæselige. NTFS / USB er altid med i billedet når det sker.