/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
kan man finde en ip adresse.
Fra : karstenhou
Vist : 629 gange
200 point
Dato : 14-10-05 14:03

På mit arbejde har vi et offentligt forum hvor der kan diskuteres arbejdsting. Der er en der chikanerer forummet. Er det muligt at finde vedkomnes ip adresse.
kh

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-05 14:07

Det mener jeg bestemt ikke man kan som privatperson. Politiet, og teleselskaberne kan, men de oplyser den ikke bare til privatpersoner - så vidt jeg ved -

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-10-05 14:18

offentligt forum på arbejde ??? Lyder som om det er internt - men er det frit tilgængeligt for andre er der ikke meget i kan gøre. Omvendt - er det en der bryder ind - så skal det meldes - forudsat i har sikkerheden i orden og ikke selv har inviteret vedkommende.
Nordsted1 har ganske ret i sit indlæg - og der skal en del til før politiet tager imod en anmeldelse og gør noget ved det .
Den der holder forummet vedlige har vel egentlig bootrettighed hvis der klages - prøv at undersøge det - evt på den måde at der spærres for vedkommendes ip-adresse så chikanen ophører.

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 210 point
Dato : 14-10-05 14:30

Når man har et forum på nettet, så er det ALTID muligt at finde et IP nummer på den person som skriver indlægget.
Det står simpelthen i den HTTP: header som der leverer meddelelsen in til forummet.

Med den nye terror pakke, så er det derudover blevet et lovkrav at dem som vedligeholder forummet, SKAL logge IP numre på alle indlæg.

Så som miritdk siger, så kan man let blokkere for den brugers IP nummer. Det er ikke nonget som man behøver at have de offentlige myndigheder til at hjælpe med.
Det kan straks værre vanskeligere, hvis spammeren har et dynamisk IP nummer, eller hvis spammeren benytter en anonymiserende proxy server, eller ligefrem har hacket sig ind i et par hundrede pc'ere som han kan fjernstyre.

Men prøv først at kontrollere om der i forum loggen står det samme IP nummer for spammeren.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 14-10-05 14:32

Det kan du godt, hvis du har adgang til sitet som webmaster/administrator. De fleste ´"besøgs-countere" har funktion, der logger ip-adresser. Men du kan ikke få oplyst hvem der står bag, uden en dommerkendelse

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-10-05 14:32

ja for søren da Per - tror jeg trænger til en lur *G*

Godkendelse af svar
Fra : karstenhou

Dato : 14-10-05 19:09

Tak for svaret Per.Frederiksen.