/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
garn der fælder
Fra : duidelik
Vist : 3366 gange
40 point
Dato : 13-10-05 18:42

jeg har strikket et sjal af noget lækkert, tyndt garn, som desværre fælder en hel del - har hørt noget om at man måske kan vaske det i håndsæbe - er der nogen, der har en ide om det? eller hvad kan man ellers gøre?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-10-05 20:48

Hej duidelik.

Jeg vil pointere at jeg intet ved om garn, selv!
Men en veninde havde gjort det samme som du - strikket et sjal i noget garn der viste sig at fælde meget, hun vaskede det i hårbalsam (lyder mærkeligt i mine ører) - men hun sagde at det havde hjulpet.
Som sagt har jeg ikke selv nogen erfaring - blot denne 'andenhånds'

Men rigtig meget held og lykke med det - pokkers stort arbejde, så jeg kan godt forstå at du er lidt trist over det.

Venlig hilsen vil.du

Kommentar
Fra : duidelik

Dato : 13-10-05 20:54

hej vil.du

tak for dit svar... jamen det lyder jo lidt hen i retningen af, hvad jeg havde hørt, så måske den er god nok? jeg prøver skisme tak tak

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 13-10-05 21:58

Hejsa..ja det lyder plausibelt..kan huske fra min ungdom, da mohair var moderne, der vaskede vi det i shampoo..men prøv balsam og se om ikke det hjælper

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-10-05 22:12

Hej igen.

Hvis det virkelig virker, så er det da helt utroligt, meeeeeen man skal nok ikke 'kimse' af de gode gamle husråd (hvor dÅmme de så end lyder).

Jeg håber du vender tilbage og fortæller - ikke OM det virkede - men AT det virkede

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-10-05 22:15

Åhhh Mangorossa - jeg må liige sige at jeg husker tydeligt mohair (hmm...var det egentlig det samme som 'angora'?) - jamen jamen...det er godt nok maaange år siden - men nøøj hvor var det blødt og dejligt. Jeg havde sådan en lille...hvad hed de nu? Sådan en slags 'minitrøje' - altså ikke en trøje helt til taljen...og med korte ærmer..nej jeg kan ikke huske hvad de hed men jeg var overlykkelig da jeg fik den, havde ønsket den SÅ meget *suk* - det var dengang

Tak for en tur i nostalgiens drømme og venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 13-10-05 22:20

Ja ikke

Du mener ikke en sjælevarmer vel? ...jeg er jo ung helt tilbage i 70'erne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-10-05 22:27

vil.du... hed den en bolero, jeg husker godt angora, det var lige som du beskrev det, jeg syntes bare det var synd, når der blev strikket til babyerne i det, de fik det altid i næsen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 13-10-05 22:47

Nordsted1, ja du siger noget ..uff, det er bare så synd. Jeg har egentlig aldrig brudt mig ret meget om angora, jeg får det nemlig også i næsen *GG*
Jo jeg har strømper i det..det er tilpas langt væk fra næsen

Kommentar
Fra : duidelik

Dato : 13-10-05 23:07

hej alle :) jeg vil straks i morgen forsøge at vaske mit dejlige lysegrønne sjal i shampo eller balsam - måske begge dele - og skal nok vende tilbage med nærmere info :) for som du siger, vil.du, så skal man altså ikke altid kimse af de gode gamle husmorråd...

vi høres ved

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-10-05 23:09

JÅÅÅÅW, sørme ja, det var en 'bolero'
Jeg husker den faktisk, som det KUNNE være en 'sjælevarmer' som man kender den i dag - kors..man føler sig som en fra stenalderen nu.

Ejjjj - når man så kiggede til siden, så kildede den i næsen

*suk*

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 13-10-05 23:30

vil.du ja, vi er ved at være dem vi dengang kaldte "de gamle" hø hø

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-10-05 00:26

Såså mango, nu ikke for mange sandheder på bordet, hvis du bliver ved kommer du i seng uden aftensmad!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-05 08:22

Det er da heldigvis kun udenpå vi bliver ældre

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-10-05 10:22

Udenpå?????????

Man kan ikke se på mig at jeg er en dag ældre.........

end igår

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-05 10:49

mangorossa.... du har ret, jeg har lige undersøgt sagen, og fundet ud af, at mit spejl har forringet billedkvalitet, så det var altså ikke mig der var begyndt at blive rynket (tror du jeg skal have briller?)

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-10-05 12:04

.o0....(Ak ja, spejle er ikke hvad spejle har været....)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-05 12:29

Vil.du.... spejle har det med at krympe med alderen, de bliver smallere og smallere, og man ligner også mere en rosin end før i tiden

Kommentar
Fra : duidelik

Dato : 14-10-05 14:14

hej igen herinde...
jeg har nu vasket sjalet i shampoo... ikke nogen større succes - det lader i hvert fald ik t at ha gjort en forskel... øv øv - prøver måske balsam
ha en go weekend
Dorthe

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-10-05 14:39

Dorthe..øv øv..prøv balsam..imens hygger vi videre (håber det er ok? )

Nordsted...jow, tror bestemt det er briller du trænger til. Og ærligt? Spejle bliver vel slidte som alt andet !

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-05 14:39

ej, hvor ærgeligt at det ikke kunne løse problemet, så må vi da håbe at balsamen kan

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-10-05 15:08

Jeg har også hørt noget om at komme sjalet i fryseren...

Mohair er kunststof og angora er natur (angora kaniner).

Oh, jeg arvede en bolero af min søster, som hun selv havde strikket.

Vi strikkede meget dengang - skønt at se, at man er begyndt igen!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-10-05 15:09

Mange strikkede babytøj dengang - det gør de også i dag - men til deres børnebørn