/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Destillation af havvand
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 729 gange
30 point
Dato : 11-10-05 13:48

Er der nogle, der ligger inde med en opgave om destillation om havvand, eller evt. kan hjælpe mig med at fremstille en sådan? Jeg skal bruge den i morgen, så det haster rimelig meget. Jeg havde tænkt på noget i stil med titrering

Kommentar
Fra : trol413

Dato : 11-10-05 13:55

Prøv at ring Lindøværftet. Munkebo. I alle skibe sidder der filtringsanlæg til ferskvand.

trol413

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-05 15:36

Kog det, saltet bliver i bunden af gryden, og ferskvandet er på undersiden af låget, så gælder det bare om, at "fange" vandet. Evt. hold låget lidt på skrå, og så indimelem hælde vandet fra

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 11-10-05 16:05

Synes, du skal slette dit spørgsmål under kemi. Så har du noget at gøre godt med senere.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 11-10-05 16:22

Nordsted1
Der er vel meget mere end salt i det vand, der skal filtreres fra??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-05 16:26

Det var mine unger der sagde, at den metode var god nok, den havde de brugt på gymnasiet, jeg plejer ikke selv at
destillerer

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 30 point
Dato : 11-10-05 16:47

Det jeg tror du er ude efter er en såkaldt EVAPORATOR dette er en fordamper som skiller alle stoffer fra en væske ved fordampning i dette tilfælde hav vand .Produktet du får ud af en sådan er rent vand uden nogen sikrings stoffer-På mange skibe som sejler uden at løbe til havn ofte har de en sådan monteret -jeg har selv været med til at monter nogle stykker på fiskebåde -Jeg fik af folkene at vide at det vand som kommer ud af sådan en er ikke godt for ex tænderne hvis det bliver brugt over lang tid-Derfor plejer man at starte denne i god tid og blander det "nye" vand med det man har i tankerne-der fåes dof et pulver at tilsætte som inde holder alle de ting(kalke-salte m m ) som kroppen har brug for.

Håber at det var dette du lurede på

mvh sverola

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-05 17:33

Denne opskrift bruges nede sydpå til at lave drikkevand.
Citat
Kog det, saltet bliver i bunden af gryden, og ferskvandet er på undersiden af låget, så gælder det bare om, at "fange" vandet. Evt. hold låget lidt på skrå, og så indimelem hælde vandet fra

Det er et Dansk firma som i 60'erne lavede dysserne som forstøvede havvandet og solen klarede resten. Firmaet hed Dansk Gartneri Teknik.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 11-10-05 17:40

I bjæleken til venstre kan du læse lidt om metoder i afsnittet om vandbehandlingsprosser:

http://www.hoh.dk/07_sektorer/swro.htm

Zigg99

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-05 17:46

Ta en tur til de Kanariske øer og se på de store anlæg der.
Nogle anlæg til dampkedler bruger kaustisk soda i processen.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 11-10-05 17:54
Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-10-05 20:44

Den gang da jeg sejlede havede vi en såkaldt evaparator der destilerede søvand til ferskvand.Vi lavede mange ton vand i døgnet,og vi destilerede vandet på ca 60 grader celcius.Pga.at vi destilerede i undertryk.Mener at vi brugte kølevand fra hovedmotoren til at varme vandet.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 16-10-05 17:17

Tak for svaret sverola. Det var lige præcis det, jeg ledte efter

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 16-10-05 17:27

Selv tak..........Bare fint at kunne hjælpe

mvh sverola