/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Overfladebehandling af malet bord
Fra : l.Wils
Vist : 6932 gange
100 point
Dato : 11-10-05 12:55

Jeg har malet mine møbler hvide men problemet er at bordpladen ikke er til at rengøre,
det er som om at kaffepletter og lignene suges ned i malingen.
Er der en overfladebehandlng man kan give, eller er det en fokert maling der er brugt
Jeg har malet med "lady interiør halvblank 40 vandfortyndbar" efter råd fra farvehandeleren.
hilsen L.W.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-05 13:34

Det lyder som om du er nød til at lakerer det ;-(

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-05 13:49

Ja, jeg vil mene det er en forkert maling.

Det du har brugt er vandbaseret halvblank, og det er ikke så modstandsdygtigt at det kan modstå pletter på en bordplade.

Den slags maling er kun lettere vaskbart.

Du skulle nok have brugt en alkydmaling, altså oliemaling.

Som det er nu, er den eneste løsning at lakere bordet, men resultatet bliver jo ikke godt, hvis der er skjolder efter pletter, som du ikke kan fjerne.

Så er løsningen kun at slibe bordet ned og starte forfra.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-05 14:51

Den vandfortyndbare Lady interiør er lavet primært for, at imødekomme kravende om miljøvenlig maling og da den har bedre sammløbningsevne end andre vandfortyndbare malinger er den rigtigt god til maling af møbler. Den er lavet på olie lige som flere af Jotuns andre vandfortyndbare malinger, men jeg tror simpelthen at det er fordi du har valgt en mat maling, at det ikke kan holde på bordpladen. Du bliver nok nødt til at bruge en maling med mere glans for at gøre den mere rengøringsvenlig eller måske skulle du få lavet en plade i hårdt materiale at lægge ovenpå, måske glas. Trods alt en billigere løsning end et nyt bord. Tag for øvrigt da en snak med farvehandleren der har rådet dig dårligt m.h.t. bordpladen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-05 14:54

Dova, lige en sidebemærkning. Vandfortyndbar og vandbaseret er ikke helt det samme. Vandbaserede er normalt akrylbaserede mens vandfortyndbare godt kan være lavet på olier. Man kan kalde de vandfortyndbare for vand emulgerende, som du nok kender fra motorrens der kan opløse olie og skylles væk med vand.
Ellers er vi da enige.

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 11-10-05 18:37

Nu er det jo aldrig forsent at lave om, med en anden maling, og hvad lak angår må jeg vide om det ændre farven? og hvlken lak der skal bruges?.
btw. mit bordplade er stadig fin fordi jeg har lavet forsøg på et kaffebord der aligevel skal skiftes ud.
L.W.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-05 20:49

Lak tror jeg ikke rigtigt på i denne situation, men vil du have en stærk maling skal du have fat i en alkyd emaille der er beregnet til at male på en træbåd. Finishen kan blive virkeligt flot især hvis man anvender den rigtige pensel eller filtrulle, evt malepude da visse typer trækker luftbobler når man ruller.
Hempel og International laver disse stærke malinger.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 12-10-05 14:57

Hvis du vil have et godt resultat med blank maling, så brug den i et ret køligt og støvfrit rum og træk den på med malepude. Det støvfri siger sig selv; det kølige skyldes, at så har du lige lidt flere minutter at trække malingen glat ud, før den begynder at trække skind. Det gælder i særdeles høj grad hvis du bruger akrylplastemalje med glans 80-90. Til gengæld er resultatet ret modstandsdygtigt mod det meste. Jeg har da ikke herhjemme fået besked på at lægge nyt på et par køkkenpaneler og en vinduesplade, som har fået behandlingen for 4 år siden. Ellers er jeg mest til ægte oliemaling med tørretid og det hele, men uden terpentin af nogen art.
mvh.
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-10-05 14:59

Sådan noget interiørmaling er til interiør, ikke til arbejdsflader. Altså til pynt, ikke til brug.

Godkendelse af svar
Fra : l.Wils

Dato : 12-10-05 23:21

Tak for svaret pbp_et.
D
et lydder som om det er de hel rigtige
hilsen L.W.

Kommentar
Fra : BjarneD