/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Kommentar til tippet Chokoladenarkoman
Fra : Backtee
Vist : 826 gange
1 point
Dato : 11-10-05 11:02

DÅRLIGT TIP

Det at du har lyst til chokolade sidst på dagen er ikke noget du nødvendigvis skal adlyde, du skal istedet sørge for at spise fornuftigt således at du ikke går sukkerkold sidst på dagen, det er det sker for dig

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-10-05 11:26

Enig

AMP

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-05 11:47

En 'madpakke' bør bestå af mad ..ikke slik. Et stykke (knæk-)brød med mager ost eller en rosinbolle med smør (..hvis det absolut ska' være 'slik-agtigt') er en langt sundere og mættende løsning.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-10-05 12:09

Skal man endelig give efter for chokoladetrangen, skal man ikke spise marabou, men derimod investere i et stykke kvalitetchokolade. Og med det mener jeg selvfølgelig et højt kakaoindhold, men også chokolade, der kun er baseret på kakaosmør.
Spiser man sådan et stykke om dagen stimuleres forbrændingen og man får en god dosis antioxidanter - og forebygger hjerte-karsygdomme... Jow, chokolade er god for mange ting, men ikke marabou-varianten

Vaxen

Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 11-10-05 13:10

Backtee & Molokyle - Selvfølgelig skal man da sørge for at spise ordentligt, dvs. regelmæssigt - morgen, middag og aften + mellemmåltider, undgå tomme kulhydrater og for meget (især animalsk) fedt. Det synes jeg er indiskutabelt.
Og ja, knækbrød med mager ost er et udemærket mellemmåltid, men har du selv prøvet at hive sådan en fætter op af tasken efter 8 timer? Og spise den i bussen?
Rosinbollen med smør - hmmm. Smørret er animalsk fedtstof, det bør de fleste mennesker skære ned på, uanset om de vil tabe sig eller ej. Har forøvrigt klaret mig fint uden hverken smør eller minarine på maden de sidste 10 år.
Rosinbollen uden smør - mætter da udemærket, og er et godt mellemmåltid. Bortset lige fra, at den nyere forskning pejer på at vi får aaalt for mange kulhydrater fra hvidt brød, pasta m.m.
Mit tip var ment til chokoladenarkomaner - de af os, der har en overvældende trang til netop chokolade - ikke vingummi, sodavand eller wienerbrød. Lidt a la trangen til kaffe eller smøger. Det synes jeg også fremgår af overskriften. Ikke "Tab 10 kilo med Marabou-diæten" men et tip til, hvordan man kan klare sig igennem en slankekur eller kalorietælling til hverdag uden at det bliver alt for surt.
Vaxen anbefaler kvalitetschokolade - det synes jeg da er en rigtig god idé. Nu var det bare Marabous næringsdeklaration, jeg havde inden for rækkevidde. Den er forøvrigt også baseret på kakaosmør, men har måske et højere sukkerindhold end Kvalitetschokoladen... Vaxen, du skulle vel ikke ligge inde med en tom pakning af noget, du vil anbefale???

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 11-10-05 13:36

Hvis du sammenligner det med trangen til smøger så er vi jo inde i et decideret misbrug, synes du så ikke det er bedre at arbejde med at fjerne misbruget fremfor at finde måder at dyrke det på?

Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 11-10-05 14:54

Udbyder du kurser???
Jeg anser nu ikke mit chokolade"misbrug" for at være mit mest presserende problem for tiden. Pointen er jo netop, at jeg har fundet en måde at styre det på. Når det er sagt, så tror jeg faktisk, de fleste overvægtige mennesker er "madmisbrugere" altså, at der er én eller anden psykologisk binding til det, man spiser. Ellers ville der vel ikke være så mange problemer forbundet med at tabe sig og holde vægten. Hvis man udelukkende betragter det, man putter i munden som benzin til kroppen, er der jo intet motiv til at spise mere end man forbrænder.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 12-10-05 10:14

Jeg udbyder kurser, men i første omgang kun omkring rygestop

Jeg ved til gengæld at den metode jeg arbejder efter har haft stor succes for "madmisbrugere" og der findes en bog som har hjulpet mange mennesker, den er ikke oversat til dansk men kan købes i større forretninger eller via nettet.

"The Allen Carr Easy way to lose weight"

Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 12-10-05 10:47

Jeg har en vis skepsis overfor at betale for noget, der kalder sig "Easy way"...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-05 16:59

MarleneP -> Jeg har endnu ikke hørt om 'faren' ved at spise animalske fedtprodukter deriblandt smør, i mådeholdent indtag (..en smule på en rosinbolle). Faktisk er det en af vore hoved energikilder mht. kalorie indtag specielt i vort nordiske miljø (..spørg grønlænderne eller folk der arbejder udendørs.) ..i titusinder af år. Uanset hvad 'kosteksperter' prøver at binde dig på ærmet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 12-10-05 18:00

Hvis du skal tabe dig lyder min regel nr. 1: Tillad dig ALDDRIG at blive sulten ----
spis før du når så langt....

og Grønlændere skal have meget animalsk fedt - os andre danskere mindre, og vi må da indrømme at vores kroppe er vant til animalt fedt og har været det gennem århundrdede.. vi skal blot huske at vi bevæger os mindre nu end tidligere ... og derfor må indtage mindre.... det er ikke dårligt for os...

nå øhh det var chokolade vi kom fra... jeg stopper her...

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 12-10-05 21:46

MarleneP

Det kan jeg godt forstå, og jeg forsøger heller ikke at sælge dig noget, men du spurgte og jeg svarede

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 13-10-05 06:17

Jeg vil osse lige indskyde en kommentar, jeg mener helt bestemt at jeg har læst engang at man godt kan blive afhængig af chokolade, personligt har jeg lært at styre trangen, men synes helt bestemt at jeg bliver mest overmandet i ugen med menses.
Den dyre chokolade jo den smager pragtfuldt, jeg har ikke gemt indpakningen så jeg er heller ikke i stand til at oplyse om hvad den indeholder.
Ellers vil jeg osse sige at vi vel er madmisbrugere ellers vejede vi ikke for meget, jeg er i behandling for min panikangst og det har jeg haft i mange år, og jeg har meget nemmere ved at gennemføre min kostomlægning nu.
Jeg har simpelthen dulmet min angst igennem årerne med chokolade, sukker eller alkohol.
Jeg mener selvfølgelig ikke at alle overvægtige har et angst problem, men vil man overvægten til livs tror jeg at det er en rigtig god ide og kikke indad for at se om man har noget man dulmer..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-10-05 06:29

Ps. Rent bortset fra det, er der også mælkefedt i chokolade. Chokolade er nu heller ikke et entydigt usundt produkt ( http://www.kursus.kvl.dk/shares/fagform/300_materialer/Chokoladeartikel.pdf ), men energifordelingen er usund, hvis chokolade bruges som mellemmåltid. Da er brød bedre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 13-10-05 08:27

Molokyle - linket virker desværre ikke. Kan man gå ind og læse artikler hos landbohøjskolen?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-10-05 10:20

Molokyle, det handler ikke om mængden af fedt i chokolade - det handler om kvaliteten af chokoladen. Der tilsættes mælkeprodukter for at spare på de gode varer - nemlig det rigtige kakaosmør.
Mælk er noget skidt at putte i en menneskekrop - specielt hvis man vil tabe sig, og det gælder alle mælkeprodukter, også de fedtfattige.
Spiser man den gode kvalitetschokolade - som jeg desværre ikke har nogen indpakning af, da jeg ikke selv tåler chokolade (snøft), få man alle de gode stoffer, som findes i det.
Chokolade er skam rigtig sundt! I de rigtige mænder, lligesom det gælder den gode rødvin

Man høvs skam ikke at være så fedtforskrækket for at tabe sig - man skal bare skære det gale væk

Vaxen

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 13-10-05 10:28

Vi skal have 20 g fedt om dagen for at kroppen kan fungere optimalt. Sundt fedt er selvfølgelig det bedste - planteolier.

Men chokolade vil nu aldrig kunne blive et godt mellemmåltid, derimod er det på linie med et glas rødvin, noget ekstra man tager.
Som molokyle skriver, energifordelingen er usund, hvis det skal bruges som et mellemåltid...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-10-05 10:37

Jeg har tabt 23 kg - det tog omkring et år. Jeg har spist slik, chokolade, fed mad og gjort alt det, som sundhedsapostlene siger, at man ikke må, hvis man skal tabe sig...

Synderen er brød - især hvidt brød og alt, der indeholder hvede.

Prøv selv - det giver et vægtab på et par kilo om ugen hvis man konsekvent holder hvedemel væk fra sin kost. Og kan man nøjes med de to kilo pr. uge, så kan man spise, som man lyster ved siden af. Vil man dog gøre livet lettere for fordøjelsen, så fjerner man alle mælkeprodukter og skærer ned på det hvide sukker....
Og så er der altså både plads til chokolade, rødvin og bacon

Det sjove ved dette trick er, at ingen rigtig tror, det kan være sandt - det er åbenbart for simpelt... Men tro mig! Prøv bare en uge.....

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-10-05 11:21

Hmmm.... ved ikke hvorfor det ikke virker, men her er det som HTML henvisning :

http://66.249.93.104/search?q=cache:3AIQZ3WvNkwJ:www.kursus.kvl.dk/shares/fagform/300_materialer/Chokoladeartikel.pdf+&hl=da

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-10-05 11:24

*.pdf siden er nok flyttet/nedlagt, men befinder sig stadig i Google's cache

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 13-10-05 11:37

Tak Molokyle...
og Vaxen, ja for nogen virker det at fjerne alle hvide ting, mel, pasta, heroin, sukker og brød.. og andre som mig f.eks. er jeg også nødt til at fjerne alt dyrisk - undtagen sex, det skal så til gengæld være 3 gang om dagen ½ time før hver hovedmåltid...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-10-05 11:55

ARJ.... jeg er da helt sikker på, at det er derfor det går så langsomt med de sidste fem kilo... Tror liiiige jeg har noget, jeg skal "snakke" med gemalen om, når han kommer hjem...

Livet er herligt

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-10-05 12:04

Som I kan se ( http://frip.dk/molokyle/temp/charlottenlund.jpg ) hører jeg til de heldige, der kan spise hvad der passer mig
Alligevel foretrækker jeg 'lødige' madvarer frem for junkfood og slik. Jeg har dog en vis svaghed for skærekager af alle slags ..også de med chokolade

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 13-10-05 12:13

Kors, hvor er du bare tarvelig - det er unfair og snyd og alt muligt andet

OK, der var også engang, jeg kunne spise, hvad jeg ville, men så ændrede det sig, da min krop holdt op med at producere østrogen og sikkert også andre hormoner...
Nu er jeg nødt til at motionere dobbelt så meget som før for at holde vægten... eller spise 1000 kalorier om dagen, men det vil jeg ikke udsætte mit luksuslegeme for...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-10-05 12:15

Du er ski et heldigt asen molokyle.... Den der citronmåne kan drive mig til vanvid... kaffe med masser af mælk og en lille sjat sukker... eller en hjemmelavet Latte...Og så en citronmåne til deling.... mums....

Nææ, det er bestemt ikke os alle beskåren...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-10-05 12:23

Ok. Det skal dertil siges; jeg cykler mindst 20 km. om dagen

Jeg spiser kun yougurt evt. med lidt müslii om morgenen (..udover kaffe m. sukker) og ét stort varmt aftenmåltid.

Bliver jeg sulten i løbet af dagen? Tjaeh... en stykke hvidt blødt brød med smør eller et stykke skærekage. Gerne skyllet ned med ½l. kakaomælk ..rigtig usund kombination, men godt oven på cykelturen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 14-10-05 13:28

Aarrhj Molo! Og så prædiker du moral over andres chokoladenarkomani!
Hmmm. Som tenager havde jeg en veninde, der hvar dag efter skole indtog 2 romkugler og 4 snøfler på vejen hjem, og derhjemme 6 franskbrødsmadder, halvdelen med chokoladepålæg, resten med syltetøj. Hun var tynd, nærmest lidt anæmisk at se på... Nogengange er verden ikke retfærdig...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-05 14:29

MarleneP -> Jeg prædiker aldeles ikke ...dette overlader jeg til præsterne, helseguru'er og andet godtfolk

Jeg fremkommer blot med veldokumenteret fakta

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 20-10-05 22:31

Ja, jeg synes også, at det er unfair. I min familie er jeg den, som dyrker mest motion, og det er mig, som går op i at spise sundt og fedtfattigt. Min storebror og lillesøster spiser, hvad det passer dem, de dyrker halvt så meget motion som mig - hvis ikke mindre - og de er slanke og flotte at se på.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 20-10-05 22:32

Ja, jeg synes også, at det er unfair. I min familie er jeg den, som dyrker mest motion, og det er mig, som går op i at spise sundt og fedtfattigt. Min storebror og lillesøster spiser, hvad det passer dem, de dyrker halvt så meget motion som mig - hvis ikke mindre - og de er slanke og flotte at se på.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 20-10-05 22:32

Ja, jeg synes også, at det er unfair. I min familie er jeg den, som dyrker mest motion, og det er mig, som går op i at spise sundt og fedtfattigt. Min storebror og lillesøster spiser, hvad det passer dem, de dyrker halvt så meget motion som mig - hvis ikke mindre - og de er slanke og flotte at se på.

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 21-10-05 10:04

ja nu syntes jeg lige at jeg vil indskyde en bemærkning, jo vi kender jo alle en masse mennesker som er udstyret med en luksus forbrænding, jeg er bl.a. gift med en af slagsen.
Men så her for et år siden ville jeg have at han skulle have tjekket sit kollesterol tal, han gik til sin læge, og han kikkede på ham, nærmest som om han var åndsvag, hvorfor i alverden skulle han tjekkes for det, som lægen sagde han var ikke i risiko gruppen, han er ikke overvægtig, han ryger ikke, nå hvis han nu absolut ville så skulle han jo tjekkes, og lægen fik faktisk et mindre chok for han havde faktisk forhøjede kollesterol tal og blev sat på kur.
Jeg er overvægtig og inden jeg lagde min kost om var alle mine tal normale, og jeg kender flere slanke mennesker der har forhøjet kollesterol tal, så hvad lægen går ud fra det ved jeg ikke...
Så moralen i det må vel være at det kan godt være at nogle mennesker kan fylde alt i deres krop af usunde ting, men det kan altså osse ramme dem i nakken på længere sigt.
Så jeg er altså for længst kommet mig over at være misundelig på tynde mennesker med deres superforbrænding, for man bliver nu engang det man spiser :( ;)

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 21-10-05 10:13

Det har du helt ret i slank er ikke altid lig med rask (og sund).

Man kan have fedt om hjertet, selvom man er slank.

Man kan også være i dårlig form selvom man er slank.

Det er nok genetisk betinget, hvor godt (eller dårligt) vi kan tåle forskellige fødevarer og hvor længe.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-10-05 10:39

Kollesterol tollerancen er også mere eller mindre afhængigt af individets gener. Nogle lever fint med et 'forhøjet' kollesteroltal andre dør som fluer. Min personlige mening om kollesteroltal er, at det er noget medicinalindustrien har blæst op vha. lobbyarbejde i lægemiddelstyrelsen, Kræftens bekæmpelse, folketing og presse.

Der er dælende mig penge i slankeindustrien og de lever 'fedt' på folks hysteri omkring kollesteroltal.

</MOLOKYLE>