/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
grafikkort ikke nok strøm
Fra : veffer
Vist : 795 gange
100 point
Dato : 10-10-05 18:48

hej.

Jeg har investeret i en ny pc, med at Nvidia 6600GT grafokkort, og alt kørte fint, indtil for 30min. siden, hvor min nividia poppede op med at den havde nedsat strømforbruget til kortet, da det ikke fik nok strøm, for at undgå systemnedbrud.

Jeg har prøvet et par gange at pc'en genstarter pludseligt, ved ikke om det har noget med det at gøre.
Men hvad kan jeg stille op? er det en driver fejl? jeg har spillet Collin MCrae rally 05 i dag, helt uden problemer. Så for mig lyder det som en driver fejl.

Hvad kan der gøres?

Kommentar
Fra : zibas

Dato : 10-10-05 18:54

hvor stor er din strømforsyning (PSU) til din computer ?? Alt under 400 watt er for lidt..

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 10-10-05 18:56

CASECOM ATX 300W... vil det sige hvis jeg køber en 450Wat så skulle det hele køre optimalt?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 10-10-05 18:57

Jeg har amd64-3000+
gforce6600gt
2x512 ram
300watt PSU ( ikke billig PSU )
Og alt kører helt fint.
Men jo, hvis du har en billig strømforsyning i din PC, eller hvis der sidder et Molex plug på dit grafikkort, så er det derfor.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 10-10-05 18:57

Hvilken strømforsyning har du i din PC? Kunne man forestille at strømforsyningen var for lidt og den burde være større?

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 10-10-05 18:58

Grafikprocessoren har nedsat ydeevnen til et niveau, der sikrer fortsat sikker drift, for at beskytte hardwaren mod eventuelle skader, og så der ikke sker systemnedbrud.

Det er hvad den siger!

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 10-10-05 18:59

jeg har som sagt en CASECOM ATX300W. og ved ikke om den er billig, da den fulgte med min pc.

Kommentar
Fra : zibas

Dato : 10-10-05 18:59

køb du en større psu. det er der hvor problemet ligger, hvor meget andet er der i computeren ??

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 10-10-05 19:02

det er en:

p4 3,2Ghz
1024 pc3200 ram
120Gb maxtor 8mb fluid
6600GT 128mb
casecom 300W
Asrock v88+ bundkort.

Kommentar
Fra : zibas

Dato : 10-10-05 19:04

der vil jeg helt bestemt sige at der skal en 450 eller 500 watt's psu, jo mere strøm du har jo bedre, de er ikke så dyre.. Held og lykke

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 10-10-05 19:05

jeg har fundet en som med mine øjne ser fin ud: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=157729

Nogen der kan sige go for den?

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 10-10-05 19:08

ups.. min 450W..

Så har jeg en her: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=156794

500W. men ved ikke om det kunne være noget?

Accepteret svar
Fra : zibas

Modtaget 110 point
Dato : 10-10-05 19:08

prøv at kigge på www.prishammeren.dk der er de noget billigere, der kan du få en 500 watt's til et par hundrede

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 10-10-05 19:24

okay. er der noget specielt man skal kigge på når man k'øber sådan en? udover Watt

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 10-10-05 19:34

jeg kiggede på denne her, som lyder fin: http://www.prishammeren.dk/shop/productinfo.asp?id=100227

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 10-10-05 19:45

hey jeg købte computer for ikke så lang tid siden, og stikket til grafikkortet sad ikke i.

den kom med samme besked om at ydeævnen var blevet nedsat.

Stikket (4-pins stik) skal sidde her http://www.sweclockers.com/html/recension/6_grafikkort/img/r9800pro/r9800pro_kort_power_large.jpg

tjek lige det før du køber noget.

Kommentar
Fra : ZebraDK

Dato : 10-10-05 19:48

Det grafikkort kræver ekstern strøm. Altså er det ikke nok blot at plugge det i bundkortet :)

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 10-10-05 19:50

det har jeg jo lige skrevet ZebraDK

var det ikke lidt dumt at skrive det igen???

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 10-10-05 19:50

tak for hjælpen dayworker24, men der sidder allerede et strøm stik der

Kommentar
Fra : ZebraDK

Dato : 10-10-05 21:59

Kig på tidspunketet dayworker..Ro på fætter!!

Kommentar
Fra : ZebraDK

Dato : 10-10-05 22:40

http://www.kandu.dk/dk/news/523721/groupid/30607
Dette giver dog stadigvæk ikke rigtigt nogen mening.
Jeg har selv det samme kort, og har brugt det i et par måneder uden problemer.
Nu får jeg den samme fejl, uden at have tilsluttet yderligere hardware der kan tage mere strøm
Men ydelsen er dog den samme i diverse test, så jeg ignorerer bare fejlen, og satser på at den bliver rettet i næste driver udgave.

Det har taget mig ca. 4 minutter at skrive dette indlæg, så hvis nogen har skrevet samme info, ell. lignede, og trykket enter i samme tidsrum (eller 4 minutter før) undskylder jeg MEGET!!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-10-05 23:27

Det er dog underligt med alle de svar at ingen har nævnt muligheden for at kortet bliver for varmt. Det er normalt det der er årsagen til at ydeevnen nedsættes.
Så vidt jeg kan se ud af den fejl der er beskrevet er der ingen melding om for lidt strøm.
veffer skriver den 10-10-05 18:58: ""Grafikprocessoren har nedsat ydeevnen til et niveau, der sikrer fortsat sikker drift, for at beskytte hardwaren mod eventuelle skader, og så der ikke sker systemnedbrud."".
Og det passer jo også meget fint at fejlen opstår når kortet har været på hårdt arbejde i en periode. Jeg ville personlig først prøve at skaffe n´bedre køling omkring grafikkortet.
ZebraDK skriver : ""Dette giver dog stadigvæk ikke rigtigt nogen mening.
Jeg har selv det samme kort, og har brugt det i et par måneder uden problemer.
Nu får jeg den samme fejl, uden at have tilsluttet yderligere hardware der kan tage mere strøm
Men ydelsen er dog den samme i diverse test, så jeg ignorerer bare fejlen, og satser på at den bliver rettet i næste driver udgave."" Dette tyder lige præcis også på at køleren er lige til øllet, og så når der opstår en lille smule støv hist og pist, bliver kølingen for dårlig.
Lav et lille eksperiment som følger: Tag siden af kabinettet eller hiv compen helt ud af kabinettet afhængig af hvordan det er opbygget, stil så en almindelig blæser op ved siden af og lad den blæse ind omkring grafikkortet, hvis dette hjælper er årsagen helt klart varme.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 10-10-05 23:47

Derefter indsæt Zalman

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : ZebraDK

Dato : 11-10-05 05:18

"The NVIDIA System Sentinel is reporting that the NVIDIA powered graphics card is not receiving sufficient power."
Det er en del af fejlmeldingen :) Og godmorgen.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 11-10-05 16:44

Det lyder som om at det er jeres kort som er noget snot.
Jeg har det som jeg har skrevet længere oppe, og kortet har ikke et molex plug!!
Ingen problemer med det overhoved.
Kan det være jeres motherboard som ikke levere nok strøm, eller er det måske ripplespænding fra jeres strømforsyning?
Er der jordforbindelse på jeres PC, og har i lysstofrør nogle steder i huset? De laver støj i kablerne.
PCere brokker sig over underlige ting engang imellem.

Hvis der ikke er nok frisk luft til jeres PSU, så kan den ikke lave nok strøm, selvom det er en 500 watt!
500 Watt peak...! Ligesom en billig forstærker til et anlæg.
Mit forslag, fjern DVD drevet, diskettedrevet osv osv, og kun behold stræmstikkene i de ting som virkelige SKAL bruges.
Og test så bagefter. Virker det, så er der PSUen, 500 watt eller ej.
P4 CPUen sluger rigtig meget, langt mere end AMD.

Godkendelse af svar
Fra : veffer

Dato : 03-11-05 16:14

Tak for svaret zibas.