/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
forstærk signal
Fra : fh1dk
Vist : 3325 gange
100 point
Dato : 10-10-05 11:23

Jeg har ikke signal nok på mit trådløse netværk (D-link), den viser signal er lavt, gætter på at signalet ikke kan komme igennem beton mv. - så nu vil jeg hører om man kan købe en slags forstærker til give signalet mere power. Hvis man kan købe sådan en fætter, hvad koster og hedder den?

Kommentar
Fra : KingDiamond

Dato : 10-10-05 12:16

Beton burde ikke være et problem. Men måske hvis den står lige opad noget metal, så suger dette signalet. Prøv at flytte lidt rundt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-10-05 15:37

Det du skal bruge er en "repeater", men den er ikke tilladt her i lille danevang.
Du kan også vælge at sætte en ekstra antenne på, med en egenforstærkning. Se her:
http://www.microlan.dk/shop/products/productinfo.aspx?productid=ML-AO5-RSMA&menuid=WLAN&level=1 kun 59 kr. + moms = 73,75 kr. (en udemærket antenne, har selv to af dem)
Prøv også at se inde i din routers opsætning, om ikke at du kan justere senderstyrken op?!

Angående benton mure, hvis det er støbebenton, så er der i reglen også jernarmering i den. Hvis det er letbenton, så er det som regel elementer der er muret op. Det vil du kunne høre hvis du banker på væggen.

Kommentar
Fra : frier

Dato : 11-10-05 07:16

Jeg havde tidligere problem med rækkevidden på mit WLAN bestående af en bærbar PC (HP nc6000) og et Access point fra D-Link (700-AP). AP'en er tilknyttet en Linksys Router.

Det løstes meget simpelt ved at stoppe DHCP service og manuelt konfigurere IP-numre.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 11-10-05 08:39

severino@
Det er støbebeton for den ene computer står i kælder, og skal delvist række gennem fundamentet (bor i hus med forskudte planer) - den antenne du linker til kan den bare sættes til computer/router?

Øh routers opsætning, ikke lige min stærke side - er det der jeg har lavet koder og lign?

frier@
Det lyder som det er lige til, men er ikke så stærk i

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 11-10-05 10:36

Lad mig gætte at du har sat antennen som mange wireless brugere - fulstændig tilfældigt og bare den peger op ad ???

Hvis du kigger på signal profilen på din antenne på din d-link - formoder det er en omni-antenne som på min egen d-link - en enkelt pind eller 2 -
så sender antennen ikke signalet ud i kugle form men nærmere en ellipse - med kræftigst signal ud fra siden af antennen ==|== - så mit umiddelbare forslag er vip antennen enten i 45 grader - eller så den ligger vandret.

Beton, mursten, vandrør og diverse elektriske ting kan sagtens dæmpe - der er jo en grund til der er forskel på rækkeviden mellem indendørs og udendørs !!

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 11-10-05 10:37

Alternativ - skaf en anden antenne - eller lav en selv - http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 11-10-05 12:44

T_seberg du har nok fat i noget rigtigt der

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 12-10-05 21:03

Det er givet vis det billigste at lave en antenne selv, men det kræver så at man ved noget om antenner. Det er høje frekvenser der er tale om, og det kræver en meget nøjagtig afstemning af antennelængden, for at opnå maximal udbredelse.
Jeg vil forslå at du evt giver lidt mere for en god antenne, evt en retningsbestemt som du så retter ind mod den anden computer.
Den nævnte antenne bruger SMA stik, som også sidder på D-Link routeren. - Men ellers skal du lige gøre opmærksom på, at den skal kobles på en D-Link, så du evt får en adapter som tilpasning.
(For at gøre forvirringen komplet, så arbejdes der med tre forskellige stiktyper inden for netværk, hvor SMA er den mest brugte til det udstyr som vi arbejder med privat).

Du skal ind i routerens menu under wireless, og se om hvordan den er sat i senderstyrke. Normalt bliver de leveret med indstilling på omkring 50%'s senderstyrke.

Godkendelse af svar
Fra : fh1dk

Dato : 14-10-05 14:28

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 14-10-05 14:30

også tak til alle jer andre