/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Intern lagerstying(summasumarum)
Fra : kaarina
Vist : 584 gange
50 point
Dato : 10-10-05 09:34

Hej.

Findes der en smart måde at styre ens lagerbeholdinger internt. Vores virksomhed sælger færdige produkter, men før vores produkt kan fremstilles, er vi nød at anskaffe varer for færdiggørelse. Når jeg køber varer hos en leverandør, så laver jeg en købsfaktura, helt fint, men så skal jeg fremsende disse samme varer til fabrikken for at de kan fremstille vores produkt. I følge summasumarum, skulle jeg nu lave en salgsfaktura for at beholdingen på lageret reguleres automatisk, men jeg sælger ikke disse varer. Hvad skal jeg gøre?

Hilsen
Kaarina

PS. Findes det noget godt læsestof om disse emner ( udover summasumarums manual som medfølger med programmet )?

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 10-10-05 11:00

Du skal i virkeligheden benytte et produktionsstyringsprogram....der trækkes materialerne ved produktionen....

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 10-10-05 11:55

Hej bvh,

Tak for svaret, men det kan jeg ikke fordi vi har ikke nogen produktion hos os selv. Vores produkt består af flere dele og bliver produceret dels forskellige steder i Danmark og dels i udlandet. Vi står for salget af den færdig produkt, men vi skal sørge for at de forskellige dele bliver sent til fabrikken for færdiggørelsen af produktet.
Håber dette kan førstås.

Kaarina

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 10-10-05 13:05

Du må skulle oprette nogle interne overførselsbilag.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 10-10-05 13:05

Det ændrer sådan set ikke på situationen at produktet fremstilles hjemme eller andre steder, hvis det er jer, der skal levere materialerne...
I skal have en produktionsstykliste, der beskriver materialeforbruget for de dele der skal produceres...
Denne liste reducerer lageret ved produktion..... mvh bvh
(mit firma sælger rent faktisk produktionsstyringer og vi har flere kunder der producerer på samme måde som jer).....

Accepteret svar
Fra : mariafrederiksen

Modtaget 50 point
Dato : 10-10-05 19:30

Summasumarum kan ikke håndtere den problemstilling, så der skal du have fat i noget andet. Summasumarum er jo kun for meget små handelsvirksomheder, og dur ikke, når der kommer blot den mindste smule lager/samlelister/styklister ind.

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 11-10-05 08:54

Hej bvh,

OK, tak for dit råd og måske vi vender tilbage til dig.

Att. mariafrederiksen, tak for dit info det var meget viktigt, nu ved jeg at vi ikke kan bruge summasumarum.

Hermed er emnet afsluttet.

Hilsen
Kaarina

Godkendelse af svar
Fra : kaarina

Dato : 08-11-05 15:05

Tak for svaret mariafrederiksen.

Undskyld at jeg er lidt sent med at acceptere svaret, men det var lige det jeg spurgte om summasummarum.

Hilsen
kaarina