/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forskel i afgift på gule og hvide plader
Fra : aepet
Vist : 1976 gange
40 point
Dato : 10-10-05 09:02

Jeg købte en golf for ca. 3 år siden - frisk importeret fra tyskland - og fik den på gule plader. Nu vil jeg så gerne have den på hvide plader og vil gerne vide om det kan betale sig at omregistrerer den eller om det er billigere at købe en der er på hvide plader? Har ladet mig hører at jeg skal betale fuld afgift igen - altså at den del jeg betalte for at få den på gule ikke tæller så jeg skal betale afgiften som om jeg lige har hentet den fra udlandet igen - kan det virkelig passe??

Er der nogen der ved hvor man kan beregne sådan noget eller selv ved det?
Det er en golf 2 fra 1991 diesel og har kørt 274000 km

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 10-10-05 09:13

Du kan beregne en cirka pris hvis du tager prisen som import bil på www.bilpriser.dk

Tror jeg uden og kender priserne, ville sælge den, og købe en på hvide plader.

Kommentar
Fra : aepet

Dato : 10-10-05 09:32

Kan ikke helt bruge det link til noget da min bil er for gammel til at den kan blive vurderet der - det svare heller ikke helt på min spørgsmål om je skal betale fuld afgift igen?

Kommentar
Fra : mussen1111

Dato : 10-10-05 09:40

Du skal ikke betale fuld afgift da du jo har betalt noget af afgiften. dvs at du kun skal betale differancen mellem de 2 procent satser. Det vil være det samme som hvis du eksporterde bilen og fik afgift tilbage og igen imorterde den igen og skal betale afgift igen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-10-05 11:09

Ja, det erså både rigtigt og ikke helt rigtigt., at du skal betale den fulde afgift.

Man skelner ikke mellem om det er en importbil der er betalt gulpladeafgift på, eller om det f.eks. var en gulpladebil her fra DK som man vil have på hvide plader.

Så du skal betale det samme som hvis det var en gulpladebil du ville lave til personbil.

Afgiften bliver beregnet ud fra, hvad en bil i samme årgang koster her i DK når den allerede er på hvide plader.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-10-05 11:11

Forresten, det du skal gøre er, at du henvender dig til dit lokale toldkammer, og så kan du få et skema ( en forhåndsberegning) som du skal udfylde og sende tilbage sammen med en kopi af reg. attesten.
Så får du det endelige beløb at vide.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-10-05 11:20

Var lige ved at kigge lidt på det, og du skal regne med, at der skal betales 25-30000 i afgift for at få den på hvide plader.

mvh dova

Kommentar
Fra : mussen1111

Dato : 10-10-05 11:53

Hej dova hvad mener du????

Der skal stadig kun betales diff. mellem de 2 procentsatser (ja det kan godt være at det ikke lige er diff. da det er procent regning)
da der er betalt afgift for guleplader (30% afgift hvis den vejer over 2T total eller 95% afgift under 2T)

her er et link hvor du kan gå ind og se hvad der er betalt i afgift på ligne biler

http://www.erhverv.toldskat.dk/SKAT.aspx?oID=166038

tryk derefter "Registreringsafgift og vurderinger af brugte motorkøretøjer"

og 25-30000 er meget højt da golf diesel der er vurderet sidste år skulle betale dette.
men se om du kan finde en bil der der svare til din.

Kommentar
Fra : aepet

Dato : 10-10-05 12:08

Jeg synes nu også det kommer til at se lidt dyrt ud - jeg må vist hellere låne nogle rustne døre og bagklap når den skal vurderes

jeg synes sgu det er lidt af et dillemma - ved jo hvad jeg har (go moter og nye bremser/hjullejre over alt og absolut ingen rust) - vil ski være træt af at få fat på en mandagsbil, men synes oss det er lige lovlig mange penge hvis jeg skal smide bare 20000 for at få bagsæder i. hmm synes nu nok den danske stat er lige grisk nok!!!!

Kommentar
Fra : mussen1111

Dato : 10-10-05 12:35

Det kan hvis ikke betale sig at finde noget rusten da det ikke er sikkert at du skal fremstille bilen med mindre du vil klage over vurderingen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 40 point
Dato : 10-10-05 12:35

mussen1111

Nu har jeg beskæftiget mig meget med importbiler og afgifter, og jeg mener det jeg skriver, at der skal beregnes afgift ud fra, at det nu er en gulpladebil det der skal betales efter, og at afgift for at få på hvide plader normalt kaldes "fuld afgift".

Og kender udmærket den side du nævner

Og jeg kan gi dig et lille eksempel:

Netop en VW Golf 2 på diesel.....den var fra 85.

At betale i afgift på gule plader: 13000, og ekstra hvis den skulle på hvide plader: 16000 oveni.

Men som sagt, aepet får kun det nærmere beløb at vide ved at spørge hos Toldvæsenet, de der beregningsskemaer tager ikke højde for hvilken model det drejer sig om (om det er benzin, diesel, med eller uden turbo, 4 eller 5 trins gearkasse o.s.v.), men kun mærke og årgang.

og du skal ikke regne med, at bilen bliver kaldt til vurdering aepet, det er ikke dem alle der bliver det, nogen bliver kaldt ind, (altså kan man ikke slippe for vurdering) og ellers kan man selv vælge om man vil have den vurderet hvis man f.eks. synes beløbet man skal betale er for højt.
Hvis man mener beløbet er for højt, kan man vælge at undlade at få de hvide plader på og lade det forblive en gulpladebil. Men hvis først du syner bilen (skal den for at få hvide plader på) kan du ikke få afgiften tilbage.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : aepet

Dato : 10-10-05 15:01

Tak for svaret dova.
Dog intet konkret svar på beløbet men det er åbenbart ikke sådan at få fat på - har forsøgte at få fat i motorkontoret men de holder vist meget længe frokost - må prøve igen i morgen - men tak for hjælpen

Kommentar
Fra : aepet

Dato : 11-10-05 09:48

Ok så langt så godt - efter at have siddet i kø i mange minutter kom jeg i kontakt med en medarbejder hosmotorbeskatningen i Århus der fortalte at jeg skal udfylde en blanket, der findes på told og skats hjemmeside og hedder 21.009 Foreløbig værdiansættelse af køretøj - Lov om registreringsafgift af motorkøretøjer mv
Herefter sendes den til nærmeste motorbeskatningskontor ift din kommune og de vil lave en værdiansættelse som er vejledende. Og der tages hensyn til at bilen er på gulepplader i forvejen. Så nu må vi se hvad jeg skal af med - skal have udfyldt blanketten idag. :-|