/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Noder mht diatonisk mundharpe (C)
Fra : hatchi
Vist : 4136 gange
50 point
Dato : 08-10-05 22:26

Hej!

Kan i hjælpe mig til at finde ud af hvor man finder sådanne noder henne? Jeg har kigget på det lokale bibliotek, men der er noderne mest nogle gamle sange osv, jeg vil hellere spille nogen nyere jeg kan lide. Og kan man (hvis man er god nok) spille ALLE toner på sådan en blues harpe?
Hvad hedder noder på engelsk? Kan ikke lige hitte'u'af min opslagsbog.
Evt nogle gode fif til nybegyndere :)

På forhånd tak,
Søren.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 60 point
Dato : 08-10-05 22:33

Hej hatchi.

Her er faktisk en Mundharpe Skole og endda fortrinsvis til diatonisk mundharpe. Der er osse noder, jamen jeg tror faktisk at der er det hele.

http://www.oleviolin.com/MundHarpe/MundharpeKursus.htm

God fornøjelse med det - mundharpen er et dejligt instrument

God weekend.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-10-05 23:28

Noder kaldes Sheet-music på engelsk. Hvis du vil kunne spille alle toner skal du have fat i en Chromatisk Mundharmonika en alm. diatonisk mundharpe har KUN de toner der står på den (c-dur skalaen på din). En Chromatisk mundharmonika er meget sværere at spille på end en diatonisk. Hilsen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-10-05 23:35

Sheet-music betyder 'nodeark' eller 'nodehæfte' eller lignende - men hvis man f.eks. vil sige 'spille efter noder' siger man blot 'play from music'.

Egentlig lidt mærkeligt at selve ordet 'node' tilsyneladende ikke kan oversættes direkte - kan det virkelig ikke det?

Godkendelse af svar
Fra : hatchi

Dato : 18-10-05 22:34

Mange tak for svaret. Jeg havde selv før været inde på siden, dog fik jeg læst den ordenligt igennem denne gang :)
Jeg mangler bare stadigvæk nogen noder, for som nævnt på siden, kan man UMULIGT spille de 3 sange der står skrevet, uden at kende melodierne på forhånd.

Men tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : piask

Dato : 06-01-11 23:30

Noder (altså de enkelte tegn på arket) hedder såmænd bare "notes", som også betyder toner