/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Høns og æglægning
Fra : bomar
Vist : 7183 gange
20 point
Dato : 08-10-05 21:19

Hej
I juli købte vi nogle isa brovn høns, som i august begyndte at lægge 3-5 æg om dagen. Nu er de oppe på ca 7 dagligt, men den sidste uges tid har der kun været 2-3 æg. Er der noget med en periode hvor æglægningen går lidt i stå?
Hilsen Bomar

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 08-10-05 22:09

høns har ca 1 måned hvert år hvor de går i fældning , der lægger de ikke æg, ellers kan du regne med ca 6,5 æg om ugen pr høne
en ting der har stor indflydelse hvis de skal lægge æg i de resterende 11 måneder er at de ALDRIG går tør for foder og vand , samt at der er lys i vinterhalvåret 16 timer i døgnet , misser dette i bare 2 dage vil de stoppe med at lægge æg

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 20 point
Dato : 09-10-05 01:01

Hønsenes "pause" under fældning tiltager med 10 - 15 % pr. år, så gamle høns har en meget længere periode, hvor de ikke lækker æg, end unge høns har. Men ærligt talt 2-3 æg pr høne pr dag? Kan det nu også passe

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 09-10-05 01:03

Jeg glemte lige at nævne, at jeg da kun får ca. 1 æg hver 3-4 dag pr høne på denne årstid - indtil jeg begynder at tænde lyset ved 3-tiden hver morgen (i december).
Venlig hilsen
Finn

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 09-10-05 08:27

f.elsborg>>det kan du nemt klare , så du får fuld udbytte alle de 11 måneder de lægger æg
jeg har sat en timer på lyset , så de har lys i 16 timer om dagen , en 5w pære er nok , så bliver det ikke så dyrt i strøm

Godkendelse af svar
Fra : bomar

Dato : 09-10-05 17:38

Tak for svaret f.elsborg.
Det er ikke een høne men 10 høns jeg snakkede om. Også tak til I andre der kom med et svar.
Hilsen Bomar

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 09-10-05 19:13

Ok mange tak Bomar. Jeg regnede nu også med, at du nok havde deromkring i antal.

Bredker - Jeg har ur på mit lys (7 watt sparepære) men jeg synes nu alligevel, at når nu naturen har indrettet hønsene sådan, at de ikke rigtigt vil lægge æg når det er vinter og dagene korte, så vil jeg da gerne give dem lidt længere pause end strengt nødvendigt. For mig er det vigtigere at få sunde æg fra sunde høns. Jeg lever jo alligevel ikke af de par høns, så et æg mere eller mindre overlever jeg nok.
Uden at ville sammenligen høns og mennesker, så har vi det heller ikke for godt, hvis vi altid presses til det yderste - vel?
Vh
Finn