/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Hvordan fjernes klar lak
Fra : lavo
Vist : 5079 gange
50 point
Dato : 08-10-05 19:32

Hej! Jeg har lige købt en brugt motorcykel, hvor div. aluminiumsdele har fået klar lak. Klar lakken er begyndt at skalle af og det ser faktisk ikke særligt pænt ud. Hvordan kan jeg nemmest fjerne lakken uden at beskadige aluminiumet

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 60 point
Dato : 08-10-05 19:41

Jeg ville nok have demonteret de dele det drejer sig om og fået disse sandblæst /glasblæst og evt malet med grunder og så en neutral aluminiums lignende lak som kunne holde...Du må jo uanset behandle delene efter at du har fjernet lakken da alu har den egenskab at danne en oxidhinde som giver en lidt kedelig grå overflade-samt at det irrer helt vildt hvis det får salt..

Mvh sverola

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-10-05 19:46

Prøv med Acetone på et lille stykke Aluminium. Hvis dette ikke tager skade/ætses af Acetonen, er det Acetone du skal bruge. Men prøv det lige af først. Hilsen

Godkendelse af svar
Fra : lavo

Dato : 08-10-05 19:56

Hej Sverola! Jeg havde nok håbet på at der fandtes et eller andet vidundermiddel til at smøre på, så det ikke vil blive så omstændeligt, men dit forslag er i hvert fald en måde at gøre det på. Vh lavo

Kommentar
Fra : hms

Dato : 08-10-05 20:12

Hej.

Skal ikke kunne sige om netop din MC har fået klarlak på alu-delene, men det der normalt ligner klarlak på aludele er en Eloxering som man anvender på MC-komponenter. Eloxering sker kemisk, og kan ikke fjernes med diverse opløsningsmidler, men skal igen fjernes kemisk eller slibes/poleres væk.

m.v.h.
hms
www.eliminator.dk

Kommentar
Fra : bergkarl

Dato : 14-11-05 14:01

Du køber et produkt der hedder Nitromors ( fåes i de fleste farvehandler ). Det er en alm.- lakfjerner. Kør frem efter brugsanvisningen på beholderen. Når lakken er væk reparerer du eventuelle småskader i overfladen med vandslibningspapir - korn 500 -1200, og slutter med en kraftig polering med polerepasta ( evt. autosol som fåes i alle biludstyrs forretninger. Alt efter hvor meget energi du ofrer på poleringen ender du med en overflade der nærmer sig krom-glans.

Mvh
Karl

Kommentar
Fra : lavo

Dato : 14-11-05 14:48

Hej Karl!
Tak for det. Det vil jeg så prøve, for indtil nu er det ikke lykkedes mig at få det fjernet.
Vh. Lavo

Kommentar
Fra : adjenh

Dato : 19-11-05 09:36

Hej med dig
jeg har samme problem med min MC, men har fundet denne side http://www.prebenz-as.dk/web-selv/prebenz/default.asp?page=92 hvor man dan købe ALT til at polere alu med og som Karl skriver så kan du få krom-glans med lidt arbejde.

Hilsen
Peter

Kommentar
Fra : lavo

Dato : 19-11-05 09:46

Hej Peter! Tak for tippet. Det vil jeg straks lægge vejen forbi siden. Vh Lavo