/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Genvex
Fra : futze
Vist : 1741 gange
100 point
Dato : 08-10-05 18:01

Hvordan og hvem kan rense ventilationsrørene til mit Genvexanlæg.
Anlægget er fra 1989 og når jeg skifter filter kan jeg se at det trænger.
Hilsen
Futze

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 08-10-05 18:18

Det kan din lokale skorstesfejer klare.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-10-05 18:18

Kontakt Genvex, der kan du få råd og vejledning

http://www.genvex.dk/

Hilsen ans

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-10-05 18:20

http://www.d-v-s.dk/html/rens.html eller de her kan ...........

mvh sverola

Kommentar
Fra : futze

Dato : 08-10-05 18:32

Tak for oplysningen

Kommentar
Fra : futze

Dato : 09-10-05 07:28

Står foran at skifte Genvexen Combien ud. Den er fra 1989 og har lidt svært ved at lave varmt vand.
Er der nogle forslag hvor jeg kan købe den med rabbat, og er den nye type fra Genvex det rigtige skift.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-10-05 09:41

Mit forslag til dig er umiddelbart at du kan få evt Genvex til at komme og give dig et uforpliktende tilbud på ny unit,,, Så kan du ud fra deres tilbud tage kontakt med andre installatører da du da har et sammenlignings grundlag----Men umiddelbart vil jeg sige at Genvex er et godt produkt man ser det jo ud fra alderen på markedet...Og du vil jo få renset hele anlægget i samme ombæring -det var jo i udgangs punktet det som var dit hovedproblem..

mvh sverola

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-10-05 14:52

Hej Futze

Genvex Combi, kan umiddelbart kun skiftes med Genvex Combi. Eneste andet alternativ er f. eks. Nilan VP18, men det er konstrueret lidt anderledes, og efter min mening ringere.

Umiddelbart er en Genvex Combi "Plug & Play", så du kan selv lave en hel del. Vandet bør du dog på en smed til at fikse.

Rensning af ventilationskanaler kan en skorstensfejer fikse. Men de priser jeg har hørt har været rimelig trælse. Du kan dog gøre ret meget selv, hvis du kender nogen der har sagerne.

Du skal bruge:

En kraftig industriventilator - 3000 o/min motor motor minimum 0,75 kW gerne større. F. eks Gram VT1000 ville være fin.
Lang børste - dan eventuel en børste på en rensefjeder til kloakken.

Pose eller filter til at blæse skidtet ud i.

Pil kanalerne fra ude ved Vex'en ( det skal du alligevel).

Tag først indblæsningsstrengen. Pil alle ventiler ud. Mærk dem af, så du får dem sat i de rigtige steder igen. Tilkobl sugeren ude ved aggregatet. Lad den afkast i en pose udenfor. Afprop alle huller undtagen een. Tænd sugeren. Børsten så langt ind du kan komme. Tag alle hullerne en efter en (de resterende skal være proppet. Slut af med sug i alle huller ( så får du hastighed nok i hovedkanaler). Om fornødent adskiller du kanaler et par steder i tagrummet - så du kan komme til at børste).

Gentag øvelsen med sugekanalen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-10-05 14:54

PS ans, Genvex ville ikke ane hvordan!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-10-05 14:57

PS Futze, du skylder at lukke dine gamle spørgsmål, så jeg kan få en masse af disse uundværlige SUPERPOÆNG!!!

Du har i øvrigt min mail Futze, du kan jo skrive. Så kan vi se om vi kan finde ud af et eller andet!

Kommentar
Fra : futze

Dato : 12-10-05 23:14

Helt rart at høre fra dig igen.
Som sædvanlig kan jeg bruge dit svar, men skørtstensfejeren tror jeg ikke jeg vil bruge, de sviner for meget.
Min Combi fra 89 kører endnu men får lidt hjælp til det varme vand.
I denne stund er ude temp. 8 grader, stuetemp. 21 og min indblæsnings temp. i stuerne 19 grader.
Hvad siger det dig om anlægget.
El patronen til hjælp til det varme vand varmer ca. 40 liter op til de 55 grader. Det er altså i følge Genvex
bogen.Herefter slå termostaten fra.
Jeg er ikke helt klar over hvad du mener at jeg ikke har lukket de gamle spørgsmål. Lad mig høre?
HilsenFutze

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-05 08:45

Det er en spøg blandt "vennerne". Når et svar er behørigt besvaret, lukker spørgeren spørgsmålet ved at trykke på accepter kommentar som svar over det svar som passer spørgeren bedst. Derved tilskrives svareren de udlovede points i form af superpoint, og deltager med disse i lodtrækningen om månedens dims.

Med henblik på Combien. Det lyder da som om den laver lidt. Har du fået den checket mht kølemiddeltab?

Kommentar
Fra : futze

Dato : 13-10-05 21:52

Nej men som du kan fornemme er der da lidt gang i den, selvom kompressoren køre hele tiden.
Og ventilationen af Huset vil jeg ikke undvære.
Er du klar over virkningsgraden i den nye Genvex combi.
Jeg planlægger som sagt et skift næste år, med rensning af rørerne samtidig.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 14-10-05 08:32

Virkningsgraderne er altid opgivet som øjeblikeffektfaktorer, og er ikke et entydig udtryk for årseffektfaktoren. Men bedre er det altid - specielt når der sammenlignes med elvarme. Men skægt nok synes Genvex ikke vi skal vide noget om dette emne.

En god tommelfingerregel vil nok være en årsmiddeleffektfaktor på mellem 2 og 2,5. Den kører jo på udsugningsluft og har derfor ikke kvaler med iskold udeluft. Måske endda lidt bedre. Da du alligevel ventilerer udnytter du restvarmen i udsugningsluft - altså det krydsveksleren ikke allerede har snuppet. Såehh konstruktionen er slet slet ikke så dum. Man kunne så have ønsket sig, at Genvex i det herrens år 2005 havde set lyset og havde puttet en scroll kompressor i. Dette ville have støjet mindre og man kunne nok have tryllet lidt mere virkningsgrad ud af den. Samtidig tror jeg R410a kunne være lidt mere egnet til varmepumpedrift end R134a. Men nevermind, Genvex'erne syntes temmelig fine, og der er ligesom ikke noget ordentligt alternativ, der kan alt det Genvex'en kan.

Det er en god ide med rensning inden du monterer ny unit. Men det er nu nok kun udsugningen der er slet. Indblæsningen skulle gerne have været beskyttet af filtret i kombien. Men rens det nu alligevel.

Når du kommer så langt, må vi lige snakkes ved, om vi kan hitte et eller andet. PT har jeg en lille industriblæser stående, du kunne bruge til rens.

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 14-10-05 15:42

Tak for svaret 3773.
Fint nok, jeg skriver hvis der opstår problemer i vinterens løb, ellers bliver det sikkert
når udskiftningen skal foregå.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-10-05 16:02

10-4