/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Findes stenkulsnafta stadig ?
Fra : peterjg
Vist : 10559 gange
50 point
Dato : 07-10-05 22:30

Findes stenkulsnafta stadig, eller findes der et alternativ ?

Venlig hilsen Peterjg

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 60 point
Dato : 07-10-05 22:42

Hej Peterjg.

På Beredskabsstyrelsens hjemmeside kan du slå stenkulsnafta op under 's' og se at der henvises til 'benzen' som altså er et sonynym for stenkulsnaftaen.

Hjemmesidens link : http://www.kemikalieberedskab.dk/fi/fi.[S].html

Venlig hilsen vil.du/Dorthe

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-10-05 23:10

Det mange år siden man har brugt den betegnelse! Det hedder benzen i dag! Så vil.du har ret!

Kommentar
Fra : peterjg

Dato : 07-10-05 23:15

Tak for dit svar, Dorthe.

Det hvad jeg mente var, om man stadig kan købe det.

Tidligere kunne det købes i enhver lille købmandsforretning, det blev brugt til at fjerne pletter med.
Men det kan nemlig også opløse mange slags hård plastik, da jeg var barn brugte vi det til at lime modelfly m.m.
Det har den fordel, at det limer ikke fingre, og trækker ingen tråde, som almindelig lim gør.

Hilsen Peterjg

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-10-05 23:19

Jamen når det står i Beredsskabsstyrelsens fortegnelse, så må det kunne skaffes - blot som 'benzen' - prøv i en velassorteret farvehandel. Hmm måske kan det også være en mulighed at finde det på apotekerne, de har efterhånden også en masse

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 07-10-05 23:35

Eller Materialisten har det måske også.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-10-05 00:06

farvehandlere har - hobbybutikker har - altså stenkulsnafta/tetrachlorkulstof/benzen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-10-05 00:37

Hvis du vil bruge det som pletfjerner så brug benzin! Kan downloades på enhver tankstation!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-10-05 00:38

Forskellen er nærmest det samme! Benzen er udviklet fra kul og benzin fra olie!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-10-05 00:39

tedd læs lige kl 23:15

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-10-05 01:07

Renset benzin mente jeg

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-10-05 01:08

Fjerner selv tyggegummi og Mirit!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-10-05 01:11

nope !!!!!!!! - ikke mig :P

Kommentar
Fra : txn

Dato : 08-10-05 11:36

Husk lige det er kræftfremkaldende.Så husbk det ikke må komme på huden.

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 10-10-05 07:53

Nej man kan IKKE købe benzen længere som privatperson, og hvis man kan er det i hvertfald ikke lovligt. I mit daglige arbejde med organisk syntese, prøver vi vidt muligt at erstatte benzen med toluen hvis det er muligt. Benzen bliver skam også fremstillet udfra råolie.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-10-05 10:25

Brug toluen til plastlimning, nu da methylenchlorid heller ikke er til at få fat i. Visse plaster limes også med acetone. Ellers prøv UHU "Allplast"

Godkendelse af svar
Fra : peterjg

Dato : 10-10-05 19:02

Tak for svaret vil.du.
   Venlig hilsen Peterjg

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 10-10-05 21:34

Det var så lidt Peter - håber du finder benzenen og at du får gavn af det.

Venlig hilsen vil.du/Dorthe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-02-06 19:16

Som privatperson har du ingen mulighed for at købe Benzen.

Kik i din bedstemors gamle lager af flasker under køkkenvasken.
Der er chancerne bedts for at finde en flaske pletfjerner med stenkulsnafta.

Du kan også gå på rov ved den komunale kemikalieaffaldsstation. Måske er der nogen, som lige har muget ud efter bedstemor.

Kommentar
Fra : JHNormand

Dato : 04-05-10 23:16

Benzen = Stenkulsnafta = C6H6. Giftig, brandbar, kan ikke købes hverken på apotek eller hos
matas. Kræver giftrekvisition fra politiet. Byggesten til mange cykliske organiske forbindelser.