/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
yamaha 4.g lys
Fra : 127tage
Vist : 1844 gange
100 point
Dato : 07-10-05 22:02

hej. jeg ville skifte en pære på min yamaha idag fordi at der kun var svag lys i den, så jeg trode at det var en 12 volt der sad i ,men det var det ikke det var 6 volt... det var både forlyset og baglyset der ikke lyste så stærkt. men da jeg pillede den ene pære ud kunne den anden sagtens lyse og omvendt...

jeg målte på ledningerne og den gul/grønne ledning fra motoren gav 6 v den grønne ca. 2 og den blå var helt død. men skulle der ikke også komme strøm i den blå???

nå men jeg monterede 2 ledninger fra den gul/grønne der gav 6.v ud til hver af pærene, men det samme problem opstod igen når der var begge pære monteret. hvorfor gør den det ?

min forlygte pære er 25/25 W og baglygten 5/10 W mener jeg det var...

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-10-05 22:31

er der batteri på den yamaha???

Sverola

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 08-10-05 11:29

Jeg tror du har en dårlig eller løs forbindelse et sted. Gå hele dit ledningsnet igennem og se om ledninger er hårdere nogle steder end andre steder, og om kobberet i ledningerne er grønt (koberrust). Dette kan også være tilfældet inde i kontakter på styret.
Evt, kan din lysspole være svag. Hvis du har batteri på, så prøv at afmontere det, for hvis det er dødt, så kan det trække al din strøm.
Batteriet bruges kun til omdrejningstæller og blinklys, bruger du ingen af disse, så afmonter dit batteri.

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 08-10-05 18:17

hej.

der er ingen batteri på det har jeg pillet af...

burde den gul/grønne ledning ikke kunne trække de to 6 volt pære ??? uden de store problemer ? for den giver da flot 6 volt uden prblemer. jeg tror at spolen er rimelig ny for ledningerne er ret nye at kikke på.

hvis jeg vælger at tage svinghjulet af og montere en ny spole skal jeg så indstille platinderne igen ?

mvh

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 08-10-05 22:22

Find din lysspole på din knallert og følg ledningen. Den ene skal gå på stel, og den anden op i lygtehuset.
Den som går på stel, skal ha en god forbindelse dertil.
Når så alt er set igennem den vej, så har du de rigtige ledninger til lyset.
Jeg husker det ikke så godt, men måske skal strømmen lige en tur igennem en ensretter. Tror det dog ikke.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=601960238&n=282513689&pn=282513906
Det som undre mig her, det er at det er en enkeltensretter og ikke en dobbelt.
dvs, man får kun den ene ½bølge ud.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-10-05 17:13

Du skal da ikke begynde at rode/bytte nogen ledning, de er vel som de skal være.
Men skal du noget, så skal du gennemgå diagrammet. Men du skal stadig bruge den der kommer fra lysspolen, for hvis du bruger den fra tændingen, tja så springer pærene.
En anden lysspole ændrer da heller intet, forresten heller ikke på platinerne.
En FS1 giver nærmest ingen lys i tomgang, og så meget når den er ulovlig, at den springer pærene, og de skal udskiftes, til 6V/maxW eller 12 V/lille W
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 09-10-05 17:32

hej...

hvad er det for nogen ledninger der skal være strøm på ?

der er på den gul/grønne der kommer 6 volt

skulle der ikke også komme støm fra den blå ? for det er der ikke...

når jeg har tjekket stømmen køre den ret høje omdrejninger for at jeg er sikker på at den giver det maximale strøm den kan.

jeg kan bare ikke forstå at den gul/grønne der giver meget flot de 6 volt ikke kan trække 2 pære uden de bliver svage???

den kan sagtens trække en som lyser pæn men lige så snart at jeg sætter en pære til på falder lyset til et minimum

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-10-05 17:48

Prøv at trække en ny ledning fra dit stel til lygtehuset ,så du har en ny og den gul/grønne dvs bare for at prøve-det gør du ved begge lygterne samtidig -så kan du se om ikke det hjælper....???
Du er jo nødt til at have 6 volt + og en stel for at få lys

sverola

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-10-05 18:49

Din stelforbindelse skal være god, både i lygtehuset og nede i tændingen.
Hvis du har en dårlig forbindelse, så får du spændingsfald hen over det dårlige sted.
Prøv at måle spændingen over den pære som lyser dårligt, så begge pærer er sat i og den kører med høje omdrejninger. Og se om du kan måle den et sted på ledningen tættere på lysspolen.
Så kan du finde ud af om du taber spænding et sted.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 10-10-05 10:56

Prøv at skifte til 15/15 w på forlygten. Da lys spolen ikke kan levere 30 W men kun omkring 15-18 w. Det skulde løse problemet. du har i dag 25 w foran 5 w bagi det giver 30 W det er næsten en kortslutning når maskinen kun kan levere det halve.

MV.
Peter.

Kommentar
Fra : flink200

Dato : 10-10-05 12:19

Hej. Peter har fuldstændig ret, 15/15w er den originale pære som sidder i knallerten fra ny af,
det virker ikke som der er fejl på dit ledningsnet,da du jo fortæller at den kan levere lys med
kun forlygtepæren i,og den er på 25w,og kan den levere 25w så er der ikke noget galt der.
Mvh.
Michael