/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
gulv-varme
Fra : leopol
Vist : 699 gange
50 point
Dato : 07-10-05 00:45

hej der...
vi er lige gået igang med at grave gulve ud og skal til at ligge gulv-varme i hele hytten...
og nu har jeg siddet det meste af de sidste par aftner og luret på gulvvarme anlæger på nettet til de sene natte timer...
der er sku mange om budet og hvad skal man vælge.... hvor meget foreskæl er der på kvalleteten på div. mærker...?
jeg er ikke meget for at vælge et mærke jeg ikke har hørt om.... men er der grund til det...??
hvornår vælger man at monter en cirkulationspumpe på fordeler enheden...??
og hvad med de trådløse systemer.. er det noget man skal holde sig fra eller er det bar noget der virker....???
og så lige til sidst...... er der noget galt i at bruge det pexgulvvarme slange de sælger hos jem & fix.... ikke fordi at jeg er meget for at handle der men de har tilbud på 120m (20mm) til 548kr.... og så var det jo nemt at lige at smutte forbi og hente et par ruller....!!!!
mvh leo-pol

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-05 07:40

Gulvvarme er en langsom opvarmningsform, på den måde at svingninger i temperaturen ikke sker så hurtigt.
Så mekanisk returtemperaturstyring er en god reguleringsform.
Slangen skal overholde nogle specifikationer - hvis slangen fra jem & fix gør det er det ok. (med ilt bariere)
Når i selv lægger slangen ud, så hold rullen lodret og vip den til siderne når der skal svinges rundt (højst ø 30)
Det er bedst at fixere slangen i fordelerrøret når der støbes.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-10-05 09:58

hvis du selv skal lave det, finder du de rigtige varer til den rigtige pris hos vvs-eksperten i Svenstrup v. Aalborg, eller i Børkop v. Fredericia. de ansatte i butikkerne er for det meste uddannede vvs-montører eller lign, så du kan også få gode råd og vejledning.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-10-05 16:27

Brug du bare pex røret fra Jem og Fix, dt skulle efter sigende være iorden og som Eyvind siger ikke for skarpe buk.
En cirkulations pumpe bruges når spiralen er lang, for at hjælpe med cirkulationen. Men i praksis kan et gulv på 10-15m2 sagtens køre uden. Ved store arealer er det en fordel at fordele spiralen ud på flere i et såkaldt blandeanlæg med en pumpe.

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 09-10-05 12:28

Det første du skal være ekstremt obs på er at du opbygger gulvkonstruksionen rigtigt, med kabilarbrydene lag, isolation og så plastik!
Vær nøje med plastiken ellers vil gulvarmen suge fugten fra grunden op og ind i dit hus, og følgeskaderne behøver jeg vist ikke at skrive så meget om da du sikkert kan tænke dig til dem.
I dagens danmark er der ikke så meget at snakke om angående shunt styret pumpe anlæg til gulvvarmen, det skal du bare bruge for at få den mest jævne temperatur over hele gulvet.
Uden shunt og pumpe kan du risikere at få forskel på gulv temperaturen forskellige steder på gulvet, her kan man dog lægge frem/retur ved siden af hinanden for at formindske denne effekt, men stadigt vil du mærke det på større gulvflader.
Hvis du skal lægge træ gulv er der overhovedet ingen diskusion, da skal du have shunt anlæg da temp. i slangerne aldrig må overskride 30grader, ellers vil dit trægulv arbejde for meget, og her kan du så igen selv tænke dig til følgerne.

Hvor du vil købe dine rør er selvfølgelig helt op til dig selv, men husk nu at dette er en stor investering (alt incl. ikke bare gulvvarmen) som skal holde i mange år fremover, ellers skal du jo til at investere igen.
En anden ting er reservedele, hvad gør du om 5 år når en thermo motor skal skiftes og du har køpt noget billigt skidt som ikke længere findes på markedet?
Jeg ville snakke med den lokale VVS installatør og få priser på annerkendte mærker fra ham.

Det er helt fint og købe hos nogen abekatte, bare ikke lige en så dyr og vigtig ting som gulvvarme, når først anlægget er færdig er det ikke bare bare og skifte noget. Det var noget andet hvis det var rediatorer, der kan man altid lave små ændringer for tilpasning til nye dele.

Just my 2cents

Kommentar
Fra : leopol

Dato : 10-10-05 01:15

mange tak for de vise ord alle sammen....
det var nu osse kun selve pex-slangerne jeg ville liste mig ind og købe mens ingen så mig....
selve anlæget skal jeg ikke have der fra....
men tak for hjælpen,.....
mvh leo-pol

Kommentar
Fra : klokkerholm

Dato : 13-11-05 21:08

hej leopol .Med hensyn til gulvvarme slanger er der ikke de store forskelle mellem de forskellige mærker.MEN hvorfor tage nogle chancer, med hensyn til priser kan det bedste vise sig at være ,at købe det ved en vvs installatør det jeg tænker på er at evt overskud af slanger kan tilbageleveres,man kan som regel lave en god pris ,og samtidig få et par gode råd.Jeg arbejder jævnligt med gulvvarme ,og min erfaring er at istedet for ren gulvvarme med tilhørende elstyrring, kan det betale sig at sætte et par centralt placerede radiatore op,til at tage de kolde aftener i de rum hvor man skal opholde sig siddene .Og så have en blande sløjfe til at styrer din gulvvarme dvs at du kører en lav temp på din gulvvarme (ca 30-35 grader så dit gulv lige nøjaktigt føles lunt) og en helt almindelig temp på dine rad.ved opbygning af blande sløjfe kan du kører op til max 100 meter pr slange(120m) men det drejer sig om at få lige stor modstand i alle slanger så varmen bliver jævnt fordelt mellem rummene.Rad skal ikke være ret store da rummets varmebehov er opfyldt med gulvvarmen mvh klokkerholm