/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Afsyring af gammelt lakeret egetræsbord ~
Fra : tonnessen
Vist : 30636 gange
20 point
Dato : 06-10-05 19:33

Jeg skal afsyre et gammelt lakeret egetræsbord med stole.
Må man egentlig afsyre egetræ eller er det lettere at slibe ned med sandpapir?Hvad med efterbehandling?Hvordan opnår man det lyseste resultat?

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 06-10-05 19:48

Jeg ville være bange for at syren skulle ødelægge træet, så jeg ville foretrække sandpapir. Derefter ville jeg give bordet en omgang egetræsvoks

Kommentar
Fra : maggidud

Dato : 06-10-05 20:03

Brug ikke syren men giv bordet en gang lakfjerner "Bums" og derefter slibe den med et fint sandpapir indtil du har det ønskede resultat du kan prøve med en afvaskning med sæbespåner for at løfte årene i træet inden du sliber det giver også en fedtet lag til træet og er med til at pleje det.
God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-05 20:03

Det kan sagtens afsyres med kaustisk soda, og jeg har gjort det en del gange, men jeg gør det ikke mere fordi møblerne bliver alt for dingelvorne når træet er tørret ud også selv om der behandles med voks og processen er neutraliseret med eddikesyre.
Hvis det er muligt så brug lakfjerner og slibning fordi du derved undgår at træet bliver gennemvådt og limen opløses.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-05 20:04

Ja sæbespåner vil også lude, men endelig ikke for vådt.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 06-10-05 20:27

Du kan jo bruge begge tips her...........slib det som er enkelt at slibe og brug så kaustisk soda rørt i tapetklister til de steder hvor du ikke lige kan få den sliber ind.................skal dit træ blive lysere kan du efter behandledet med oxalsyre før du "fedter det ind igen"
men check lige den her side før du starter http://www.silvan.dk/silvan/d947.nsf/pages/kemi-ordbog

sverola

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 25-10-05 15:02

du fjerner lakken med lakrens, og derefter afvasker du med oxalsyre. Det er den eneste måde,det bliver lyst, uden at skade møblerne, du må ALDRIG komme voks på dem, da det kræver en kraftig slibning, hvis du engang vil lakere det. god fornøjelse

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 03-11-05 10:17

Du kunne også fjerne lakken med krystalsæbe (brun sæbe i fast form). Det har den fordel at det er biologisk nedbrydeligt.

Tag handsker på, brun sæbe udtørrer huden ekstremt. Smør møblet ind i sæbe opløst i lidt vand, pak ind i plastik og lad sæben virke i mindst et døgn. Skrub møblet med en børste og vand, skrab evt. med en spartel. Lakken er nu som gummi. Det kan være nødvendigt at gentage behandlingen.

Vask møblerne af i oxalsyre. Det lysner. Pibeler, som kan købes hos Matas lysner endnu mere.

Det er nødvendigt at gøre træet vådt for at løsne lakken i kanter og hjørner. Desværre opløser vandet trælimen, som møblerne er samlet med, men skil møblet ad og lim det sammen igen, så får du et rigtigt godt resultat. Husk, at limninger med trælim, skal spændes op i ca. to timer.

Efterbehandlingen kan være sæbespåner med meget lidt vand.
Blandes med en håndmixer. Pisk til en skum som en flødebolle og smør møblet ind. Fjern den overskydende sæbe med en fugtigklud.

Fordelen ved sæbebehandling er, at det er let at efterbehandle og plet på bordet kan fjernes let.

PS: Hvis bordet har fået shellak, som mange ældre møbler har kan denne fjernes med sprit.

Kommentar
Fra : Nilletøsen

Dato : 10-08-06 20:48

Hej Tonessen..
Jeg kører selv min egen forretning med afsyring og restaurering, og jeg ville foreslå at du bruger kaustiks soda og efterbehandler med eddikesyre 32%.. Du har gode muligheder med at få det pænt da egetræ er det der best kan tåle at blive syret af.. Du skal herefter lade det tørre i mindst tre uger hvor jeg vil anbefale at du sliber det og giver det knastelak hvis du ønsker det skal få en varm farve..
Og så ville jeg også anbefale at du tager til en der har et ordentligt kar, for jeg modtager så meget fra folk der selv har prøvet og enten er træet ødelagt pga det har fået for lang tid, eller også har det fået nogle slemme pletter i træet der ikke er til at få væk igen, og folk ender tit med at bruge mange flere penge på det end de havde regnet med..
Men skriv hvis der ellers er noget

Hilsen Pernille..