/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fugeslør på marmorfliser! HJÆLP!!!!!!!!
Fra : Tobster
Vist : 4618 gange
100 point
Dato : 05-10-05 22:54

Jeg har sat marmorfliser op på mit badeværelse, og ikke fået fugesløret helt af... Dvs. der ligger et tyndt lag over det hele på fliserne...
Hvordan får jeg det af uden at ødelægge fliserne????

Fliserne er glatte dog med lidt små-struktur...

Der er bl.a. et badekar under fliserne, og det vil jeg jo heller ikke ødelægge ved at spilde f.eks. syre ned på det...

Mangler virkelig et godt råd!!! MEGET gerne fra én eller flere der med sikkerhed ved hvordan det fjernes uden at ødelægge noget, da fliserne er ret så dyre....

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-10-05 23:03

Er det lige lagt eller har det stået længe???

sverola

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 05-10-05 23:20

Det er tørt og har stået flere dage...
Nogen har foreslået ståluld elelr grydesvampe....

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-10-05 23:27

Tjaeeee du kan prøve at tage en futig klud og bruge en del knofedt på et lille stykke ..Brug en lidt stærk klud..men det med ståluld og grydesvamp tror jeg ikke er sundt for fliserne..Og for alt ikke brug eddike eller syre eller andre stærke sager da det vil ødlægge overfladen i din dyre marmor (Marmor er jo i bund og grund kalk) Hvis du ikke klarer at gnubbe det væk med fugtig klud så ville jeg tage kontakt med det sted hvor du har købt de fliser og se om ikke de har et middel til at tage det med ..Men gå du nu lige ud og prøv det jeg skrev ...det kan ikke gøre det værre og der er en lille chanche at fugefilmen ikke er så tyk at det ikke lader sig polere væk.....

mvh sverola

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-10-05 23:29

Tobster, jeg synes, du skulle ringe til det sted, hvor du har købt fliserne.

Der kan du sikkert få det rigtige råd.

På siden her er et råd om hvordan kalk fjernes fra marmor uden at beskadige marmoren, det kunne du evt. prøve

http://www.forbrug.dk/raad/tv2/fjernkalkframarmorog/

Men jeg ville nu først ringe til leverandøren for at få et råd.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-05 23:31

Prøv med sammenkrøllet papir uden afsmittende tryksværte.
Papiret vil finslibe, men der skal arbejdes med sagen og du skal nok bruge noget marmor polish til sidst for at få dem helt pæne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-10-05 23:33

http://www.abcfliser.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=8399

Citat
Marmor

For at beskytte marmor mod nedtrængning af forskellige former for fedt, er det vigtigt at få behandlet marmoren. Til behandling bruges Biovoks, som er et biologisk nedbrydeligt produkt. Med denne voks kan man selv styre hvor blank man vil have sin marmor, afhængigt af antal behandlinger. Med marmorfliser der bliver fuget, er det VIGTIGT at alt fugeslør er fjernet fra fliserne inden behandling, da man ellers lukker det inde. Fugeslør fjernes med en grundrens der er specielt fremstillet til dybderengøring af natursten.

Ring evt. her for at få et råd

http://www.abcfliser.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=7328

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-10-05 23:48

Her er en der spørger om det samme som du - og får svar:

http://www.lav-det-selv.dk/phpbb2/viewtopic.php?t=8181&highlight=&sid=cab34cca12d3ed3e0b5656c243f05e2f

Held og lykke!

Venlig hilsen vil.du

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 06-10-05 05:32

Tobster -> Det havde været langt det nemmeste hvis du havde givet det et par ekstra afvaskninger i forbindelse med fugningen, men når nu skaden er sket, så er mit råd til dig: Du må i gang med at fjerne det mekanisk, altså først en stålgrydesvamp, og derefter det sidste med ståluld - til allersidst giver du det en gang smudsafvisende voksbehandling, og dit gulv bliver som nyt.
Held og lykke med det
hilsen Bonito

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 06-10-05 05:34

Citat
- til allersidst giver du det en gang smudsafvisende voksbehandling, og dit gulv bliver som nyt.

........ det er vel også nyt !!!
Nå, arbejdet kalder - godmorgen og god dag til alle
hilsen Bonito

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-10-05 08:06

Du kan ved Vestdiamant få forskellige ting til at polere sten med, og også til marmor. De kan fortælle hvilket polermiddel du kan bruge, som du så kommer på en fugtig klud eller skind og gnubber med, så får du sløret af, og måske mere glans.

Vest Diamant
Borghøjvej 4A
Virklund
8600 Silkeborg

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 06-10-05 09:30

Hej Tobster

Vi havde selv problemet - godt nok på fliser. Vi blev anbefalet af en murer at bruge en alm. køkken-/rengøringssvamp (dem man køber i flere farver) og vand - det virkede.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : janik

Dato : 06-10-05 22:09

Tobster
Du skal ikke bruge andet end det alfix har anbefalet
til marmor.
Og en andengang plejer vi at bruge lidt opvaskemiddel mår vi vasker marmor af
så bliver de helt rene.
Men hvormeget sidder der på dem af fugemasse???
Jeg er murer og ville gerne hjælpe for slibemiddel ødelægger marmoren