/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ms-dos bootpartition
Fra : mrcool36
Vist : 332 gange
20 point
Dato : 05-10-05 21:57

hej er der nogen der kan hjælpe mig med det her
jeg vil bootpartition men hvordan gør jeg det jeg er ikke så god til det med pc
pc er en gamel men en jeg vil lære inde jeg købe en ny
det er en
cpu amd-k5-pr100
cpu clock 100 mhz
base memory 64ok
extended memory 1536ok
cache memory 256

Kommentar
Fra : emesen.

Dato : 05-10-05 23:14

Du skal lige flytte den partition som ligger i starten af din HD
opret en part. i det frie område og formatere den i FAT (ej FAT32)
sæt den til boot yes
nu kan du indstallere din DOS

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 06-10-05 08:46

til emesen da et mærkeliget svar til en, der skriver at vedkommende ikke kender til pc.

Til Mrcool36
Når du vil slette en gammel hardisk (og med den størrelse den har er det fat eller fat 32 der ligger på den) skal du bruge en bootdisk, enten fra win 95 eller 98, når maskinen er startet op på den diskette , skal du først bruge fdisk, slette alle partentioner, og herefter igen oprette partentioner, når dette er gjordt skal du igen starte maskinen på boot disken og formater dit drev, med mindre du skal have win2000 eller winxp på, så kan de nemlig selv finde ud af at formatter en harddisk, men altså du skal starte fra en diskette når der står a> skal du ind i fdisk, skriv bare fdisk og tryk enter og læse så grundigt hvad der står, for du skal have slette den gamle partention først og så have oprette en ny,

Kommentar
Fra : mrcool36

Dato : 06-10-05 16:50

jeg vil lige sige at jeg er inde på bios under standard cmos setup hard disks type size cyls head precomp landz sector mode

pri master user 3241 785 128 0 6703 63 Lba

pri slave auto 0 0 0 0 0 0 auto

sec master none 0 0 0 0 0 0 --------

sec slave auto 0 0 0 0 0 0 auto

og så er det jeg vil høre om det er rigtig med den bios eller er det forkert

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-05 17:00

Citat
til emesen da et mærkeliget svar til en, der skriver at vedkommende ikke kender til pc.

Ja - men jeg huskede at have talt om den comp før..........derfor en fortsættelse.
Men der tager jeg nok fejl.

Kommentar
Fra : mrcool36

Dato : 06-10-05 17:08

jeg vil bare høre om jeg gøre noget i bios

og til eyvind ja det er mig du har hjulpe men den harddisk jeg have før den komme helle tide med nogen fejl og jeg vil 3 stykke tilbage og satte den her i og fandt ud af at der var to af dem men hvis du kan hjælpe mig det med bios så vil jeg blive glad
og hvordan man skal sætte sin bios op

Kommentar
Fra : mrcool36

Dato : 06-10-05 17:51

jeg har lige tage harddisk ud og der står det her fujitsu limited model mpc 3032at

og jeg er inde i fidsk nu og har slætte alle partition

så nu står der aktuelt harddiskdrev 1

og nede under står der
at der ingen partitioner der kan slættes

og så gå jeg tilbage ved at trykke på esc
og hvad skal jeg så gøre nu så jeg kan få c drev og d drev

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-05 19:18

Hvis du eller comp har sat disse tal efter du har skiftet HD
pri master user 3241 785 128 0 6703 63 Lba
så er det godt nok
ellers sætter du alle til auto
pri slave auto 0 0 0 0 0 0 auto
og det gøres med pgup / pgdn tasterne
Da du på denne comp kan køre win 95 eller win 98 så kan du starte comp med en af disse disketter http://bootdisk.com/bootdisk.htm
vælg Windows 95 Original ( den starter også win 98)

Et andet sted i din bios kan du sætte boot-rækkefølgen som bør stå til A C

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-05 19:22

glem lige denne 06-10-05 19:18

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-05 19:24

Nu kan du "opret partition"
genstart
A:\>format C: og tryk enter
genstart
nu kan du indstallere et styresystem '95 ell '98
Men ikke ME/2000/XP

Kommentar
Fra : mrcool36

Dato : 06-10-05 19:38

jeg har gjort det du har skrive men så kom den med det her
og hvad gør jeg så mu

device driver not found: mscd001`
no valid cdrom device drivers selected

hvad gør jeg så nu
og jeg vil sige tak for din hjælp selv om jeg er ny til det her men det hjælper at få hjælp af jer her inde

Kommentar
Fra : mrcool36

Dato : 06-10-05 19:39

jeg har gjort det du har skrive men så kom den med det her
og hvad gør jeg så mu

device driver not found: mscd001`
no valid cdrom device drivers selected

hvad gør jeg så nu
og jeg vil sige tak for din hjælp selv om jeg er ny til det her men det hjælper at få hjælp af jer her inde

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-05 19:45

Den skal startes med din diskette - som bør finde CD-rom.
Hvis den sidder rigtigt.
Ældre CD-rom kører bedst på samme kabel som HD
Hd på primary IDE kabel sat som master (MA)
CD-rom på primary IDE kabel sat som slave (SL)
så bør den kunne finde CD-rom