/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
foged foretning
Fra : graahede
Vist : 4769 gange
200 point
Dato : 05-10-05 17:55

hvad kan fogeden indrive af indbo,jeg mener hvad må man have hvis de kommer på besøg

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 05-10-05 17:59

dyre malerier, nyt lcd tv, smykker af værdi, designer møbler m.v.

De kan ikke gøre udlæg i en pc på 3 år til 5000 eller køleskab, tv, video m.v..

Man har krav på et almindeligt indbo.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-10-05 18:05

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=20020531094916903000001962017503

Hvis du selv ejer din bolig gøres der udlæg i den.

Har du bil vil fogeden gøre udlæg i den.

Kommentar
Fra : graahede

Dato : 05-10-05 18:11

hvad så hvis man er 2 voksne , en pige på 17 samt 2 børn og har en ny bærbar og en ny stasionær computer, samt nogle brugte til børnene. kan de gøre udlæg i dem .og ved man hvornår fogeden kommer. Det er ikke fordi jeg lever over evne det er gammel, anpartsgæld de prøver at indrive men jeg vil ikke betale

Kommentar
Fra : graahede

Dato : 05-10-05 18:14

vi har bil og hus , men det står i min samleverske navn, vi er godt nok blevet gift for nydelig. Men banken siger at man ikke kan gifte sig til en gæld

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-10-05 18:20

Du har vel fået en tilsigelse om at møde i fogedretten.
Hvis du ikke møder vil du blive hentet af politiet. Så kan du sidde i fogedretten og vente på at modpartens advokat dukker op.
Det er ikke gratis, du kommer til at betale endnu mere.
Har du ikke en advokat, der kan hjælpe dig?

Ja, de kan gøre udlæg i de nye computere.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 05-10-05 18:21

Hej Graahede.
Jo man kan gifte sig til en gæld,er i gift hæfter i gensidig medmindre at der er lavet særeje inden i blev gift.
Hilsen Rita.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-10-05 18:25

Hvis der ikke er særeje, så ejer du halvdelen af huset.

Den halvdel kan der gøres udlæg i.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-05 18:33

Da jeg arbejdede i fogretten, var der utroligt mange, af de indstævnede, der havde haft indbrud, og lige præcis mistet de dyre ting, inden fogeden kom på besøg, besynderligt ik'? Og jow man ved hvornår fogeden kommer, og er man ikke hjemme, kommer de ind alligevel, så får man bare også en regning på en låsesmed, eller de kan tage en tagplade af, og komme ind den vej (i en privat bolig), ind kommer de.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 05-10-05 19:04

I dette link, får du svar på alle dine spørgsmål

http://www.flere-penge.dk/Fogedforretning.htm

Kommentar
Fra : graahede

Dato : 05-10-05 19:13

jeg står kun som kauftionist for huset det har jeg gjort i 9 år

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-05 19:16

En kautionist forpligter sig over for pengeinstituttet til at betale låntagers gæld, hvis låntager ikke selv overholder sine forpligtelser over for pengeinstituttet.

En kautionist skal kreditvurderes, før pengeinstituttet kan tage stilling til, om der kan modtages kaution fra den pågældende.

Forbrugerrådet og Finansrådet har sammen udarbejdet en pjece om kaution, som du kan læse på Forbrugerrådets hjemmeside

står der i dette link http://www.ftnet.dk/sw3903.asp

Kommentar
Fra : graahede

Dato : 05-10-05 19:24

jamen men det er mig der er kautionnist, og mig der har gælden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-05 19:31

Tja... så er der jo ikke så meget at komme efter?? Men er der friværdi i huset, kan fogeden gøre udlæg i det, og hvis du skal betale, kan i lave en afdragsordning.

Kommentar
Fra : graahede

Dato : 05-10-05 19:38

da ikke når det ikke er mig der står som ejer

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-10-05 19:44

graahede.

Når I er blevet gift og der ikke er oprettet ægtepagt/særeje, betyder det, at I er fælles om huset som der nu kan gøres udlæg i.

og m.h.t. computere er det noget der ikke er indbefattet i alm. indbo, så hvis der er noget af værdi, kan der gøres udlæg.

Det kan der også i antikviteter, malerier, kunst, dyre samlinger, dyrt TV og musikanlæg, bil,

Gæld kan man ikke bare sige, at man laver og ikke vil betale, medmindre man ikke ejer noget som helst, og ikke har en indtægt der overstiger overlevelsesniveau.

Det havde måske været smart I havde tænkt over det inden I giftede jer, for som det er nu, risikerer du at sætte din kones hus over styr, når du ikke vil betale.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : graahede

Dato : 05-10-05 21:21

Tak for svaret Nordsted1.og tak til jer andre der har svaret, nu må jeg se hvad der sker

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-05 21:26

graahede.... jeg kan ikke forstå, jeg har lige set mit svar, en hel roman, men nu er den væk, men prøv at se i mit første link, der er en henvisning til www.familieadvokaten.dk et afsnit om hvem der hæfter for gæld, der står der, at man ikke nødvendigvis hæfter for hinandens gæld, heller ikke gæld opstået efter indgået ægteskab, ret interessant, hvor det så end er blevet af

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 08-10-05 16:44

Ans og Dova - der kan ikke gøres udlæg i et hus der ejes af ægtefællen uanset om man er gift eller ej.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-05 17:47

oberwelt... du har ret, og det kan graahede også læse, hvis han går ind under familieadvokaten og læser i afsnittet, hvem hæfter for gæld, det kan findes i søge funktionen. Begge hæfter, kun hvis begge har underskrevet på gælden.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 08-10-05 18:08

selvfølgelig har jeg ret - jeg er jurist!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-05 18:51

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 09-10-05 17:36

nordsted1

jeg syntes det er utroligt at nogle der ved så meget (ikke du men dova og ans) fejlagtigt tror, at fordi man gifter sig hæfter man for hinandens gæld og ejer hinandens ting. For når to så velinformerede personer tror det, hvordan står det så ikke til blandt resten af befolkningen. Det er sgu ikke særligt betryggende og synd for dem, der går og tror det.

Kommentar
Fra : Mpd

Dato : 07-10-10 13:22

Hej , jeg er så uheldig at jeg skylder lidt til skat ved en fejltagelse , men nægter simpelhen at betale det beløb! og nægter at skrive under på den gælds dims de har sendt , så nu har de ringet og sagt de kommer ud på min bopæl , altså fogden.. men ved man hvornår de kommer , altså dag ? klokken? sygt at få besøg hvis man ikke er hjemme af låsesmeden , mens min stor hund der ikke ka lide andre gæster end mig , tør ikke tænke på hvad den gøre hvis de kommer brasende ind med låsesmed :)

så mit spørgsmål er : får man at vide hvornår / kl de kommer?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-10 22:51

mpd.....JA

Kommentar
Fra : kæphøj

Dato : 27-05-14 23:12

er der nogen der kan svare jeg har haft fogeden besøg jeg skylder i skat og moms det er gammel gæld fra en virksomhed der er lukket for mange år siden der påstås at jeg har fået en indkaldelse til gældsfornyelse den er dog ikke kommet men fogeden kom hjem til mig jeg var på arbejde men konen var hjemme hun har intet med gælden at gøre den er fra før hendes tid spørgsmålet er skal man ikke være personligt til stede for at foged forretningen er gældende