/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Daihatsu Charade - startproblemer
Fra : tinolarsen
Vist : 450 gange
100 point
Dato : 05-10-05 12:52

Jeg har en daihatsu charade fra 1993.

Kører rigtig godt, men hvis den har holdt stille i 3-4 dage, kan den kun starter hvis man skubber den igan.

der er strøm på for både blædser og radio kører når jeg drejer nøglen.

Nogle gange er der en orange lys med billedet af en generater der lyser, men hvis jeg så slukke for blæser samt radio forsvinder den igen..

Kan det være batteriet der skal skiftes, eller er det noget med genratoren...

For hvis jeg bare kører i den hver der er der ingen problemer???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-10-05 13:19

Ja, den lader ikke godt nok, når der tit er orange lys, og højest sandsynlig er der gået en ensretter i generatoren, du kan få den repareret ved en autoelektrikker, som også let kan måle om den lader perfekt, eller hvis den er meget slidt, få en ombytningsgenerator, som er en brugt der er istandsat.
MEN, dit batteri er jo heller ikke helt i top, da det ikke kan holde strømmen i flere dage.
PS: Vær sikker på du ikke bruger bagrudens varmetråde, da det er noget af en strømsluger.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 05-10-05 14:14

Hvis du har både alarm og digitalradio, har begge et "hvilestrømforbrug". Dette stiller større krav til både generator og batteri. Har prøvet noget lignende og fjernede hele radioen, når vognen skulle stå i længere tid. Det virkede, men var irriterende. Du kan f. eks tilslutte en hjemmelader via cigarettænderstik, (såfremt dette ikke afbrydes med tændingen) og så oplade et par timer om dagen, når den står i længere tid.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-05 16:24

Du skal selvfølgelig gøre, som Palle B. Hansen skriver for det er en glimrende bil du har der og hvad er der ved at have en bil der ikke starter når man skal bruge den.
Hvis batteri og generator fungerer som det skal kan du sagtens have alarm og digitalradio når bare du ikke forfalder til den lavpris akkumulator med for få amperetimer.
Jeg har haft adskillige Daihatsu'er i tidens løb ( har serviceret mange af dem fra sidst i 80'erne) og de både starter og kører godt når de er holdt i orden.