/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Midler mod for meget kolesterol i blodet~
Fra : Axelise
Vist : 2788 gange
100 point
Dato : 04-10-05 17:41

Min gamle men meget friske mor på 85 har lige fået konstateret for højt kolesteroltal. Hun kan desværre ikke tåle medicinen, som gør hende meget dårlig, så omlægning af kosten er den eneste mulighed.
Jeg ved imidlertid, at Ultra Omega 3-6-9 sænker kolesteroltallet, og det er også videnskabeligt bevist, at kinesiske teer (Kimun + Yunnan) nedbryder kolesterol i blodet.
Men det er jo selvfølgelig i begrænset omfang.
Er der nogle her som kender til andre gode råd mod forhøjet kolesterol? Hun kan jo ligeså godt supplere med noget alternativt udover kosten, så hun måske kan tillade sig selv at "synde" en sjælden gang imellem, så at ikke hendes livskvalitet bliver alt for forringet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-05 17:47

De fleste vil også ved hjælp af et kosttilskud af fiber i form af Minolest, Guarmin eller Guarform kunne sænke i hvert fald moderat forhøjet kolesterol til det normale, hvis de samtidig sørger for at spise det rigtige fedt og ikke for meget af det samt får daglig motion.

Dette er fra linket her

http://www.alternativ.dk/index.php?p=art&id=53

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-10-05 18:15

Min mors høje kolesteroltal er givetvis genetisk betinget (mener lægerne), da hun er slank og altid har bevæget sig meget samt altid spist sund og nærende mad. Så Guaform kan nok ikke gøre det... Hun får masser af fibre gennem de store mængder grønsager, hun altid spiser.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-05 18:44

Axelise,... her hos os er det også genetisk betinget, men min mand kan heldigvis godt tåle medicinen. Han er også meget slank, så vi blev meget overraskede over at opdage, at hans kolesteroltal var meget forhøjet, vi opdagede det
ved at han fik gule pletter under øjnene, det viste sig jo også at det havde alle hans søskende og forældre også, de kunne så fjernes med laser. Vi har ændret kosten, bl.a. er smør bandlyst til fordel for Becel osv. nu er tallet lige under det kriminelle, og vi håber fortsat, at det kan komme så langt ned, at medicinen og kan blive reduceret.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 04-10-05 20:25

Jeg har ikke så meget erfaring med mediciner rundt kolesterol .Men jeg fik lært på skolen(kokkeskolen) at grov brød og kerner er godt for tarmene samtidig som det suger en del kolestorol op som går den naturlige vej ud ...Og æg ( blommer) var en af de største syndere i den forbindelse..

sverola

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-10-05 22:22

Min mor hader æg og spiser masser af grønt og groft brød....
Hun er ok med at have skiftet smør ud med Lätta og letmælk ud med skummetmælk og totalt minus fløde osv. osv. Ingen chokolade eller kage, ingen fedtstof i brødet. Kun de rigtige frugter og grønsager, kun magert kød og de rigtige fisk.
Det jeg efterlyser er KOSTTILSKUD eller alternative løsninger udover kostomlægning, - på linje med det jeg selv nævnte i starten: Ultra Omega 3-6-9 samt kinesiske téer.

Accepteret svar
Fra : jef123

Modtaget 100 point
Dato : 29-01-06 19:41

Helt ærligt, hvis din mor er 85 år og frisk, så har hun sådan set bevist, at hun forstår at passe på sig selv og spise det rigtige. Har hun kredsløbsprobelmer eller hjerteproblemer? Et højt kolesteroltal er ingen sygdom , slet ikke hos en frisk 85-årig. Hvorfor har hun overhvledet fået taget et kolesteroltal?
Min mor på 80 år fik tilfældigt taget et kolesteroltal, som var for højt. Hun er frisk og rask og meget stålsat omkring sund levevis, og gik straks på kur og tabte sig adskillige kilo, selv om hun oprindeligt var normalvægtig. Det var lige ved at tage livet af hende,og hun er stadigvæk alt for tynd, selv om det ligger et par år tilbage.
Når det er sagt, er det ingen dårlig ide at tage et kosttilskud, helst et bredt eet.
jeg kan anbefale Folkepillen eller Tribonum fra Bioforce.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 29-01-06 20:50

Tak for svaret jef123.
Min mor er efterhånden også kommet til den konklusion, at en kostændring alligevel ikke vil ændre stort på noget. Lægerne siger det samme: At hun i sin høje alder ligeså godt bare kan leve, som hun gjorde før og nyde livet, så længe det varer.
Tak for rådet om kosttilskud, som jeg ikke kendte.